INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det Gode Møde.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Camp. Energizer: Hvornår fik du sidst en god ide? 10 min.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Arbejdspladsudvikling
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Din hverdags innovationsguide
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Mødeledelse og deltagelse
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Akademisk arbejde.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Mød Aalborg Universitet
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Dagens program – ugens program
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
Hvordan får jeg indflydelse?
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
FORBERED KLASSEN TIL DAGEN GØR JER KLAR TIL CAMPUS+
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER

Program – 10.00: opsamling på opgaver – 11.00: Vidensbearbejdning – 12.00: Mødeledelse og metoder – 13.30: Oplæg v. Helle Holsøe – 15.00: Forberedelse af paper – 15.30: Evaluering og opgaven til næste gang. - paper skal sendes inden 30. august.

VIDENSBEARBEJDNING

ARBEJD I GRUPPER MED SPØRGSMÅLENE: - HVAD VILLE VI GØRE/HAVE UD AF VIDENSINDSAMLINGEN - HVAD ENDTE VI MED AT GØRE/FÅ UD AF VIDENSINDSAMLINGEN I alt 20 minutter

Usikkerhed og kompleksitet er præmisser for vores situation og vi skal derfor forsøge at navigere for at skabe de bedst mulige løsninger i situationen. Når vi arbejder med viden er det vigtigt at vi holder os åbne for undren og nysgerrighed og arbejder på at få testet vores forforståelser – det betyder også at vi kan lade os overraske. Øget kompleksitet - Flere aktører i spil - Flere holdninger i spil - Flere potentielle problemer i spil Anvendelser - Indledende udforskning, der peger videre - Kategorisering og reduktion af kompleksitet - Formidling til andre interessenter - Udgangspunkt for et eksperiment HVAD GØR MAN MED AL DEN NYE VIDEN?

UDFORSKNING, DER PEGER VIDERE

REDUKTION AF KOMPLEKSITET: PERSONAER

FORMIDLING TIL ANDRE INTERESSENTER Hvem er den nye viden interessant for? Hvilke fortællinger kan vi konstruere ud fra hvad vi har lært? Hvordan kan denne viden anvendes af andre? Hvordan kan vi bruge andre til at sparre med os med udgangspunkt i den nye viden?

UDGANGSPUNKT FOR ET EKSPERIMENT Hvad kan vi teste med udgangspunkt i hvad vi har lært? Hvordan tilrettelægges et eksperiment bedst?

ARBEJD I GRUPPER MED HVORDAN I VIL BRUGE JERES VIDENSINDSAMLING VIDERE I JERES PROJEKTER. I alt 30 minutter

EN OPGAVE FRA DIREKTIONEN

MØDER OG MØDELEDELSE

1: Formålet med mødet Informerende møder: - Hvem skal udføre hvilke opgaver? - Hvad ved vi om emnet? (vidensdeling) Idégenerende (divergente) møder: - Brainstorms Idéudviklende (konvergente) møder: - Hvordan vil vi sortere vores idéer? - Hvordan vil vi udvælge de idéer vi vil gå videre med? Diskuterende møder: - Hvordan findes frem til det bedste alternativ? - Hvornår ved vi at vi har diskuteret nok? Besluttende møder: - Hvordan tages der en beslutning? - Hvornår tages der en beslutning? - Hvordan formidles beslutningen? Handlende møder: - Skrive projektbeskrivelser - Kontakte interessenter - Indsamle viden FORSKELLIGE MØDEFORMER 2: Planlægning af mødet - Hvem skal facilitere mødet? - Hvem skal referere mødet? - Hvor skal mødet afholdes? - Hvem er de rigtige deltagere?

IDEGENERERING – EN LILLE OPGAVE

IDEUDVIKLING Høj effekt Lav effekt Høj indsats Lav indsats

PLANLÆG ET MØDE PÅ EN TIME, HVOR I SKAL SNAKKE OM HVORDAN I LØSER DEN STILLEDE OPGAVE. I alt 30 minutter

HOLD ET MØDE HVOR I FINDER FREM TIL HVORDAN I SKAL LØSE DEN STILLEDE OPGAVE. I alt 60 minutter

a) Reflekter over seminar #3 og skriv et indlæg på bloggen. - Hvordan arbejder i normalt med mødeledelse i dit område? b) Skriv i grupper et paper, hvor i besvarer spørgsmålene fra direktionen - I skal mødes i gruppen mindst én gang mellem seminar #3 og #4 - Referér gerne til den læste litteratur eller anden relevant læsning i paperet. - Paperet skal afsluttes med en konklusion i 3-5 hovedpunkter. - Paperet skal sendes til og inden 27. OPGAVE FRA SEMINAR #3

EVALUERING OG ØNSKER TIL NÆSTE SEMINAR