Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15"— Præsentationens transcript:

1 Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Sikkerhedskonference 2014 Velkommen til sessionen Fremtidens godkendelsesordning af assessorer og en assessors fortælling om hvordan en sag skæres til Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15

2 Akkreditering og godkendelse af assessorer
NY CSM-RA skal anvendes fra 21. maj 2015 Oplægsholder: Sandra Østergaard

3 Dagens program Godkendelse af assessorer i dag CSM-RA nr. 402/2013
Akkreditering Generisk godkendelse Sag til sag godkendelse Assessorteams Spørgsmål Arvid Schjeldrup-Andersen overtager

4 Godkendelse af assessorer i dag
Projektet ansøger Trafikstyrelsen om godkendelse af assessor forinden ansøgning om ibrugtagningstilladelse ved: Indsendelse af foreløbig systemdefinition samt øvrig dokumentation Samme procedure både indenfor og udenfor nugældende CSM-RA’s anvendelsesområde Projektet ansøger om ibrugtagningstilladelse efter infrastrukturbekendtgørelsen § 6, stk. 2 og køretøjsbekendtgørelsen §§ 7-11

5 CSM-RA nr. 402/2013 Berigtigelse til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 402/2013 af 30. april 2013 om den fælles sikkerhedsmetode til risikoevaluering og –vurdering og ophævelse af forordning (EF) nr. 352/2009 Ny CSM-RA skal anvendes fra 21. maj 2015 Følgende muligheder vil være: Akkreditering Generisk godkendelse Sag til sag godkendelse

6 Akkreditering Krav følger af CSM-RA nr. 402/2013, ISO/IEC 17020:2012 og Trafikstyrelsens bekendtgørelse nr. 359 af 8. april 2014 om krav til akkreditering af assessorer på jernbaneområdet Man skal have et ledelsessystem, der kan håndtere ændringer Bekendtgørelse nr. 359 af 8. april 2014 om krav til akkreditering af assessorer på jernbaneområdet anfører: § 3. Virksomheder eller dele af virksomheder, som ønsker at udøve den uafhængige vurdering af egnetheden som akkrediteret inspektion i henhold til ISO/IEC og forordning 402/13, skal: 1) opfylde kravene i forordningens bilag II, som er optrykt som bilag 2 til denne bekendtgørelse, og 2) være akkrediteret som type A inspektionsorgan efter ISO/IEC af det nationale akkrediteringsorgan i en medlemsstat, jf. artikel 4 i forordning om kravene til en akkreditering m.v., jf. § 2.

7 Projekttyper Akkreditering kræves på følgende typer af projekter:
Ændring af køretøjer inden for IOD’s område (direktiv nr. 2008/57/EF) Infrastrukturprojekter med egen anlægslov eller aktstykke Projekter, som omfatter det europæiske togkontrol og signalsystem (ERTMS) Infrastrukturprojekter i grænseområder Projekter, som omfatter landsdækkende udskiftning af delsystemer Og i øvrigt hvor opgavestiller kræver det Yderligere vejledning fås ved henvendelse til DANAK - Hjemmeside:

8 Hvorfor netop disse projekter?
Komplekse og/eller længerevarende infrastrukturprojekter vil ofte være udsat for ændringer undervejs Et afgørende hensyn vedr. krav til assessor på disse typer af projekter er assessors evne til at håndtere ændringer i projekterne Kravene til assessorers faglige og organisatoriske formåen vil for disse projekt’typer’ være betydeligt højere end i de fleste almindelige infrastrukturprojekter Minimering af projektrisici ved akkrediterede assessorer

9 Bekendtgørelse om godkendelse af assessorer
Trafikstyrelsen vil udstede en bekendtgørelse, som vil regulere generisk godkendelse og sag til sag godkendelse Høringen vil foreligge i december 2014/januar 2015

10 Generisk godkendelse En generisk godkendelse er en godkendelse, der gives til bestemte områder Assessor søger om denne hos Trafikstyrelsen Kan søges, hvor der ikke stilles krav om akkreditering Grundlæggende krav i CSM-RA nr. 402/2013 om uafhængighed, upartiskhed og kompetencer gælder Virksomheden skal have procedurer til at vurdere egne kompetencer i forhold til de enkelte projekter Trafikstyrelsen vil føre tilsyn

11 Sag til sag godkendelse
Svarer til den nuværende ordning Godkendelsen gælder kun til en enkelt sag og for specifikke personer Fordele: Mindre og nye assessorvirksomheder kan fortsat være med Kræver ikke procedurer for kompetencer mv. Hvis der sker en udskiftning i det godkendte assessorteam, skal teamet godkendes på ny Trafikstyrelsen vil føre tilsyn

12 Om assessorteams Det er fortsat muligt at sammensætte et assessorteam fra flere forskellige virksomheder Her er det vigtigt at være opmærksom på projektets karakter Det skal være indenfor rammerne af akkrediteringen, hvis der stilles krav om akkreditering For de projekter, hvor der ikke kræves akkrediteret assessor, fortsætter det som hidtil med, at Trafikstyrelsen godkender assessorteamet

13

14 Hvad mangler vi for at komme i mål?
Ny bekendtgørelse om godkendelse af assessorer på jernbaneområdet skal i høring Der skal udformes en vejledning til bekendtgørelsen Håndtering af den generiske godkendelsesordning i praksis Afklaring af Trafikstyrelsens tilsynsforløb med de generiske godkendelser

15 Spørgsmål ? Tre ordninger for assessorer i fremtiden
Eventuelle spørgsmål? ?

16 Tak for opmærksomheden.
Oplægsholder: Sandra Østergaard

17 Assessor Arvid Schjeldrup-Andersen
En assessors fortælling om hvordan en sag skæres til


Download ppt "Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google