Fri bevægelighed – Hvad betyder det for dig og din virksomhed ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Advertisements

informationsflowet for kemiske stoffer og blandinger
Sådan kan myndighederne hjælpe…
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Teststrategi Engrosmodellen
Reglernes del 2: Når både mødes
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Afsluttende bemærkninger ”need to have”
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Fra CPD til CPR Dancert Anders Elbek 5 september 2012.
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
EU og det danske sundhedsvæsen
Ændring af arbejdsmiljøloven
UDBUD.
Fødevarekontrol i Danmark 2011 Forbrugeroplysning vedrørende Fisk iht Forordning 1224/2009 og gennemførselsbestemmelser 404/2011.
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Gode kravspecifikationer ved indkøb af hjælpemidler
Eftermiddagskursus om produktsikkerhedsloven
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Date :31 1.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
EU direktivet om Europæiske Samarbejdsudvalg (ESU) Vedtaget i 1994 ( ) Revideret i 2008 ( ) Hvad er nyt?
1 Ny dual-use forordning ERFA-møde 10. september 2008 Kt. chef Stig Uffe Pedersen.
CE-mærkning CE-mærket er ikke et kvalitetsmærke og har aldrig været tænkt som sådan. CE-mærket er et mærke, der giver tilladelse til at markedsføre et.
CE-mærkning Dansk Brodag 9. april 2013 Chr. Munch-Petersen, EMCON.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Biocidmidler og behandlede artikler
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Dyrevelfærd i EU-kontekst
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Kontrol af kosttilskud – indhold og anprisninger
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Formål og baggrund Jørgen Larsen. Grunden til at en revision af Biociddirektivet var nødvendigt  Lukke smutveje (”loopholes”) og fremme fri handel samt.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
ETA-Danmark | Sikkerhedsbranchen
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Arbejdstilsynets Markedsovervågning Information om Industrirobotter Lars Arly Rasmussen Maskinmester Markedsovervågningen.
Formål og indhold Det overordnede formål med forslaget er at medvirke til en bæredygtig produktion og forbrug ved at opsætte kriterier for god miljømæssig.
KLINIKPAKNING Annette Bested Toft, KLIFO© 2011.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Grunde til at jeg elsker dig
Servicedirektivet Henrik Schramm Rasmussen, chefkonsulent 18.mar. 09 Servicedirektivet Det indre marked for tjenesteydelser.
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Enhedens navn Dansk Forening for Markedsføringsret Medlemsmøde den 17. november 2016 Om harmonisering og inkorporering – EU-rettens indflydelse på dansk.
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
FIR morgenmøde 22. november 2018
DS/EN Krav til overensstemmelsesvurdering af konstruktionskomponenter
Krav ved udførelse af stålkonstruktioner til byggeriet
Præsentationens transcript:

Fri bevægelighed – Hvad betyder det for dig og din virksomhed ? Indlæg på møde for DI Hovedstaden 18. marts 2009 v/Annette Dragsdahl, DI

Det indre marked… Omfatter 27 EU-lande samt Norge, Island og Liechtenstein ca. 500 mio. indbyggere Overordnet princip: Fri bevægelighed for personer varer tjenesteydelser kapital

At skabe det indre marked er en løbende proces…

Fri etablering

Fri etablering af virksomhed i et andet land Værtslandets nationale regler gælder Forskelle i selskabstyper, procedurer og regler EU-Kommissionen presser for lettere og hurtigere etablering af nye virksomheder

Fri bevægelighed over grænserne

Fri bevægelighed for produkter og personer Salg over grænserne Hovedprincip: gensidig anerkendelse, d.v.s. når lovligt salg i ét land, også lovligt i de øvrige De fleste produktområder er underlagt fælles EU-lovgivning Bemærk : national markedsføringslovgivning Personer kan frit rejse ud, også i arbejdssammenhæng Bemærk: registreringskrav i enkelte lande

Værktøjskassen for fri bevægelighed Gensidig anerkendelse (15 - 20 % af produkterne) af prøvningsresultater og certifikater af lovgivning Tilnærmelse/harmonisering af lovgivning (ca. 500 direktiver) Forordninger (ca. 600 vedr. IM) Gammel metode (total harmonisering) Ny metode (25 direktiver) (total harmonisering) Minimum harmonisering (f.eks. typisk inden for miljø) 'Soft law', såsom standarder og frivillige aftaler NB: De nationale myndigheder er ansvarlige for markedskontrol!

Værktøjskassen (fortsat) Problemløsning Myndighedssamarbejde Notificering af nationale tekniske forskrifter (jf. TRIS-databasen) Kommissionen kan anlægge sag over for medlemslandene Domstolsafgørelser (nationale + EF-Domstolen) SOLVIT - et problemløsningsnetværk

Nye rammer for produktlovgivning

Udgangspunkt: Ny metode direktiver Fastlægger væsentlige krav til produkter inden for en gruppe (f.eks. maskiner, legetøj, el-artikler) Tekniske detaljer specificeres i standarder Fastlægger krav til vurdering af overensstemmelse - Niveau afhængig af risiko og grad af farlighed - Hovedprincip: fabrikanterklæring - Anvendelse af standarder medfører forenklet procedure - Ved certificering: brug af "bemyndigede organer" CE-mærkning (21 ud af 25 direktiver)

Vigtigt med tillid til strukturen bag mærket! CE - ikke blot et mærke! Vigtigt med tillid til strukturen bag mærket!

Nye rammer for produktlovgivning Mere sikre produkter på markedet på grund af: Mere effektiv og ensartet markedskontrol Ansvar og krav til de enkelte led i forsyningskæden defineres klarere Krav om større kompetencer hos myndigheder og uafhængige kontrolorganer Bedre konkurrencevilkår for virksomhederne på grund af: Bedre lovgivning for produkter Øget markedskontrol Bedre og mere ensartet håndhævelse Bedre sikring af princippet om gensidig anerkendelse Bedre markedsadgang

Varepakkens indhold Forordning om akkreditering og markedskontrol (765/2008) Generelle principper for CE-mærkning indgår heri CE-mærkning styrkes generelt Afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter (= revision af ny metode) - (768/2008) Vil tjene som model/reference ved fremtidig produktlovgivning Generelle principper Definitioner Erhvervsdrivendes forpligtelser Overensstemmelsesprocedurer Krav vedrørende bemyndigelse af overensstemmelsesvurderingsorganer Forordning om procedurer til underbyggelse af princippet om gensidig anerkendelse (764/2008)

Generelle principper i Afgørelsen… Erhvervsdrivende er - i forhold til deres respektive roller i forsyningskæden - ansvarlige for, at deres produkter opfylder kravene i al gældende lovgivning (art. 1.2) …ansvarlige for at sikre, at alle de oplysninger, de giver om deres produkter, er korrekte, fuldstændige og i overensstemmelse med de gældende fællesskabsregler (art. 1.3) De generelle principper skal gælde i lovgivningen. Dog kan lovgivningen afvige, hvor dette er hensigtsmæssigt som følge af sektorspecifikke behov, navnlig hvis der allerede er omfattende lovgivning på området (art. 2) Henvisning til harmoniserede europæiske standarder i forbindelse med anvendelse af væsentlige krav

Erhvervsdrivendes forpligtelser… Fabrikanten har fuldt ansvar for vurdering af overensstemmelse for teknisk dokumentation udarbejdelse af overensstemmelseserklæring CE-og øvrig mærkning brugsanvisning og sikkerhedsinformation stikprøvekontrol for forbrugervarer om nødvendigt føre register over klager produkttilbagetrækning samt orientering af myndighederne og de efterfølgende led i kæden Fabrikanten skal på grundlag af begrundet anmodning give al den information og dokumentation, der er nødvendig for at konstatere produktets overensstemmelse med lovgivningen, på et for denne myndighed forståeligt sprog…

Erhvervsdrivendes forpligtelser Importøren skal kun bringe produkter, der opfylder kravene i omsætning… skal sikre at fabrikanten har opfyldt sine forpligtelser… at brugsanvisning m.v. følger med produktet sikre at opbevarings- og transportbetingelser ikke bringer produktets overensstemmelse i fare foretage stikprøvekontrol og om nødvendigt føre register over klager m.v. samt orientere distributøren opbevare en kopi af overensstemmelseserklæringen sikre, at teknisk dokumentation kan stilles til rådighed for myndighederne m.v. (se fabrikantens forpligtelser…) importørens navn/varemærke og kontaktadresse skal fremgå af produktet, eller hvis ikke muligt, af emballagen eller et dokument, der ledsager produktet…

Erhvervsdrivendes forpligtelser … Forhandleren skal handle med fornøden omhu over for de gældende krav kontrollere, at produktet er forsynet med den krævede overensstemmelsesmærkning at produktet er ledsaget af den krævede dokumentation og af en brugsanvisning og sikkerhedsinformation at fabrikantens og importørens navn m.v. er påført sikre opbevarings- og transportbetingelser ikke bringer produktets overenstemmelse i fare evt. produkttilbagekaldelse, orientering til myndighederne m.v.

CE-mærkning styrkes i den nye lovpakke

Gensidig anerkendelse …..nye regler præciserer Gensidig anerkendelse Fastslår princippet om fri bevægelighed og gensidig anerkendelse Gælder for det ikke-harmoniserede område Fastslår, at myndighederne har 'bevisførelsen' Lovlighed skal afgøres ud fra det konkrete produkt Fastlægger procedure og tidsfrist for kommunikation med fabrikant/importør Kontaktpunkter etableres for vederlagsfri information Rapporteringspligt for medlemslandene Kommissionen skal vurdere behov for evt. fælles regler Ikke nyt princip: MS kan ikke forbyde salg på sit område af produkter, som markedsføres lovligt i en anden medlemsstat, selv om de er fremstillet efter tekniske forskrifter, der afviger fra nationale regler. Baggrund: Mange nationale krav = barrierer. F.eks. betegnelse, form, kvalitet, sikkerhed, størrelse, vægt, sammensætning, tekniske specifikationer, præsentation, mærkning. Formål: at forbedre fri bevægelighed ved at fjerne tekniske barrierer for varer i sektorer, der ikke er underlagt harmoniseret lovgivning. Forordningen henvender sig til myndighederne. Tvingende almene hensyn (art. 28 og 30): forbrugerbeskyttelse, miljøbeskyttelse, risikoen for alvorlig underminering af den økonomiske balance i det sociale sikringssystem. Myndighederne kan kræve oplysninger om produktet og lovlig markedsføring i anden MS. Gensidig anerkendelse af akkrediterede prøvninger/certificeringer Bevisførelse: 1. skriftlig meddele berrettigelse (art. 30) inkl. begrundelse for afgørelse. 2. 20 dages svarfrist til virksomhed. 3. 20 dages svarfrist til myndigheder hvor virksomheds svar iagttages - ellers lovligt. 4 Klagevejledning. Produktkontaktpunkter oplyser: nationale tekniske forskrifter for specifikke produkttyper, krav om forudgående godkendelse samt princip om GA. kontaktoplysninger for myndigheder samt oplysninger om retsmidler besvarer inden 15 dage. 13. maj 2009.

Nye sektordirektiver Allerede vedtagne: Maskindirektivet (2006/42) - pr. 29. december 2009 Revision undervejs i beslutningsprocessen: Legetøjsdirektivet (trepartsaftale vedtaget i EP 18.12.08) Kosmetikdirektivet Byggematerialedirektivet Ændringer fra Afgørelsen om en fælles ramme vil løbende blive indført i lovgivningen, evt. med et overordnet direktiv, der ændrer 'på tværs' Vejledning om de nye rammer vil blive udarbejdet af Kommissionen

Det nye maskindirektiv - 2006/42 Målet var forenkling Resultat: Ikke megen forenkling, men en del præciseringer Begrænset omfang af væsentlige ændringer Ændringer ud fra løbende fortolkninger og praksis Struktur og nummerering i Bilag I bibeholdt i stort omfang MEN OBS: Ændringer i forbindelse med brugsanvisning og teknisk dossier! Ingen overgangsordning!

Bemærk især: Nyt maskindirektiv 2006/42 træder i kraft pr. 29. december 2009 Ingen overgangsordning Anvendelsesområdet udbygget og præciseret - f.eks. skæringslinie til Lavspændingsdirektivet (2006/95) Nye krav til leverandører af delmaskiner Sikkerhedskomponenter: ingen CE-mærkning! Overensstemmelsesvurdering for bilag IV-maskiner forenklet Nyt kvalitetsledelsesmodul som valgmulighed Teknisk dossier skal kunne samles inden for EU

Revision af byggevaredirektivet Behov for klarere bestemmelser Forenkling ønskværdig, især for MMV'er Styrke systemets pålidelighed Forskellige nationale fortolkninger fører nu til forordning Forslag til forordning - KOM(2008) 311 af 26. maj 2008

Nyttige links Generel information, guidelines etc. ec.europa.eu/enterprise/newapproach europa.eu.int/comm/enterprise/pressure_equipment/ped europa.eu.int/comm/enterprise/mechan_equipment europa.eu.int/comm/enterprise/atex Søgning efter specifikke direktiver (år - nummer) europa.eu.int/eur-lex Ny metode direktiver med tilhørende standarder www.newapproach.org National teknisk regulering, i.e. 98/34 TRIS-database: europa.eu.int/comm/enterprise/tris

Tak for opmærksomheden! Spørgsmål?