THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Modstand som forandringspotentiale
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
G4S og Erhvervsakademi Aarhus
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Sundhedsfremme i skolehaver?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Niveauer for læring i organisationen
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Hva er god klasseledelse ?
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
PALS - mental sundhed - et eksempel på hvordan viden om mental sundhed kan omsættes til praksis Birgitte Rønnow, Specialkonsulent og projektleder i.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Fra novice .. imod ekspert!
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Bjarne Wahlgrens definition
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Sundhedspædagogik og værdier
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand 17. oktober 2013 Bjarne Wahlgren

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvor er fokus – i forhold til tidligere? 2 › Der lægges større vægt på voksnes læreprocesser - kompetenceudvikling › Der lægge større vægt på deltagernes forudsætninger og behov – læring er en aktiv proces › Der lægges større vægt på underviserens brede kompetencer – underviseren er undervisningens omdrejningspunkt › Der lægges større vægt på konteksten – læring er knyttet til den sociale sammenhæng

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Deltagerne 3 › At bryde vaner og rutiner › At have behov for og ønske om læring › At kunne bringe sig selv i spil › Udvikling af selvtillid (self-efficacy) › Ændring af identitet er en del af læringen

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Deltagerne 4 › Hvad gør vi i dag for at inddrage deltagerne? › Hvordan sikrer vi, at deltagerne kan se nytten af og målet med undervisningen (hele undervisningsforløbet)? › Hvordan sikrer vi, at deltagerne har et klart ønske om at ændre sig?

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * I undervisningen 5 › Underviserens personlige kompetencer › Underviserens faglige formidling › Identiske elementer mellem undervisning og anvendelse › Bygge på deltagernes erfaringer og viden › Evnen til at reflektere over egen læring › Læringsmiljø – tryghed, tolerance og gensidig accept

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * I undervisningen 6 › Hvordan styrker vi underviserens personlige kompetencer – hvad ser i som det væsentligste i den sammenhæng? › Hvad gør vi for at sikre et godt læringsmiljø – hvad karakteriserer et godt læringsmiljø?

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Anvendelsseskonteksten 7 › Jo mere direkte anvendelse, jo bedre læring › Hvor kan jeg anvende det, jeg lærer? Træning i transfer! › Opfølgning i forhold til praksis › Evnen til at videreudvikle egen kompetence

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Anvendelsseskonteksten 8 › Hvordan sikrer I, at det, der læres, anvendes efterfølgende? › Hvordan arbejder I med at fastholde læring og udvikling efter undervisningen?

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad er målet? 9 › At det er meningsfuldt at lære › At man oplever glæden ve at lære › At man anvender det, man har lært › At man fortsætter sin kompetenceudvikling

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Mere viden 10 Bjarne Wahlgren (2010). Voksnes læreprocesser – Kompetenceudvikling i uddannelse og arbejde. Akademisk Forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012). Transfer – Kompetence i en professionel sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.