De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Læringens fundamentale processer
Portfolioeksamen Studieområde 2
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Progression i samfundsfag
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Metode i AT Religion.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Naturvidenskabeligt Grundforløb
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Viden, læring og progression
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Almen sTudieforberedelse - AT
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
AT8 3a 2010.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Inquiry Based Science Education
Problemorienteret projektarbejde
Innovation i AT/SO.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Fra vejledning til biologi c
Bæredygtighed – Naturfag
Innovation og fagligt samspil i biologi
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Den undersøgende dimension
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Relations kompetencer
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Stxstudentereksamen.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Den naturvidenskabelige metode
Fagdidaktisk kursus i biologi
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
At gøre karriere.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Synopsen skal indeholde
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Simulering af binomialforsøg
Præsentationens transcript:

De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som Eksperimenter De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som EKSPERIMENTELLE FAG Empirisme - at vore observationer er "givne", modsat hermeneutik. Vores naturvidenskabelige viden er (som følge af den naturvidenskabelige metode) baseret på eksperimenter og undersøgelser. Den samlede forståelse af resultaterne af eksperimenterne og undersøgelserne er formuleret som teorier og gerne formidlet som en slags modeller som vi bruger i den teoretiske del af undervisningen. Så langt tilbage som 1882 skulle ”instruktionen af studerende i naturfag…hovedsagelig gives gennem eksperimenter” (Her mentes demonstrationsforsøg foretaget af læreren) Siden 1960´erne og 70´erne har der været anbefalet hands-on-praktisk arbejde, som inspirerende og effektiv form for læring…????

Fra lærerplanen Fysik ”Gennem et samspil mellem eksperimenter og teorier udvikles en teoretisk begrundet, naturfaglig indsigt, som stimulerer nysgerrighed og kreativitet.” stx fysik B Biologi ”Biologi er et eksperimentelt fag, hvor feltundersøgelser og laboratoriearbejde er en væsentlig baggrund for forståelse af biologiske sammenhænge.” htx bi B Kemi Faget er et eksperimentelt fag, hvor kemisk viden udvikles i et samspil mellem eksperimenter, modeller og teorier.” htx Kemisk viden og begrebsforståelse udvikles gennem vekselvirkning mellem på den ene side observationer og eksperimenter og på den anden side teori og modeldannelse. Denne vekselvirkning er essentiel for kemiundervisningen” stx

Hvad regner vi med at eleverne lærer ved eksperimenter? Det er f.eks. blevet formuleret i de naturvidenskabelige fags læreplaner.

Konklusion Forståelsen af og viden om naturvidenskab og naturvidenskabelige metoder går (også) via eksperimenter - som bør udgøre mindst 20% af undervisningstiden

Men.. Er det rigtigt at det øger læringen? Lever virkelighedens eksperimentelle arbejde op til de idealer der står i læreplaner? Findes der undersøgelser/dokumentation, der kan underbygge dette?

Derek Hodson, canadisk uddannelsesforsker: ”Et kritisk blik på praktisk arbejde i naturfagene” (genoptryk af artikel fra 1990. Mona 2008, 3) se fagdidaktisk pensum - review-artikel om sammenhængen mellem praktisk arbejde og læring Satte sig for at danne sig et overblik over elevernes udbytte af praktisk arbejde i naturfagsundervisningen, da det stod som en meget væsentlig del af læreplaner i naturfag i mange lande.

2) laboratoriefærdigheder 3) videnskabelig viden Læreres begrundelser for eksperimenter sammenfatter Hodson i 5 kategorier 1) stimulere interesse 2) laboratoriefærdigheder 3) videnskabelig viden 4) naturvidenskabelige metoder 5) objektivitet 1) at motivere ved at stimulere interesse og inspiration 2) at undervise i laboratoriefærdigheder 3) at fremme læring af videnskabelig viden 4) at give indsigt i naturvidenskabelige metoder og udvikle ekspertise i at anvende dem 5) at udvikle særlige ”naturvidenskabelige holdninger” som f.eks. fordomsfrihed, objektivitet og accept af at man ikke skal drage forhastede konklusioner Spørgsmålet kan så være om det kunne opnås bedre UDEN praktisk arbejde? Motiveres man bedre? Opnås færdigheder bedst gennem praktisk arbejde? Udvikles forståelsen af naturvidenskabelig begreber bedst af praktisk arbejde? Hvilket natursyn/forståelsen opnås ved praktisk arbejde? Er de ”naturvidenskabelige holdninger” nødvendige for opøvelsen af naturvidenskab?

Om praktisk arbejde som motiverende Eksperimenter er at udforske lærerens problemstillinger efter lærerens opskrift… Man kan sagtens følge en kogebogsvejledning uden at begribe hvad forsøget går ud på… Meget praktisk arbejde er kedeligt… Men det kan være motiverende, f.eks. når eleverne selv deltager i formulering af projekt og planlægning af eksperimenter og selv designer den undersøgelsesprocedure der skal følges. Hobsons Konklusion

Om praktisk arbejde som tilegnelse af færdigheder Tilegnelse af laboratoriefærdigheder har meget begrænset værdi. Man skal være mere kritisk i udvælgelsen af hvilke færdigheder, der skal undervises i.

Om praktisk arbejde til at fremme læring af videnskabelig viden Det der foregår i laboratoriet bidrager kun i ringe grad til elevernes læring af naturvidenskab eller til deres læring om naturvidenskab. De bliver heller ikke engageret i at udøve naturvidenskab i nogen meningsfuld forstand.

Hodsons konklusion: Meget svært at eftervise at eksperimentelt arbejde styrker elevernes læring om naturvidenskab og om naturvidenskabelig metode. Nogle lærere anvender med held eksperimentelt arbejde og når i forhold til nogle elever nogle af deres mål!!

Ergo: Vi skal ikke tro at bare fordi vi laver eksperimenter lærer eleverne noget….. Kan vi gøre det praktiske arbejde mere effektivt?

Robin Millar , professor, Uddannelsesforsker, fysiker, University of York Har opstillet en model, der er blevet brugt til at vurdere en læringsaktivitets effektivitet (se f.eks. Sara Tougaard og Lene Hybel Kofod, red ”Metoder i naturfag – en antologi”, København 2009)

Millars vigtigste pointer Urimeligt at forlange langtidsholdbar læring af naturvidenskabelige teorier efter et enkelt kort eksperiment, læring er et resultat af en række undervisningsaktiviteter, der rummer mange typer af praktisk arbejde, læring foregår ikke lineært; Praktisk arbejde skal bidrage til forståelse af tankegange og teorier og til almendannelse, så vi må forsøge at udforme praktisk arbejde, der understøtter dette

Millars vigtigste pointer Urimeligt at forlange langtidsholdbar læring af naturvidenskabelige teorier efter et enkelt kort eksperiment, læring er et resultat af en række undervisningsaktiviteter, der rummer mange typer af praktisk arbejde, læring foregår ikke lineært; Praktisk arbejde skal bidrage til forståelse af tankegange og teorier og til almendannelse, så vi må forsøge at udforme praktisk arbejde, der understøtter dette

Millars vigtigste pointer Urimeligt at forlange langtidsholdbar læring af naturvidenskabelige teorier efter et enkelt kort eksperiment, læring er et resultat af en række undervisningsaktiviteter, der rummer mange typer af praktisk arbejde, læring foregår ikke lineært; Effektivitet 1: overensstemmelse mellem hvad vi gerne vil have eleverne til at gøre, og hvad de så rent faktisk gør.

Millar pointerer Grundlæggende effektivitet (1): Gør eleverne som det var tænkt i det praktiske arbejde – både med de involverede naturvidenskabelige tankegange, teorier og genstande

Millars vigtigste pointer Undervisningsaktivitetens effektivitet (2) Urimeligt at forlange langtidsholdbar læring af naturvidenskabelige teorier efter et enkelt kort eksperiment, læring er et resultat af en række undervisningsaktiviteter, der rummer mange typer af praktisk arbejde, læring foregår ikke lineært; Praktisk arbejde skal bidrage til forståelse af tankegange og teorier og til almendannelse, så vi må forsøge at udforme praktisk arbejde, der understøtter dette Effektivitet 2: Om undervisningen hjælper eleverne til at lære hvad vi faktisk ønsker, at de skal lære. Sværere at måle på.

Millars vigtigste pointer Undervisningsaktivitetens effektivitet (2) Om undervisningen hjælper eleverne til at lære, hvad vi ønsker, at de skal lære. Sværere at måle på. Urimeligt at forlange langtidsholdbar læring af naturvidenskabelige teorier efter et enkelt kort eksperiment, læring er et resultat af en række undervisningsaktiviteter, der rummer mange typer af praktisk arbejde, læring foregår ikke lineært; Praktisk arbejde skal bidrage til forståelse af tankegange og teorier og til almendannelse, så vi må forsøge at udforme praktisk arbejde, der understøtter dette Effektivitet 2: Om undervisningen hjælper eleverne til at lære hvad vi faktisk ønsker, at de skal lære. Sværere at måle på.

Millar konkluderer Man kan ikke tale generelt om praktisk arbejdes effektivitet, men må vurdere hvert eksperiment for sig Lærerens opgave er at bestemme læringsmålene så præcist som muligt og gøre sig umage med at designe det praktiske arbejde, så eleverne når målene. Urimeligt at forlange langtidsholdbar læring af naturvidenskabelige teorier efter et enkelt kort eksperiment. Læring er et resultat af en række undervisningsaktiviteter med mange typer eksperimentelt arbejde. Læring foregår ikke lineært.

Analyse af praktisk arbejde Millar’s skabelon (2009) Læringsmål Udformning Åbenhed/lukkethed Logisk struktur De naturvidenskabelige teoriers betydning Hvad eleverne skal ’gøre med genstande og materialer Hvad eleverne skal gøre med teorierne Præsentation Elevernes bevidsthed om formålet med forsøget Forklaring af opgaven for eleverne Diskussion før aktiviteten Diskussion efter aktiviteten Elevernes notater i forbindelse med aktiviteten

Evaluering, quiz og andet Socrative.com http://m.socrative.com/lecturer/#mainScreen…

Gruppearbejde (& andre ting) http://www.superteachertools.com/ God arbejdslyst !

Vejledninger på emu http://www.emu.dk/gym/fag/bi/ovelser/index.html