Ilulissat 5. marts 2011. 1.Atuartitsinermi tunngaviit. 2.Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. 3.Qaasuitsup kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING En ny evalueringskultur Stof til eftertanke og handling på de enkelte prøveafholdende skoler og alle øvrige.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Selvevaluering - manual
Narsarsuaq april • Atuartitsinermi tunngaviit • Kommunemi Kujallermi ilinniaqqittut • Kommunemi Kujallermi atuartitsinerup ineriartortitsinerani.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Skolereform august 2014………………
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Pædagogisk udvikling Jan afdelingsopdelt skole - 1. afdelingslederkursus - 1. afdelingslederkursus - Skoleudvikling v/ Erik Torm - Skoleudvikling.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
En dansk folkeskole 650 elever, 3 spor, 0.-9., fire obs-klasser
Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik, marts 2011.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Sunds skole Evaluering
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Qeqqata Kommunea Sisimiut marts 2011.
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Maniitsoq / Avatangiiseq
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Pædagogiske rammer for fjernundervisning. Workshop I om fjernundervisning 10. – 11. januar 2012 Deltagere: KANUKOKA Kommunerne Namminersorlutik Oqartussat.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Nuuk marts Atuartitsinermi tunngaviit Kommuneqarfik Sermersuumi ilinniaqqittut piginnaasaat. Kommuneqarfik Sermersuumi Ineriartortitsinermi.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Atuartitsinermi inerisaaneq Pædagogisk udviklingsarbejde Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusuni tunngaviit aallaavigalugit atuartitsineq Undervisning ud fra.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
Angusakkanik atuineq Juliane Enoksen. Qanoq piviusunngortinneqassava ? Ilikkagassatut anguniagassat, atuartunut paasiuminarsarneqassapput. Namminneerlutik.
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Kommune Kujalleq Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Esekias Therkelsen Naliliisarfik – Inerisaavik Ilinniarnermik Ilisimatusarfik marts.
Naliliinerit 2006 – 2011 Evalueringer 2006 – 2011 Nunaqarfinni atuarfiit pisortaat – Bygdeskoleledere – Hotel Arctic, Ilulissat Ilinniarnermik Ilisimatusarfik.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Skolernes kvalitetsrapport
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Undervisningspligten
Det vi skal de næste tre kvarter
Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Præsentationens transcript:

Ilulissat 5. marts 2011

1.Atuartitsinermi tunngaviit. 2.Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. 3.Qaasuitsup kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut suliassatullu ilimasuutikka. Oqaatiginiakkakka

1.Det pædagogiske princip. 2.Ressourcepersoner i Qaasuitsup Kommunea. 3.Mine forventninger for udviklingen af skolen i Qaasuitsup Kommunea. Jeg vil komme ind på

Atuartoq nammineq ilikkagassaminik angunigassiussaaq qanorlu anguniassanerlugit pilersaarusiussalluniAtuartoq nammineq ilikkagassaminik angunigassiussaaq qanorlu anguniassanerlugit pilersaarusiussalluni Atuartup ilikkagassatut anguniagassani qanorlu iliornissani nalilersueqataaffigissavaiAtuartup ilikkagassatut anguniagassani qanorlu iliornissani nalilersueqataaffigissavai Atuartitsinermi tunngaviit

Eleven skal sætte mål for egen læring og udarbejde handleplaner.Eleven skal sætte mål for egen læring og udarbejde handleplaner. Eleven skal være med til at gennemføre evaluering af egne læringsmål og handleplaner.Eleven skal være med til at gennemføre evaluering af egne læringsmål og handleplaner.

Kisitsinermi algebramilu: –Kisitsisit nalinginnaasut qulinngortiterisaaserlu ilisimassagaat –Paasinnittaatsit, soorlu affaq sisarartrullu ilisimassagaat Matematikkip atuuffii –Suliaqarnerni assigiinngitsuni kisitseriaatsit toqqarsinnaassagaat atorsinnaassagaallu

Arbejde med tal og algebra: –Kender til de naturlige tal og titalssystem –Kender til begreber som en halv og en kvart Anvendt matematik –Kan vælge og bruge regningsarter i forskellige praktiske sammenhænge –Har viden om, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligdagen

2008/2009: 1) Teori og praksis i coaching af l æ rere og ledere. 2) Effektiv p æ dagogik. 2009/2010: 3) Studier i skolereformen Atuarfitsialak. 4) Studier i udvikling og l æ ring. Gennemf ø relse af akademisk diplom i almen p æ dagogik 2010/2011: 5) Aktionsforskning. 6) P æ dagogisk antropologi. Total: 60 ECTS 9 Qaasuitsup Kommunea AD læsning 3 Qaasuitsup Kommunea Akademisk diplomuddannelse i almen pædagogik

2009/2010: 1) Udviklings-og personlighedspsykologi. 2) Effektiv p æ dagogik. 2010/2011: 3) Studier i udvikling og l æ ring. 4) P æ dagogisk antropologi. Gennemf ø relse af akademisk diplom i almen p æ dagogik 2011/2012: 5) Kognitive, sociale, emotionelle problemer i forbindelse opv æ kst og selvst æ ndigg ø relse. 6) P æ dagogisk psykologi. Total: 60 ECTS 5 Qaasuitsup Kommunea 3 Qaasuitsup Kommunea 2007 Akademisk diplomuddannelse i pædagogisk psykologi

2008/2009: 1) Educational Research Methodology. 2) Theoretical and Philosophical Concepts Over Time. 2009/2010: 3) Sociology of Educaation. 4) Cross-Cultural-Multicultural Education. Gennemf ø rel- se af en masteruddan- nelse 2010/2011: 5+6) Synthesis of Social, Cultural, Theoretical and Philosophical Foundations of Education Applied to Greenland Culture and Globalization. Total: 60 ECTS Qaasuitsup Kommunea 3 Masteruddannelse i almen pædagogik

2008/2009: 1) Sprogp æ dagogik i et flersproget perspektiv. 2) P æ dagogisk forskning. 2009/2010: 3) Sprogsociologi. 4) Uddannelsens historie. Gennemf ø rel- se af kandidatudan- nelsen i almen p æ dagogik 2010/2011: 5) Teori om og udvikling af l æ replaner. 6) Masterprojekt. Total: 60 ECTS Qaasuitsup Kommunea 1 Masteruddannelse i sprogdidaktik

Qaasuitsup Kommuneani angajoqqaat atuarfiillu suleqatigiillutik qulakkiissavaat atuartut tamarmik ilikkagassaminnik anguniagassiornissaat qanorlu anguniassanerlugit pilersaarusiussallutik. Tamanna ukiakkut 2011-imi pissaaq. Qaasuitsup Kommuneani angajoqqaat atuarfiillu suleqatigiillutik qulakkiissavaat atuartut tamarmik ilikkagassatut anguniagassatik qanorlu iliornissatik nalilersueqataaffigissagaat upernaakkut imi. 3. aamma 7. klassimi alloriarfinni inaarutaasumilu misilitsinnermi angusat ilikkagassatut angusassiornermi ilaatinneqassapput. Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusut piviusunngortinnissaat tamani qanoq aallartinneqassanersoq 2011-imi pilersaarusiorneqariissaaq imi naammassineqartussanngorlugu. Anguniagassat

Qaasuitsup Kommunea skal i samabejde med forældre og skolen sikre at samtlige elever udarbejder egen læringsmål og handleplaner i efteråret Qaasuitsup Kommunea skal i samarbejde med forældre og skolen sikre at samtlige elever er med til at evaluere deres læringsmål og handleplaner i foråret Trintestresultater i 3. og 7. klasse og resultater fra folkeskolens afsluttende evaluering inddrages ved arbejdet med elevernes læringsmål. Planlægning af implementering af effektive undervisningsprincipper ved samtlige skoler skal være på plads i 2011 med henblik på at samtlige skoler kører efter disse principper i Mål

Atuartut anguniagaat aallaavingalugit ilinniartitsisut suleqatigiinnissaannik aktivitetsplanimi sinaakkusiissaq. Ilikkagassatut anguniagassat aallaavigalugit ilinniartitsisut pilersaarusiornerannik, piviusunngortitsinerannik, naliliinerannik ilitsersuinissaq tapersersuinissarlu ilinniaqqissimasut suleqatigalugit 2011-p naalernerani. Atuarfiup pisortaata suliassai

Udarbejde aktivitetsplan for lærerteamets undervisning med udgangspunkt i elevens egen læringsmål og handleplaner og centralt fastsatte læringsmål. Med udgangspunkt i elevens egen læringsmål og centralt fastsatte læringsmål at coache og støtte lærerteamet i forbindelse med deres undervisningsplanlægning gennemførelse af undervisningen evaluering af undervisningsforløbet i samarbejde med kommunens ressourcepersoner i Slutningen af Skolelederens opgaver

Atuarfiup angerlarsimaffiullu suleqatigiillutik atuartup ilikkagassaminik anguniagassiornissaanut qulakkeerinninnissaq: Okt. 2011: Angajoqqaat qanoq ikorfartueqataanissaannik sinaakkusiineq, atuartut tamaasa eqqarsaatigalugit pisariaqartitsinnerillu ilanngullugit. Marts 2012: Atuarfimmi atuartunik ikorfartuinissamik ilusiliilluni sinaakkusiineq, pisariaqartitsinerit ilanngullugit. Angajoqqaat sinniisaasa suliassaat

I samarbejde med hjemmet og skolen: Okt. 2011: at udstikke rammer for forældrenes støtte også for forældre med særlige behov. Marts 2012: at udstikke rammer for at støtte samtlige elever i undervisningen også elever med særlige behov. Skolebestyrelsens opgaver

Atuarfimmi peqqussut naapertorlugu atuartut ataasiakkaat pisinnaatitaaffiisa qulakkeerneqarneqarnissaat. Ilaqutariit pisariaqartitsinerit ilanngullugit ingerlatsivinni ataqatigiissumik tapersersuinissamik aqqutissiuineq. Kommunalbestyrelsip suliassai

At elevens rettigheder i henhold til folkeskoleforordningen opfyldes. At kommunen yder koordineret indsats til at støtte samtlige forældre også forældre med særlige behov.

at Qaasuitsup Kommunea gennemfører kurser for ledere og lærere i implementering af effektive undervisningsprincipper i folkeskolen at Qaasuitsup Kommunea gennemfører kurser, planlægnings- og evalueringssessioner for ledere og lærere i implementering af effektive undervisningsprincipper i folkeskolen at Qaasuitsup Kommunea sammen med Inerisaavik gennemfører kurser, planlægnings- og evalueringssessioner for coaches af ledere og lærere som gerne vil implementere effektive undervisningsprincipper i folkeskolen Ressourcepersoners opgave