Voksenuddannelse og regional udvikling KOMPETENCEmidt startkonference 8. maj 2008 Palle Rasmussen Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi Aalborg Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske strukturreform
Advertisements

Læring i bevægelse - hvorfor?
IKV i den politiske kontekst
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Præsentation af mig selv
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Forældremøde X årgang.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Skolereform august 2014………………
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.
Lærerprofessionen - en definition.
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Tillid Temadag for AMIR
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Danmarks relative produktivitetsudvikling
- Hvad kan I forvente som forældre?
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
De 10 bud for bedre samspil mellem forskning og erhvervsliv.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Kundskabsledelse i ‘The Learning Economy’ Oslo, Oktober 2008 B.-A. Lundvall Aalborg University, Denmark Sciences Po, Paris.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
Center for Regional Udvikling
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Den regionale overvågningsopgave - strategier og redskaber Hans Henrik Nørgaard Center for Regional Udvikling Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Ungdomsskolen 2021 MISSION
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Voksenuddannelse og regional udvikling KOMPETENCEmidt startkonference 8. maj 2008 Palle Rasmussen Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi Aalborg Universitet

Temaer  Regionale forskelle, regional udvikling  Den lærende region  Læring, uddannelse, voksenuddannelse  Innovation og sammenhængskraft  Voksenuddannelsens rolle

Regionale forskelle i uddannelsesniveau  Akademikerne bor i og omkring de store universitetsbyer  Områder som Aabenraa, Ringkøbing og Frederikshavn har en relativt høj andel af indbyggere med erhvervsfaglig uddannelse  Områder som Grenaa, Bornholm, Nakskov, Rudkøbing, Tønder, Lemvig, Morsø og Thisted har en relativt stor andel ufaglærte  De unge i udkantsområderne er lige så kvalificerede som andre unge til at få en højere uddannelse. Men de skal flytte til de større byer for at gennemføre uddannelsen, og de flytter som regel at ikke tilbage igen Kilde: Oxford Research

Vidensøkonomien og den regionale udvikling  ”De sidste ti års ændringer i den geografiske fordeling af befolkning og beskæftigelse viser et Danmarkskort, der er centreret om to større byregioner på Sjælland og i Østjylland. Landets to største byer København og Århus er kernerne i de to områder. Den stigende betydning af videnerhvervene giver disse to byer en vækstimpuls, der er kraftigere end andre steder i landet” (Landsplanredegørelse 2006)

Målsætninger for regional udvikling  Vækst?  Sammenhængskraft?  Lighed?  Livskvalitet?

Politik for den lærende region  Etablere og opretholde af uddannelser af høj kvalitet for hele livsforløbet  Koordinere udbuddet af uddannede med behovet for dem inden for den regionale økonomi  Koordinere politikker på tværs af tidligere adskilte institutionelle ansvarsområder og mellem forskellige niveauer i den politiske styring Kilde: OECD 2001

Mere politik for den lærende region  Etablere passende rammebetingelser for forbedring af organisatorisk læring, både inden for virksomheder og mellem virksomheder og andre organisationer.  Bidrage til at ”aflære” forældede praksisser og vidensformer (herunder også beslutningstagernes egen viden).  Udvikle strategier til at fremelske relevante former for social kapital samt sikre læringens legitimitet Kilde: OECD 2001

Udviklingen mod EU’s mål for livslang læring

Skoleuddannelse og erhvervsuddannelse i regionalt perspektiv Folkeskolen  Opretholde uddannelseskvalitet i regionen som helhed  Skoler som lokale kulturcentre  Trække på lokale uddannelsesressourcer (uden at kommercialisere undervisningen Erhvervsuddannelserne  Opretholde uddannelseskvalitet i regionen som helhed  Bruge mulighederne for oplæring i regionens erhvervsliv  Synliggøre mulighederne på det regionale arbejdsmarked og støtte overgange fra uddannelse til erhverv

Videregående uddannelse i regionalt perspektiv  Sikre tilgang af gode kandidater til det regionale arbejdsmarked  Bruge regionale og lokale muligheder for input til læringen og praktisk oplæring  Alsidige kontakter mellem uddannelsesinstitutioner og regionale arbejdsmarkeder  Uddannelsesinstitutioner og studerende som ressource for det lokale kulturliv  Forskning og innovation i samspil med regionale aktører og tiltag

Dansk voksenuddannelse Tre typer med hver deres historie:  Folkeoplysning  Erhvervsrettet voksenuddannelse  Almen voksenuddannelse Videreuddannelsessystem for voksne (parallelt kompetencesystem)  Forberedende voksenuddannelse  Grundlæggende voksenuddannelse  Videregående voksenuddannelse (flere niveauer)

Deltagelse i vokse- og efteruddannelse i Danmark Kilde: AKF 2005

Læring i uddannelsesinstitutioner og på arbejdspladser Uddannelsesinstitutioner  Læring er hovedformålet  Læring reguleret via generelle fælles mål indholdskrav og evalueringer  Læring sker via aktiviteter og i institutionelle rum, som er relativt standardiserede Arbejdspladser  Produktion er hovedformålet  Læring tilrettelagt ud fra behov og muligheder på den enkelte arbejdsplads  Læring sker i mange forskelligartede miljøer og rum, og via varierende aktiviteter

Det innovative potentiale

Det innovative potentiale 2

Det innovative potentiale 3

Organisatorisk læring og innovation  Regional organisatorisk læring via samspil mellem aktører inden for uddannelse, erhverv, kultur og civilsamfund  Trække på lokale innovationsressourcer  Teknisk innovation og social innovation Innovationsformer:  Innovation baseret på videnskab og teknologi (STI)  Innovation baseret på erfaring og interaktion (DUI)

Medarbejderes uddannelse og kompetence som bidrag til innovation Analyse af Peter Nielsen (2006)  Nye produkter eller serviceydelser er resultater af firmaets kollektive og dynamiske evne til at lære og skabe viden.  De mest innovative firmaer har den laveste udskiftning af personale (også de ufaglærte). Innovation knytter sig til en personalepolitik, som satser på at fastholde vidensressourcer og læringskompetencer.  Firmaer, som har elementer af lærende organisation, skaber langt mere produktinnovation.  Sådanne firmaer ansætter også flest højtuddannede.  Firmaer med mange uddannede medarbejdere, lægger også vægt på løbende kompetenceudvikling.

Social fragmentering Polarisering mellem livsformer i lokalområderne  den traditionelle befolkning  ressourcestærke tilflyttere, bl.a. børnefamilier, som kan indoptages i og også præge lokalsamfundets traditionelle fællesskab og foreningsliv  socialt belastede tilflyttere, som etablerede deres eget uformelle fællesskab  Uddannelse som bidrag både til erhvervsudvikling og til meningsfulde aktiviteter og mødesteder  IT-cafeer som eksempel

Voksenlæring og social kapital Efter John Field

Voksenuddannelsens regionale bidrag  Voksenuddannelse giver mulighed for at kombinere voksenliv med systematisk læring  Det danske voksenuddannelsessystem giver alsidige muligheder for almen og erhvervsrettet uddannelse på alle niveauer  Voksenuddannelse kræver ikke store uddannelsesinstitutioner, og kan gøres regional tilgængelig via e-læring, studiecentre mm.  Voksenuddannelse kan bidrage både til individuel kompetenceudvikling, erhvervsudvikling og social sammenhængskraft