Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Qeqqata Kommunea Sisimiut 11.-14. marts 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Qeqqata Kommunea Sisimiut 11.-14. marts 2011."— Præsentationens transcript:

1 Qeqqata Kommunea Sisimiut marts 2011

2 Oqaatiginiakkakka Atuartitsinermi tunngaviit.
Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. Qeqqata kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut suliassatullu ilimasuutikka.

3 Jeg vil komme ind på Det pædagogiske princip.
Ressourcepersoner i Qeqqata Kommunea. Mine forventninger for udviklingen af skolen i Qeqqata Kommunea.

4 Atuarfitsialak, kulturi ilisimatusarnerlu tunngavigalugit 2002
Siunertaq: 1. Atuartup kinaassutsiminik, kulturiminik, pingaartitaminillu paasinninnerata nakussassarnissaanut atuarfik tunngaviliissaaq. 2. Atuartup inuttut inooqatigiissutsikkullu inerikkiartornissanut, atuarfik toqqammaviliissaaq. 3. Atuartup oqartussaaqataanermik eqqarsartaatsimut ilinniartinnissaanut atuarfik tunngaviliissaaq. Inerisaavik 2011

5 Atuarfitsialak, kultur og forskningsbaseret skolereform 2002
Formål: 1. Folkeskolen skal skabe grundlag for at eleven udvikler sin viden og forståelse af egen identitet, kultur og værdier. 2. Folkeskolen skal medvirke til elevens personlige og sociale udvikling 3. Folkeskoleskolen skal skabe grundlag for at eleven indføres i en demokratisk tankegang og bliver bevidst om egen demokratiske rettigheder og pligter . Inerisaavik 2011

6 Atuartitsinermi tunngaviit
Atuartoq nammineq ilikkagassaminik angunigassiussaaq qanorlu anguniassanerlugit pilersaarusiussalluni Atuartup ilikkagassatut anguniagassani qanorlu iliornissani nalilersueqataaffigissavai

7 Pædagogiske principper
Eleven skal sætte mål for egen læring og udarbejde handleplaner. Eleven skal være med til at gennemføre evaluering af egne læringsmål og handleplaner.

8

9

10

11

12 Matematikkimi ilikkagassatut anguniagassat 3. klassimi
Kisitsinermi algebramilu: Kisitsisit nalinginnaasut qulinngortiterisaaserlu ilisimassagaat Matematikkip atuuffii Suliaqarnerni assigiinngitsuni kisitseriaatsit toqqarsinnaassagaat atorsinnaassagaallu

13 Læringsmål i matematik i 3. klasse
Arbejde med tal og algebra: Kender til de naturlige tal og titalssystem Anvendt matematik Kan vælge og bruge regningsarter i forskellige praktiske sammenhænge

14 Akademisk diplomuddannelse i almen pædagogik
2008/2009: 1) Teori og praksis i coaching af lærere og ledere. 2) Effektiv pædagogik. 2009/2010: 3) Studier i skolereformen Atuarfitsialak. 4) Studier i udvikling og læring. Gennemførelse af akademisk diplom i almen pædagogik 2010/2011: 5) Aktionsforskning. 6) Pædagogisk antropologi. Total: 60 ECTS Qeqqata Kommunea

15 Akademisk diplomuddannelse i pædagogisk psykologi
2009/2010: 1) Udviklings-og personlighedspsykologi. 2) Effektiv pædagogik. 2010/2011: 3) Studier i udvikling og læring. 4) Pædagogisk antropologi. Gennemførelse af akademisk diplom i almen pædagogik 2011/2012: 5) Kognitive, sociale, emotionelle problemer i forbindelse opvækst og selvstændiggørelse. 6) Pædagogisk psykologi. Total: 60 ECTS 1 Qeqqata Kommunea 2007

16 Masteruddannelse i almen pædagogik se af en masteruddan-nelse
2008/2009: 1) Educational Research Methodology. 2) Theoretical and Philosophical Concepts Over Time. 2009/2010: 3) Sociology of Educaation. 4) Cross-Cultural-Multicultural Education. Gennemførel- se af en masteruddan-nelse 2010/2011: 5+6) Synthesis of Social, Cultural, Theoretical and Philosophical Foundations of Education Applied to Greenland Culture and Globalization. Total: 60 ECTS Qeqqata Kommunea

17 Masteruddannelse i sprogdidaktik
2008/2009: 1) Sprogpædagogik i et flersproget perspektiv. 2) Pædagogisk forskning. 2009/2010: 3) Sprogsociologi. 4) Uddannelsens historie. Gennemførel- se af kandidatudan-nelsen i almen pædagogik 2010/2011: 5) Teori om og udvikling af læreplaner. 6) Masterprojekt. Total: 60 ECTS Qeqqata Kommunea

18 Anguniagassat Qeqqata Kommuneani angajoqqaat atuarfiillu suleqatigiillutik qulakkeerniassavaat atuartut tamarmik ilikkagassaminnik anguniagassiornissaat qanorlu anguniassanerlugit pilersaarusiussallutik. Tamanna ukiakkut 2011-imi pissaaq. Qeqqata Kommuneani angajoqqaat atuarfiillu suleqatigiillutik qulakkeerniassavaat atuartut tamarmik ilikkagassatut anguniagassatik qanorlu iliornissatik nalilersueqataaffigissagaat upernaakkut 2012-imi. 3. aamma 7. klassimi alloriarfinni inaarutaasumilu misilitsinnermi angusat ilikkagassatut angusassiornermi ilaatinneqassapput.

19 Mål Qeqqata Kommunea bør i samabejde med forældre og skolen sikre at samtlige elever udarbejder egen læringsmål og handleplaner i efteråret 2011. Qeqqata Kommunea bør i samarbejde med forældre og skolen sikre at samtlige elever er med til at evaluere deres læringsmål og handleplaner i foråret 2012. Trintestresultater i 3. og 7. klasse og resultater fra folkeskolens afsluttende evaluering inddrages ved arbejdet med elevernes læringsmål.

20 Aqutsisut Atuarfiit pillugit isumasioqatigiinnermi inerniliinerit tunngavingalugit qaqugu qanorlu iliuuseqarnissamik pilersaarusiorneq. Peqqussummut, isumaqatigiissutinut atorfinitsitsisarnermullu maleruagassanut tulluarsakkamik atuarfiup ilusaata aaqqissuuneqarnera. Qaqugu qanorlu iliornissamut pilersaarusiami anguniakkat suliassallu naammassineqarnissaannut atuarfinnut isumalluutinullu tulleriiaakkamik qanoq iliornissamut sinaakkusiineq. Suliap sumut killinneranut naliliinissaq.

21 Forvaltningen Udarbejder tids - og handleplan ud fra skoleseminarets konklusioner. Inddragelse af alle parter. Gennemgang af skolestrukturen i kommunen med henblik på tilpasning til forordningen, arbejdstidsaftalen, herunder normeringsspørgsmålet m.v. Giver skolen og ressourcepersoner råderum ved prioritering for opfyldelse mål og opgaver i tids - og handleplan. Opfølgning/Status for arbejdet.

22 Atuarfiup pisortaata suliassai
Atuartut anguniagaat ilikkagassallu aallaavingalugit ilinniartitsisut suleqatigiinnissaannik aktivitetsplanimi sinaakkusiissaq. Ilikkagassatut anguniagassat atuartullu anguniagaat aallaavigalugit ilinniartitsisut pilersaarusiornerannik, piviusunngortitsinerannik, naliliinerannik ilitsersuinissaq tapersersuinissarlu ilinniaqqissimasut suleqatigalugit 2011-p naalernerani.

23 Skolelederens opgaver
Udarbejde aktivitetsplan for lærerteamets undervisning med udgangspunkt i elevens egen læringsmål og handleplaner og centralt fastsatte læringsmål. Med udgangspunkt i elevens egen læringsmål og centralt fastsatte læringsmål at coache og støtte lærerteamet i forbindelse med deres undervisningsplanlægning gennemførelse af undervisningen evaluering af undervisningsforløbet i samarbejde med kommunens ressourcepersoner i Slutningen af 2011.

24 Atuarfiup siulersuisa suliassaat
Atuarfiup angerlarsimaffiullu suleqatigiillutik atuartup ilikkagassaminik anguniagassiornissaanut qulakkeerinninnissaq: Okt. 2011: Angajoqqaat qanoq ikorfartueqataanissaannik sinaakkusiineq, atuartut tamaasa eqqarsaatigalugit pisariaqartitsinnerillu ilanngullugit. Marts 2012: Atuarfimmi atuartunik ikorfartuinissamik ilusiliilluni sinaakkusiineq, pisariaqartitsinerit ilanngullugit.

25 Skolebestyrelsens opgaver
I samarbejde med hjemmet og skolen: Okt. 2011: at udstikke rammer for forældrenes støtte også for forældre med særlige behov. Marts 2012: at udstikke rammer for at støtte samtlige elever i undervisningen også elever med særlige behov.

26 Kommunalbestyrelsip suliassai
Atuarfimmi peqqussut naapertorlugu atuartut ataasiakkaat pisinnaatitaaffiisa qulakkeerneqarneqarnissaat. Ilaqutariit pisariaqartitsinerit ilanngullugit ingerlatsivinni ataqatigiissumik tapersersuinissamik aqqutissiuineq.

27 Kommunalbestyrelsens opgaver
At elevens rettigheder i henhold til folkeskoleforordningen opfyldes. At kommunen yder koordineret indsats til at støtte samtlige forældre også forældre med særlige behov.

28 Ressourcepersoners opgave
at Qeqqata Kommunea i samarbejde med ressourcepersoner udarbejder arbejdsopgaver i henhold til mål/fokusområder for Qeqqata Kommunea. at Qeqqata Kommunea i samarbejde med ressourcepersoner udarbejder tids- og handleplan for fokusområder. at Qeqqata Kommunea sammen med Inerisaavik gennemfører kurser, planlægnings- og evalueringssessioner for ressourcepersoner.

29 Ilinniaqqissimasut suliassaat
Qeqqata Kommuneani anguniagassatut siunniussat aallaavingalugit suliassaasunik sinaakkusiineq ilinniaqqissimasut peqatigalugit. Ilinniaqqissimasut peqatigalugit Qeqqata Kommuneani qaqugu qanorlu iliornissamik pilersaarusiorneq. Qeqqata Kommuneata Inerisaaviullu ilinniaqqissimasunik pikkorissaanerat, suliassaanik pilersaarusiornerat nalilersuinerallu.

30 Eqikkaaneq/opsamling
Kommunimut - Kommunens Atuarfiit - Skolernes Inerisaaviks - Inerisaaviup


Download ppt "Qeqqata Kommunea Sisimiut 11.-14. marts 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google