Www.socialkvalitetsmodel.dk Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Date :31 1.
Organisatorisk brugerinddragelse
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område
Medalje til Høje-Taastrup
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Quality Management Systems
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
sammen om sundhed Sundhedsforum
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitet i plejen.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Dansk kvalitetsmodel på det sociale område

2 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Baggrund  Begrænset viden om kvaliteten  Begrænset viden om indsats, resultater og effekt  Begrænset viden om metoder og deres anvendelse

3 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Baggrund  Dansk kvalitetsmodel på det sociale område vedtaget af Danske Regioner i december 2007  1. område: regionale sociale botilbud

4 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Formål  Sikre systematisk dokumentation – synlighed og gennemsigtighed  Kontinuitet og sammenhæng i tilbud på tværs af tilbud og sektorer  Systematisk styrkelse af bruger- og pårørendeinddragelse og -medindflydelse

5 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Formål  Kontinuerlig faglig udvikling og læring i de faglige miljøer  Dokumentation for indsats, resultater og effekt – og muligheder for at sammenligne  Jobtilfredshed, personlige og faglige udviklingsmuligheder og generelt fokus på arbejdsforhold og kompetenceudvikling

6 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens grundlag  Samarbejde  Lovgivning  Evidensbaseret grundlag  Det sociale områdes særlige karakteristika  Ambitioner – trinvis implementering

7 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold Akkrediteringsmodel Akkreditering er procedure, hvor en ekstern organisation vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller organisation lever op til et sæt af fælles standarder. Ved akkreditering gives en formel anerkendelse af, at personer eller organisationer er kompetente til at udføre deres opgaver og der gives et afsæt til videre kvalitetsudvikling.

8 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Mål Formuleret som standarder Data Dokumentation for målopfyldelse/ standardopfyldelse Korrigere Kvalitetssikring Fastholdelse, vidensdeling og forbedring Analyse Vurdering og målopfyldelse (selvevaluering og ekstern evaluering)

9 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold  Et sæt fælles nationale standarder  Nationale retningslinjer og regionale/lokale retningsgivende dokumenter  Selvevalueringsmodel  Fælles nationalt eksternt evalueringssystem til akkrediteringen

10 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold - standarderne Standard En standard er betegnelse for et kvalitetsmål og specifikke krav, der danner grundlag for evaluering af den sociale indsats. En standard formulerer en række konkrete mål og krav til ydelser og aktiviteter.

11 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold - standarderne 1Standardbetegnelse 2Standard 3Standardens formål 4Målgruppe (ansvarlig for udførelsen) 5Anvendelsesområde 6Opfyldelse af standarden 7Trin 1: Retningsgivende dokumenter 8Trin 2: Implementering 9Trin 3: Kvalitetsovervågning 10Trin 4: Kvalitetsforbedring 11Referencer

12 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold - standarderne  Trin 1: Er der udarbejdet retningsgivende dokumenter?  Trin 2: Er de retningsgivende dokumenter kendt og anvendes de i organisationen?  Trin 3: Er de retningsgivende dokumenter implementeret og kvalitetsovervåges de?  Trin 4: Arbejdes der systematisk med kvalitetsudvikling?

13 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold - Selvevaluering  Ved selvevaluering forstås en systematisk vurdering af det enkelte sociale tilbuds aktiviteter og resultater foretaget af den enkelte enhed selv  Selvevalueringen sker med henblik på at vurdere graden af målopfyldelse for de fastlagte standarder samt at fastlægge initiativer til at fastholde eller forbedre målopfyldelsen  Selvevalueringen foretages årligt

14 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold - Ekstern evaluering  Udefrakommende fagpersoner foretager sammen med udefrakommende brugere og pårørende en ekstern evaluering af det enkelte sociale tilbud på de valgte indsatsområder  Den eksterne evaluering foretages hvert 3. år

15 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Den sociale kvalitetsmodel Selvevaluering De organisatoriske temaer: Ledelse Arbejdsmiljø Kompetenceudvikling De målgruppespecifikke temaer: Brugerinddragelse Individuelle pædagogiske planer Kommunikation Ekstern evaluering TilbagemeldingOffentliggørelse StandarderEvaluering Rapportering

16 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Referencer  Modellen opbygges i overensstemmelse med internationalt anerkendte og godkendte akkrediteringssystemer  Center for Kvalitetsudvikling har indledt et samarbejde med Joint Commission International  Modellen udvikles i samarbejde med professor Jan Mainz, Syddansk Universitet

17 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Referencer

18 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Organisering i regionerne  Styregruppe bestående af socialdirektørkredsen  Koordinationsgruppe bestående af 2 koordinatorer fra hver region  Faglige arbejdsgrupper (ad hoc nedsat til udarbejdelsen af standarder) _______________________________  Nationalt sekretariat i Center for Kvalitetsudvikling

19 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Organisering - Center for Kvalitetsudvikling  Introduktionsmøder/ opstartsmøder i kommunerne  Uddannelse af koordinatorer  Udvikling af standarder  Introduktion til selvevalueringværktøjet og dokumentationsværktøjer

20 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Organisering - Center for Kvalitetsudvikling  Vidensdeling vedr. de retningsgivende dokumenter  Ekstern evaluering og uddannelse af de eksterne evalueringsteams  Uddannelse af ressourcepersoner  Løbende informationsmøder i kommunerne

21 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Status  Standarderne ved at blive færdigbearbejdet  Implementeringen begynder i regionerne i løbet af foråret 2009  1. selvevaluering i efteråret 2009  Ekstern evaluering i slutningen af 2010