DIGITAL DANNELSE I BØRNEHØJDE HELLE SKOVBJERG KAROFF, ADJUNKT, PH.D. AALBORG UNIVERSITET/KØBENHAVN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til 3 ugers kursus
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Verden ind i undervisningen
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Læringsstile og lektier
Udvikling af digital kultur
At tænke iværksætteri under sin uddannelse Dette kapitel er inddelt i 5 underafsnit. 1.På pædagogstudiet •Hvad betyder Heidis forestilling om at have sit.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Lærerprofessionen.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Elevernes digitale dannelse
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
Tabulex - hvad er det? Et elektronisk komme/gå-registreringsprogram – det sikrer, at SFO´ens medarbejdere kan efterleve fremmødekontrollen. Målet er at.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Kommunikation / it.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Konsensusprocessen.
Mad, Måltider og Pædagogik
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Lærerprofessionen.
Ordklasser.
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Børn og pædagoger i en digital verden
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?
Lærings- og praksisfortælling
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Pædagogens univers.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Børnebiffen medium Oplev film….
© Kreativitet, Hans Reitzels Forlag, Lars Geer Hammershøj, 2012
Formidling i børnehøjde– et anderledes museumsbesøg
Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation
Den pædagogiske læreplan
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

DIGITAL DANNELSE I BØRNEHØJDE HELLE SKOVBJERG KAROFF, ADJUNKT, PH.D. AALBORG UNIVERSITET/KØBENHAVN

Talkens centrale pointer  Det digitale skal bruges så børnene kan opleve, lege og deltage.  Med dannelsesperspektivet er forholdelsesmåden central.  Digital dannelse bør foregå i børnehøjde, dvs. med interesse for, hvad der er meningsfuldt for børnene.

At blive digitale deltagere  Digital samværskultur  Adgang, indgang og øvelsestid.  Alsidighed, både i brugen af digitale redskaber og indhold.  At møde det ukendte.

Digitale indfødte?  Alle børn har ikke lige let ved eller lige adgang til digitale medier (inspireret af Lotte Nyboe).  Den pædagogiske opgave er at sikre adgang for alle børn til at opleve, lege med og deltage i digital mediebrug.

Adgang, indgang og øvelsestid  Ikke alle børn har adgang til de konkrete digitale medier – hvordan sikrer vi det?  Hvordan kommer børnene i gang med de digitale medier? (at lære at bruge digitale medier)  Øvelsestid? Er der tid til det? (udøvelse –at gøre det på min måde)

Digital alsidighed  Hvad er det for nogen digitale medier, børnene præsenteres for?  Kamera, PC. iPad, tablets, servey, Nintendo DS, => Hvor stor er alsidigheden?  Digital alsidighed handler også om alsidig praksis?  Gå, løbe, springe, hoppe, trykke, splatte, pjatte => former for praksis og udøvelsesformer.

Dannelse som forholdelsesmåde

Dannelse: At møde det ukendte - gennem det digitale  Dannelse – er en måde at forholde sig til sig selv og andre  De etiske forhold  At opleve, lege og deltage i forhold til noget ukendt.  At ”overskride sin blotte subjektivitet og blive en del af noget større” (Lars Geer Hammershøj, 2003)  Klassiske dannelsesfigur: hjem-ud-hjem.

Dannelse som meningssammenhæng  ”Der ”er” strengt taget aldrig ét brugstøj. Med til brugstøjets væren hører der altid et brugstøjshele, inden for hvilket dette brugstøj kan være som det er” (Heidegger, Væren og Tid, 2007:91 )

Dannelse – også i børnehøjde?  ”Det er tåbeligt at gruble pedantisk over, hvordan man kan fremstille ting – illustrationsmidler, legetøj eller bøger – som egner sig for børn. Siden oplysningstiden har det været en af pædagogernes mest mugne spekulationer. Deres fortabthed i psykologi forhindrer dem i at erkende, at verden er fuld af de mest uforlignelige genstande, som børn er opmærksomme på og øver sig med” (Walter Benjamin, 1993).

Opsamlende pointer  VI skal sikre alle børn adgang til at opleve, lege og deltage gennem og med det digitale  Digital dannelse handler om at forholde sig til sig selv, til verden og den verden, vi omgiver os i. Dvs. at gøre ens egen forholden til genstand for samtale.  Børnenes interesser, meningsproduktion og tingsverden bør være i centrum, både for deltagelse, leg og oplevelser, og for samtalen om egen forholden.

Læs mere  på Legebloggen 