Digitale biblioteker og web 2.0

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Læring i Multikulturelle Kontekster
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Økonomistyring og økonomiske modeller
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Uddannelse i katalogisering: hvad kræver det? Marianne Lykke Nielsen Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole,
Kulturarv: digitalisering og informationsstrukturer Underviser: Mette Skov Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå til.
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Praktisk om opgave og oplæg
Lærermiddelkultur(er)?
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Formidlingsprocesser, identitetsdannelse og hverdagsliv
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Fra vejledning til biologi c
Det 21. århundredes informations- og kulturformidlere Undervisere: Jan Graulund & Hans Jørn Nielsen  Kurset introducerer til nogle faglige problemstillinger.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Info-møde INS-fak marts Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
”Blog som læringsplatform”
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Skriveperiode (synopsis)
Software Architecture in Practice
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Infomøde om synteseopgaven
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Om prøveformen Filosofi C.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Digitale biblioteker og web 2.0 © Bo Gerner Nielsen & Tanja Svarre Intro til temakursus

Agenda Temakursus: Digitale biblioteker og web 2.0 Indhold Pædagogisk form og undervisningsgrundlag Prøveform og mål for bedømmelse Spørgsmål

Temakursus: Digitale biblioteker og web 2.0 Temakurset i Digitale biblioteker og web 2.0: ligger i forlængelse af 5. semesterkurset ”Brugeradfærd og interaktive informationsrum” og 3. semesterkurset ”Digitale videnssystemer” kobler den viden, vi har om brugeres anvendelse af digitale biblioteker (brugerperspektiv) med designmæssige muligheder og karakteristika (IR-perspektiv) har som formål: at give de studerende en ramme for at kunne designe og evaluere digitale biblioteker med udgangspunkt i brugernes informationsadfærd og informationsbehov

Foreløbige temaer i kurset Definition og afgrænsning af begreberne ”Digitale biblioteker” og ”web 2.0” Typer af digitale biblioteker Brugerperspektiv: Web informationsbehov og søgeadfærd Personalisering Evaluering af digitale biblioteker IR-perspektiv Organisering af dokumenter (f. eks. kategorisering ) Opmærkning af dokumenter (herunder tagging) Avancerede søgeteknikker

Pædagogisk form & undervisningsgrundlag Mini-forelæsninger ved underviserne Dialogbaseret holdundervisning Vejledning Undervisningsgrundlag: Undervisningen er teoretisk, empirisk funderet, og tager udgangspunkt i eksisterende forskningslitteratur Eksempler på litteratur: Anttiroiko, A.V. and Savolainen, R. (2011). Towards Library 2.0: The Adoption of Web 2.0 Technologies in Public Libraries. LIBRI, 61(2), Pp. 87-99.   Bradley, P. (2007). How to use web 2.0 in your library. London: Facet. 212 sider. Maness, J. M. (2006). Library 2.0 Theory: Web 2.0 and Its Implications for Libraries. Webology 3 (2). Lokaliseret 14.11. 2011 på WWW: http://www.webology.ir/2006/v3n2/a25.html

Prøveform & mål for bedømmelse Prøven har form af en ”formidlende tidsskriftartikel” Den ”formidlende tidsskriftsartikel” bedømmes med intern censur Der gives karakter efter 7-trinsskalaen Mål: I den ”formidlende tidsskriftartikel” (prøveform) skal der demonstreres evne til at analysere, diskutere og perspektivere biblioteks- og informations-videnskabelige problemstillinger, herunder at kunne reflektere på en nuanceret måde over relationer mellem teori og praksis

Mere præcist om mål for bedømmelse Viden og forståelse have viden om en række teoretiske og metodiske tilgange i forbindelse med en undersøgelse af digitale biblioteker med henblik på deres formidlingsmæssige formål, IR-interaktion og brugernes behov. kunne reflektere over de teoretiske og metodiske tilganges betydning og konsekvens. Færdigheder kunne redegøre for og reflektere over væsentlige problemstillinger inden for undersøgelse og vurdering af digitale biblioteker kunne analysere og formidle den teoretiske og metodiske tilgang på en sammenhængende og konsistent måde Kompetencer kunne planlægge og diskutere en evaluering af et eller flere digitale biblioteker med fokus på deres formål, brugernes behov og deres brugerinvolvering

Spørgsmål