Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional"— Præsentationens transcript:

1 Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
v/ Nanna Skovrup, Region Nordjylland

2 Sammenhængende strategier - behov for samarbejde regionalt /lokalt
Erhvervsudviklingsstrategi (Vækstforum) Strategi Beskæftigelseskontrakt (Beskæftigelsesregionen) Regional Udviklingsplan (Regionsrådet) Kommuneplaner (Kommunen)

3 Erhvervsudvikling - Hvad skaber vækst?
Mennes-kelige ressourcer Iværk-sætteri Innovation & forskning Vækst-drivere Teknologi Internatio-nalisering

4 Nordjylland skal videreudvikle sine traditioner
Vækstforums erhvervsudviklingsstrategi Vækst og Balance Nordjylland skal videreudvikle sine traditioner gennem anvendelse af teknologi og talent til at blive en førende innovativ region, der sikrer balanceret vækst og fremgang i hele regionen  Menneskelige ressourcer  Videnopbygning og –deling  Adgang til ny teknologi  Iværksætteri Kompetenceudvik- ling i særklasse videninstitutioner Aktive innovationsmiljø Regionalt Stærke regionale klynger Vækstiværk- sættere Oplevelses- økonomi energiformer Vedvarende  En region i balance  En globaliseret region

5 Regional Udviklingsplan
Globalisering, innovation& forskning, center/periferi Mulighedernes Nordjylland fra udkant til forkant med kreativitet og kompetence Natur & miljø Erhverv Turisme Beskæftigelse Uddannelse Kultur Infrastruktur & IKT Regional Udviklingsplan Kompetenceløft Nordjylland – Kreative alliancer mellem natur, kultur, turisme og oplevelsesøkonomi – Det Forbundne Nordj.

6 Udfordringer for erhvervsudviklingen
Viden og kompetencer bliver afgørende for evnen til at skabe vækst og være konkurrencedygtig i en globaliseret verden Væksten skal skabes i virksomhederne og erfaringer viser, at højtuddannet arbejdskraft i en virksomhed er med til at skabe vækst

7 Når krisen kradser… Finanskrisen har vist med al tydelighed, at uddannelse, beskæftigelse og erhverv er områder som påvirker hinanden meget. Den store stigning i ungeledigheden betyder, at vi ser helt andre søgemønstre til især erhvervsuddannelserne og de videregående uddannelser, end det ellers hidtil har været tilfældet.

8 Udfordringer for fx Nordjylland
Den nordjyske erhvervsstruktur er domineret at små og mellemstore virksomheder, der ofte har fokus på drift og ikke udvikling og innovation Kun 20% af akademiske kandidater beskæftiget i erhvervslivet er ansat i virksomheder med under 50 ansatte (Reg lab,2006) Der er ikke tradition for at ansætte akademisk arbejdskraft i de små og mellemstore virksomheder

9 Flere højtuddannede i erhvervslivet - hvordan?
Knytte virksomheder og højtuddannede til hinanden allerede i studietiden eks. via attraktive studiejobs Vejlede virksomhederne i at rekruttere og gøre brug af højtuddannede Skabe attraktive arbejdspladser for de højtuddannede med mulighed for at indgå i netværk med andre AC´ere

10

11 ”Innovation er når forskellige fagligheder kobles sammen på utraditionel vis”

12 Konkretisering af faglighed – tværfaglighed - samarbejde vertikalt i uddannelsessystemet - samarbejde med erhvervsliv / offentlige institutioner

13 Fremtidige vækstområder:
Velfærdsteknologi - sundhedsteknologi Bioteknologi Klima Miljø Energi - samt mangel på arbejdskraft i det offentlige – især på velfærdsområdet

14 Regionsrådets uddannelsespulje - Naturvidenskab på toppen
Samarbejdsprojekt mellem alle 15 gymnasier i regionen og består af 4 hovedindsatser: Naturvidenskabelige dage – skal skærpe folkeskoleelevernes interesse for naturvidenskaben ved at benytte gymnasiernes laboratoriefaciliteter til naturvidenskabelige oplevelser. Opsøgende virksomhedskontakt – skal give eleverne mulighed for at følge naturvidenskabens betydning i moderne højteknologiske virksomheder Talenttimer – skal motivere naturvidenskabeligt interesserede elever på en måde, som den daglige undervisning og bindingerne i undervisningsbekendtgørelserne ikke giver plads til Motivere eleverne i de ældste klasser til at søge de naturvidenskabelige studieretninger, som er adgangsgivende til Universitetets naturvidenskabelige uddannelser. Bevilling: , kr. 14

15 ”Kreativitet og innovation” Science/naturvidenskabelig satsning (Naturvidenskabsfestival, Bioteknologisk netværk, Sciencetalenter, Ressourcecenter for natur, sundhed og teknik) Fokus på elever med interesse for naturvidenskab, nye tiltag inden for den naturvidenskabelige undervisning samt større event på området. Understøtter et større nationalt fokus på scienceområdet og de naturvidenskabelige fags betydning for fx overgangen til de videregående uddannelser. I alt 4 store samarbejdsprojekter med et samlet budget på 5,9 mio. kr. heraf søges om 4,39 mio. kr. i støtte. Projekterne er indstillet til støtte med et samlet beløb på 3,67 mio. kr.


Download ppt "Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google