Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Modstand som forandringspotentiale

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Modstand som forandringspotentiale"— Præsentationens transcript:

1 Modstand som forandringspotentiale
Når voksne deltager i undervisning [eller udviklende kommunikation] må de ofte ændre de opfattelser, de har. Det er en krævende proces, både mentalt og følelsesmæssigt, som gør den voksne sårbar. I sidste ende er det en udfordring til den voksnes identitet. Hemmingsen og Pedersen (1999): Læring, identitet og sårbarhed – om modstand og forsvar i voksenundervisningen. Undervisningsministeriets forlag. Jørgen Kloster Larsen

2 Modstand som forandringspotentiale
Regressions- og progressionsinteresse Både og Regressionsinteresse Progressionsinteresse Lyst til kendte tilstande og harmoni Lyst til forandring og fremskridt Angst for stilstand Angst for ikke at følge med Jørgen Kloster Larsen Eksempel: Husindretning eller IT

3 Modstand som forandringspotentiale
Regressionsinteresse Tid - Jeg har tid nok Erfaringer – Mine erfaringer er gode nok Identitet – Jeg er god nok Tankemæssigt – Jeg må få gode logiske forklaringer Følelsesmæssigt – Jeg må udtrykke mine følelser Socialt – Jeg må tale med andre om det Jørgen Kloster Larsen

4 Modstand som forandringspotentiale
Progressionsinteresse Tid - Jeg har tid til at udvikle mig Erfaringer – Jeg får nye erfaringer Identitet – Jeg udvikler mig Tankemæssigt – Jeg tænker nye tanker Følelsesmæssigt – Jeg oplever nyt Socialt – Jeg taler med nye mennesker Jørgen Kloster Larsen

5 Modstand som forandringspotentiale
Hvordan kan modstand hjælpe til forandring ? Skaber balance Skaber dialog Udtryk for selvstændighed Udtryk for ansvarlighed Jørgen Kloster Larsen

6 Modstand som forandringspotentiale
Hvad gør jeg som koordinator ? Moderat udfordring Skaber dialog Giver tid Udnytter erfaringer Jørgen Kloster Larsen

7 Modstand som forandringspotentiale
Litteratur Ziehe, Thomas (1999): Regressions- og progressionsinteresse. I Nejst Jensen, Carsten (1999): Om voksenundervisning – grundlag for pædagogiske og didaktiske refleksioner. Værløse, Villesø & Baltzer. Wahlgren, Bjarne (1998): Modstand mod læring. I: Voksenpædagogisk Opslagsbog. Chr. Ejlers forlag. Berliner, Peter og Jens Berthelsen (1989): Passiv aggression - som voksenpædagogisk problem. I: Nordisk psykologi, 1989, 41 (4) s Jørgen Kloster Larsen


Download ppt "Modstand som forandringspotentiale"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google