Et projekt på.  Misbrugsbehandling er traditionelt opdelt i en behandlingsfase og en fase der retter sig mod arbejdsmarkedet.  At blive stoffri er sjældent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Modul 1 - Processer.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Produktion og Logistik
Kvalitative data/ Empiri
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Konsulentfirmaet DropUd Telefon: www. dropud. dk
Det autentiske menneske
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Et projekt på. Baggrund  Misbrugere der har behov for en tættere personlig, følelsesmæssig og social opfølgning for at kunne indgå i relationer på arbejdsmarkedet.
Sygeplejerskeuddannelsen
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
UEA & UU-Vejledning Info til forældre fra 6.klasse.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Kontanthjælpsreformen
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Det Sociale Kapitel
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Obligatorisk selvvalgt opgave
Håndtering af Sygefravær
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Muligheder og rettigheder
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Mentorprojekt Sisimiut
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Et projekt på

 Misbrugsbehandling er traditionelt opdelt i en behandlingsfase og en fase der retter sig mod arbejdsmarkedet.  At blive stoffri er sjældent problemet. Men at forblive stoffri handler om at tilegne sig en helt ny levemåde.  Et ønske om at realisere en ide til hvordan man fra start til slut i et behandlingsforløb sætter fokus på det arbejdsmarkedsrettede Baggrund

 Misbrugere der har behov for en tættere personlig, følelsesmæssig og social opfølgning for at kunne indgå i relationer på arbejdsmarkedet  Misbrugere der efter et afsluttet behandlingsforløb har brug for afklaring, opkvalifikation, praktik og evt. uddannelse, for at kunne opnå en fast tilknytning til arbejdsmarkedet.  Misbrugere der har en vilje til at yde en indsats for at opnå det, der kan medvirke til at ændre på den pågældendes situation og skabe grundlag for, at de kan få et fast job eller en erhvervsrettet uddannelse. Forward henvender sig til:

 At støtte ejerskabet til egen udvikling  At finde og vedligeholde personlige ressourcer  At gennemføre erhvervsrettet afklaring  At udvikle personlige, sociale og faglige kompetencer  At forebygge tilbagefald til fornyet misbrug  At opstille ekstern handleplan og forberede til ustøttet job Målsætning

 En tro på at det kan lade sig gøre  Krav om ansvar for eget liv  Projektmedarbejdere der selv har været der og derfor kan se hvilket stadie den enkelte befinder sig på og stille krav derefter  Individuelle forløb – individuel afklaring, opkvalificering og arbejdsmarkedsplacering til varigt arbejde  Vekslen mellem personlige samtaler, undervisning i Forward, undervisning på skolen og gruppemøder  Tid til både 2 skridt frem og 1 tilbage Metode

Barrierer! I Forward fokuserer vi på løsninger Udfordringen er at skabe et langt større flow mellem behandlingsindsatsen, efterbehandlingen og den sociale og arbejdsmarkeds rettede indsats. Misbrugsproblemer fylder meget blandt de langvarige ledige. Den kommunale indsats er afgørende. De lediges egen motivation har stor betydning. En vigtig barriere er troen på at jeg ikke duer. I Forward ved vi at du duer, hvis du selv er villig til at tage det første skridt. En anden barriere er Gæld. I Forward ved vi at har du taget det første skridt, så findes en løsning på gælden – sammen finder vi en løsning

 Aktiv deltagelse i egen og andres udvikling ved at udfylde forskellige sociale roller  Åben kommunikation: Klare og direkte tilbagemeldinger på den enkeltes adfærd  Social interaktion med ligestillede i gruppen  Klare normer og regler som en forudsætning for at skabe tryghed i gruppen  Organisering af de daglige arbejdsopgaver  Relationer: Udvikling af nye venskaber med ligestillede, som en meget vigtigt del af at engagere sig i og forblive i en udviklingsproces Fællesskabet som metode Læring, bevidstgørelse og identitetsændring hænger sammen

 Motivationsgruppen  Cleangruppen  Tilbagefaldsgruppen  Gruppen der har forladt skolen i praktik, arbejde eller uddannelse Gruppe Opdeling

Disse elever har et særligt faseforløb: Fase 1: Stabiliseringsfasen Fase 2: Tillidsfasen Fase 3: Beslutningsfasen Fase 4: Behandlingsfasen Her handler det om at fastholde eleven i beslutningen om behandling, mens vi afventer behandlingstilbud fra elevens rådgivningscenter. Motivationsgruppen – er den gruppe af elever som allerede er elever på Kofoeds Skole, som har et ønske om hjælp og som endnu ikke har modet til at gøre noget ved misbruget.

– er de elever som er clean og som ønsker støtte til at komme i arbejde og som samtidig ønsker en tryg base af ligestillede Cleangruppen Ugens basisundervisning i Forward kan se således ud:  Morgenmøder  workshops  Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsundervisning  Refleksion  Drømme og bevidsthed  Begrebslære og samfundsorientering  Øreakupunktur og Meditation Udover morgenmøderne og basisundervisningen i Forward deltager eleverne i rigt mål på Kofoeds Skoles undervisningshold og værksteder sammen med skolens øvrige elever.

Elev uge SKEMA MANDAGTIRSDAG ONSDAGTORSDAG FREDAG Morgenmøde Dagens tekst Morgenmøde Dagens tekst Morgenmøde Dagens tekst Morgenmøde Dagens tekst Morgenmøde Dagens tekst Bedst når det gælder Workshop Arbejdsmarked undervisning Begrebslære Bedst når det gælder WorkshopArbejdsmarked undervisning Begrebslære Bedst når det gælder Arbejdsmarked undervisning Begrebslære Motivation gruppe Begrebslære Frokost Meditation og akupunktur Begrebslære Bedst når det gælder Motivation gruppe Meditation og akupunktur Tak for i dag 1. Fredag i mdr. udflugt

Faseforløb for cleangruppen Fase 1: Eleven finder sig til rette, og arbejder med essentielle personlige ressourcer Fase 2: Elevens skema ligner en almindelig arbejdsuge Fase 3: Eleven har mulighed for korte praktikophold på eller udenfor skolen Fase 4: Eleven har i denne fase mulighed for at være i arbejdspraktik i en længere periode. Praktik perioden bekræfter eleven i de valg eleven har truffet Fase 5: Eleven starter på arbejde/uddannelse eller ansættes i løntilskud Fase 2- 5:Sociale og faglige problematikker tages løbende op på i basisgruppen i Forward

 Daglig kontakt  Tilbagefaldsforebyggende rådgivning  Opmærksomhedstræning på højrisikosituationer  Stresshåndtering  Øreakupunktur Efter ca. 14 dage vil eleverne atter kunne indgå i cleangruppen. Tilbagefaldsgruppen – er den gruppe af elever der har taget tilbagefald. I tilbagefaldsgruppen fokuseres der særligt på at identificere og håndtere højrisiko situationer

Praktikgruppen – er elever i fase 4-5, der har forladt skolen og som er i en længere varende praktik efterfulgt af en ansættelse, som er i kompetencegivende uddannelse eller i arbejde. Denne gruppe følges stadig tæt og gives den støtte der er behov for. Det kan være personlig, følelsesmæssig og social opfølgning eller støtte til at få løst op for andre problematikker der kan opstå, når man forlader den mere “trygge” base på skolen. Mange elever føler sig mere rustet til det videre forløb, når de har projektet i ryggen.Der er ikke sat tidsbegrænsning på længden af støtten, den varierer med den enkelte elev. – gruppen af elever der forladt skolen i et videre forløb

Resultater pr  Der har til dato været 79 elever tilknyttet Forward. Heraf er 11 elever stadig indskrevet.  Af de udskrevne elever er 45 kommet videre til enten arbejde eller uddannelse (66,2 %). 13 er kommet i et længerevarende behandlingsforløb, som en vej videre mod arbejdsmarkedet (19,1 %).  Det vil sige, at 85,3 % er kommet i gang med arbejde, uddannelse eller behandling.  10 elever har vi mistet kontakten til.

Kofoeds Skole  Kofoeds Skole har 75 år på bagen og bærer stadig præg af de værdier og grundholdninger, som skolens grundlægger Hans Christian Kofoed i sin tid formulerede.  Grundholdningen er hjælp til selvhjælp og værdien hjælp til ejerskab af egen udvikling. Du er eksperten i dit eget liv.  Kofoeds Skole i København tilbyder bl.a. 150 forskellige fag og kurser, 15 værksteder og deltagelse i flere forskellige projekter.  Skolen bruges dagligt at ca. 600 elever.

Vores visioner  Videreudvikle det eksisterende samarbejde med velkendte virksomheder ud fra elevernes individuelle ønsker Formål  At give eleven en følelse af at han/hun er velkommen og at der er brug for hans/hendes erfaringer og deltagelse i virksomheden  At lette adgangen til fagområder der efterspørges på arbejdsmarkedet  Gennem det sociale netværk på arbejdspladsen, at skabe eller genskabe et fundament for personligt netværk.