1 Virkeligt og virtuelt. 2 Det virtuelle Bruges gerne i flæng i relation til IT/internettet ”Virtuel” stammer fra det latinske ”vir” (”menneske” i en.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Oplæg om Habermas og demokrati
Kulturmøder og kulturforskelle
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Readymades / genbrugskunst
Lederudvikling.
Ytringsfrihed og sygeplejersker
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Sprogpakken
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Hermeneutik og strukturalisme
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Faglig læsning 2.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kommunikation.
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
VISL – begrænsninger og styrker
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Gruppeudviklingssamtaler
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Pædagogisk forår i København
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Inklusion og inkluderende processer
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Medier og Kommunikation COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Virkeligt og virtuelt Community De to myter Samarbejdets problem.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Læreren som læringsleder
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

1 Virkeligt og virtuelt

2 Det virtuelle Bruges gerne i flæng i relation til IT/internettet ”Virtuel” stammer fra det latinske ”vir” (”menneske” i en idealiseret betydning) fra hvilket det latinske ”virtus” er dannet (styrke, mandighed, dyd). I dag bruges ordet som ’i praksis eller i konsekvens, men ikke i fakta’ Se evt. Shawn P. Wilburs ’An Archaeology of Cyberspaces – Virtuality, Community, Identity’ Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

3 Begrebet ”virtuelt” Infomedia Artikeldatabasen Brug af ordet virtuel* i alle aviser, november måned Infomedia, Politiken Brug af ordet virtuel* i Politiken, Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

4 Mine påstande 1) Det er ikke meningsfuldt at skelne mellem ’det virtuelle’ og ’det virkelige’ 2) Vi (mennesker) har en omfattende tendens til at benægte påstand 1 … hvilket jeg vil overbevise jer om ved hjælp af følgende pointer A) Den fysiske virkelighed er ikke ægte/naturgiven (den er faktisk virtuel) B) Den ”digitale” virkelighed er ikke løsrevet fra os ”selv” og den er ikke kropsløs C) Told & Skat er ligeså fiktivt som LamdaMOO Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

5 Et eksempel Under overholdelse af visse kriterier er angivelse af skat over internettet nøjagtig lige så virkelig som angivelse af skat ved personligt fremmøde Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

6 Sprogfilosofisk omvej Den intuitive ’referenceteori’: Ord får deres betydning ved at referere til genstande i verden. En person forstår en sætning fordi vedkommende ved hvad sætningens ord refererer til. Afarter af denne opfattelse har præget filosofien, der har opfattet sproget som et neutralt redskab til konstatering af fakta. Teorien er forkert af mange grunde. Primært fordi den ignorerer kontekst. Vores intuitive opfattelse af sprog og kommunikation er for simpel og kan give problemer. Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

7 Sprogfilosofisk omvej ”Måtte han [læseren] altid have opmærksomheden henledt på, at de måder at tænke på, som han er mest tilbøjelig til, sandsynligvis er mere skadelige end gavnlige for en videnskabelig undersøgelse…”. Lægger fundamentet for sociologien ved at insistere på at de sociale kendsgerninger kan/bør betragtes som ting. Sociale fænomener er reelle og kan studeres i deres konsekvenser. Sociologiens fokus befinder sig udenfor den individuelle bevidsthed. Emile Durkheim ( ) Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

8 Sprogfilosofisk omvej Sociale kendsgerninger er f.eks. nationalstaten, møntfoden, rollen som ægtemand. Disse fænomener er arbitrære og konventionelle, men yderst reelle i deres konsekvenser. Mennesket er ikke autonomt/frit, men bundet af sociale strukturer (enig med Marx, Rousseau og andre). Hårdt slag mod referenceteorien: Verden er os ikke på forhånd givet – vores opfattelser er kulturelt påvirkede. Emile Durkheim ( ) Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

9 Sprogfilosofisk omvej Grundlagde den strukturelle lingvistik. Begreberne får kun deres betydning i forhold til andre begreber, der også er arbitrære. En ordbog er et lukket system (ordene definerer hinanden). Sprogets værdi som neutralt værktøj blev ’pludselig’ betvivlet. Ferdinand de Saussure ( ) Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

10 Sprogfilosofisk omvej Theodor Adorno og Max Horkheimer, medlemmer af Frankfurterskolen. Skrev ’Oplysningens Dialektik’ (1944) under eksil i USA. Politisk/marxistisk kritik af samfundsudviklingen. Særlig fokus på sprogets ideologiske natur: ”Intet udtryk byder sig længere til, som ikke allerede stræber hen mod indforståetheden med herskende tankeretninger, og hvad det forslidte sprog ikke af egen drift yder, besørges med yderste præcision af de samfundsmæssige maskinerier.” Sproget bliver nærmest ubrugeligt i denne udlægning. T. Adorno og M. Horkheimer Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

11 Sprogfilosofisk omvej Mere pragmatisk: Ord har helt konkrete effekter og det har de altid haft. Indfører begrebet ’talehandling’ (el. illukotionær handling) for de handlinger, der er vel udført i og med, at en taler under bestemte betingelser har fremsat en ytring, som tilhøreren forstår. Yderligere effekter som er afhængige af andre faktorer (f.eks. vinduet bliver lukket, tilhøreren bliver forskrækket) betegnes perlokutionære handlinger. J. L. Austin ( ) Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

12 Sprogfilosofisk omvej Mange har videreført projektet: Peter Berger og Thomas Luckmann: The Social Construction of Reality (1966). [Socialkonstruktivismen] Michel Foucault, 1960erne. [Post-strukturalismen -> Postmodernismen] Kommunikationsteori bygger f.eks. på en semiotisk sprogopfattelse. Kommunikation er forhandling af betydning. Desuden: Socialpsykologien har understreget at vi ligger under for kraftige sociale strukturer (forskellige roller i forskellige sammenhænge). Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

13 Sprogfilosofisk omvej Pointen er: Den sociale virkelighed er ’sproglig’ (modsat ’ægte’/naturgiven). Told & Skat er ”bare” noget vi har snakket os til. Den er konstrueret på basis af strategisk/magtbetonet anvendelse af sproget. Sproget er ikke et neutralt redskab til støjløs dataoverførsel. Og: Fællesskaber i den fysiske verden er som skattevæsnet, de eksisterer ”kun” i vores hoveder. De er alle ”virtuelle”. Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

14 Den digitale virkelighed Verdener som LambdaMOO kan have stor betydning for de medvirkende. LambdaMOO har en virkelig effekt. Vores tænkning kan ikke adskilles fra os selv (vores krop). Pas på descartiansk dualisme. Kroppen dukker op i computermedieret kommunikation :-) Dark Age of Camelot (Mythic Entertainment, 2001) Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

15 Strategisk blindhed De sprogfilosofiske erkendelser passer os dårligt. Vi har svært ved at godtage at sproget ikke skulle være neutralt. Hele oplysningsprojektet drejede sig om at befri individet fra arbitrære magtforhold. En strategi var: Benægtelse. Individets frihed blev stadfæstet som dogme (”We hold these rights to be selv-evident…”). Alle individer fødes i samme tilstand (frihed) og da individet styrer sig selv i demokratiet hersker der retfærdighed (Grundlovens §71: ”Den personlige frihed er ukrænkelig”). Og da legitimiteten beror på fri meningsdannelse og interesseartikulation: ”Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene.” (§77). Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

16 Afledte problemer Den universelle legitimeringsforpligtelse er meningsløs. Den kan ikke begrundes og er derfor ikke gyldig. Principperne om individets autonomi er mere påstande end kendsgerninger. Tanken om lige og frie individer, der mødes i åben dialog overser sprogets strategiske karakter. Talehandlinger er vanskeligt forenelige med Grundlovens §77. Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

17 Egentlige forskelle Er der nogen relevante forskelle mellem offline- og onlinekommunikation? Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion

18 Opsummering Det er ikke meningsfuldt at skelne mellem ’det virtuelle’ og ’det virkelige’ Vi (mennesker) har en omfattende tendens til at benægte påstand 1 Den fysiske virkelighed er ikke ægte/naturgiven (den er faktisk virtuel) Den ”digitale” virkelighed er ikke løsrevet fra os ”selv” og den er ikke kropsløs Mennesker er også mennesker på nettet – samme problemer og dynamikker Det virtuelle -> Påstande -> Sprogfilosofisk gennemgang af den fysiske virkeligheds beskaffenhed -> Den digitale virkelighed - > Strategisk blindhed -> Opsummering/diskussion