Men hvad med motivationen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Og hvordan man håndterer den.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Den motiverende samtale
Sundhedspædagogisk indsats
Sprog/billeder på Internettet
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
Supervision og faglig feedback
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Dansk 1. klasse.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Læring, kommunikation og samarbejde
Den lærende organisation
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Motiver, motivation og barrierer.
Lærings- og praksisfortælling
Internalisme, eksternalisme og Kontekstulisme
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
C116 Consulting Aps Aalborg Danmark Byg og Bo A/S C116 Consulting Aps Byg og Bo A/S.
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Stress En folkesygdom?.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Kompetencemål 5  Borgerens ønsker og livskvalitet skal holdes ved lige, imens man motivere dem til en sundere livsstil – og få en bedre livskvalitet.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Forebyggelse og rehabilitering
At motivere til forandring
Personlig stof- og alkoholpolitik
”Tror du på julemanden?”
Længsel Temadag om menneskets følelser
Feedback Lægedage 2015.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Konfronterende, passiv eller aktiv?
Sundhedspædagogik og værdier
Walt Disneys kreativitetsmodel
Kursus i Motivationssamtalen i forbindelse med udarbejdelse af Sundhedsprofiler i Health Group August 2006.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Men hvad med motivationen? Fokus på sundhed og livsstil er med til at forstærke menneskers ønske og behov for forandring. Men hvad med motivationen?

Hvad er motivation? Et resultat af sammenhængen mellem vigtighed og tro på egne evner Motivation er en frivillig handling i en bestemt retning. Grundlaget for al motivation er håb. Motivation er drivkraften for vores handlinger. Vigtighed Motivation Tro på egne evner

Skab et billede af en motiveret person. Hvordan ser en motiveret person ud? Hvordan går en motiveret person? Hvordan kommunikerer en motiveret person?

Forandringsspiralen Ikke interesseret i ændring Handle Vedligeholde Tilbagefald Overveje ændring Forberede ændring Ikke interesseret i ændring Stabil vedvarende ændring

Tilbagefald Populært sagt falder man i vandet og vender tilbage til den gamle vane. Et tilbagefald er en naturlig del af forandringsprocessen. Et tilbagefald kan bruges som læring. Vigtig, at du vender nederlaget til noget positivt og får afklaret spørgsmål som: Hvad gik godt? Hvad gjorde, at det gik galt? Hvad kan du gøre for at forebygge, at det går galt igen?

Afslutningsfasen Det ideelle mål for alle med forsøg på adfærdsændring. I denne fase vil der ikke være nogen fare for at personen vender tilbage til den gamle adfærd.