Forproduktion I  Idégenerering og konceptudvikling.  Beslutningsfase.  Beskrivelsesfase A  Beskrivelsesfase B  Beskrivelsesfase C  Planlægningsfase.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Advertisements

Overordnet målsætning:
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsstile og lektier
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
- gennem Marte Meo metoden
Udarbejdelse af poster
Afstemning Udvælgelse af ideer til videre arbejde
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Hvad er mediefag?.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Bytte   PowerPoint  .
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Å.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Fagdidaktisk kursus i religion
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Verden venter - fokus på 7 job Friskolen i Skive klasse Projektuge 2006 Grete Bundgaard og Allan Mikkelsen.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Uge 7 Unge og seksualitet.
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Problemer eller udfordringer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Tilgivelse.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Why I hate PRRRRRMS Christina Gadegaard Designer Digitalis MSF Onliners A/S – Medlem af IHPRRMS siden 1998.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Med tegninger af Morten Grove OTS
SKABELON.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Naturfag.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Præsentations-portfolio
2.D Mediefag C.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Forproduktion I  Idégenerering og konceptudvikling.  Beslutningsfase.  Beskrivelsesfase A  Beskrivelsesfase B  Beskrivelsesfase C  Planlægningsfase.

Konceptudvikling  Skal være et forum, hvor ideer blomstre.  Er altid første punkt i forproduktionen.  Kreativitet er nøgleordet.  HUSK: En god idé giver ikke altid et godt produkt, men en dårlig idé giver næsten altid et dårligt produkt!  Ideer skal modnes og udvikles.  RÅD: Arbejd altid med flere ideer og stil dem op overfor hinanden.

Idéudvikling  Formål: At sikre nytænkning og evaluering i koncept udarbejdelsen.  Ramme: Skal tilpasses efter situationen, den økonomiske, tidsmæssige eller kreative proces.  Værktøj: Idégenereringsteknikker.

Idégenereringsteknik I Mindmapping.  Emnet eller problemet i centrum af papiret.  Nøgleord – skrives rundt om emnet (et pr. linie).  Nøgleord forbindes med centrum gennem hovedgrene og undergrene.  Farver og streger kan bruges til at understrege ideer.  Skaber et godt overblik over problemet.  Styrker kommer først, når tanker og ideer flyder frit.  Illustration af brainstormproces.

Idégenereringsteknik II PO – Provocative Operation.  Går ud på at provokerer ideer frem ved hjælp af absurde, ulogiske, overdrevne eller idealiserede udsagn.  Ideerne skal kunne realiseres –> de vilde udsagn fremkalder ofte nye ideer.

Idégenereringsteknik III RAFO – Random input, association, force to fit, output.  Effektivt.  Vær åben overfor alt – mange afviser en god idé blot fordi det ikke er deres egen.  Der gives et tilfældigt input.  Redaktionsgruppen associerer frit inden for det bestemte input.  Alt dokumenteres på små sedler.  Associationerne skal nu tvinges til at give mening i forhold til jeres emne.  Pointen er, at ved at inddrage noget, der er helt fremmed for problemet, synliggør ting man ellers ikke ville have fået med.

Idégenereringsteknik IV PMI – plus, minus og interessante.  Ting, der synes fastlåste og dårlige vil vise sig at have positive dimensioner.  De interessante punkter er dem man ikke rigtig ved er gode eller dårlige.  Det er de interessante punkter, der skal danne grundlag for det videre arbejde med emnet.

Idégenereringsteknik V The Six Thinking Hats  Den hvide hat: information.  Den røde hat: følelser og intuition.  Den sorte hat: fare og forsigtighed.  Den grønne hat: nye forslag, alternativer.  Den blå hat: konklusion og det videre forløb.  Den gule hat: se positive værdier i forslag.

Det kreative rum  Udsæt bedømmelsen – alles input vurderes til sidst.  Det er tilladt at lyve – urealistisk og usandt.  Åbenhed i gruppen, lukket mod ydre påvirkning.  Intet hierarki – alle er lige.  Vær særligt opmærksom på naive forslag og dumme spørgsmål.  En idé er gruppens idé – ingen ejermand.  Ingen beslutning uden først at foretage en seriøs evaluering.

Beslutningsfase - Pitch  I har nu udarbejdet én eller flere synopser baseret på forskellige ideer. Nu skal I træffe det første alvorlige valg i produktionsforløbet – hvilken idé tro I mest på?  Når I har truffet jeres valg, så skal I sælge jeres idé. Det foregår mundtligt i form af en pitch, der kan varer fra 2-5 min. Gruppen udpeger et medlem som ”sælger”, hvorefter vedkommende pitcher gruppens idé for resten af klyngen.

Beskrivelsesfase A - Synopsis  Med ideen på plads, så er det tid til at fylde lidt mere kød på.  Det næste delprodukt er en synopsis, der skal fylde ca linier.  Udgangspunkt for synopsens indhold er – hvad, hvem, hvor og hvordan. D.v.s. handling, medvirkende, locations og genre (form/udtryk).  Synopsen skal beskrive jeres idé, så det bliver muligt at tage stilling til projektet.  Synopsen afleveres til

Beskrivelsesfase B – Storyboard  Det næste delprodukt er udarbejdelsen af et storyboard. Det er en stor opgave, men det betaler sig at gøre det grundigt.  Storyboardet kan man også kalde for et detaljeret manuskript. Det består af tre elementer – tegning af den enkelte indstilling, beskrivelse af billedets indhold og kamera-bevægelser samt bemærkninger om lyd.  Storyboard afleveres til

Beskrivelsesfase B - Manuskript  På baggrund af de øvrige delprodukter skal I nu lave jeres manuskript. Det er en scene-til-scene beskrivelse af filmen, hvor fokus er på handling, dialog og lyd.  Det er vigtigt, at manuskriptet får en sådan udformning, at det kan bruges som arbejdspapir under optagelserne og som reference i den senere redigeringsfase.  Manuskript afleveres til

Planlægningsfase  Denne fase har en tendens til at blive ned-prioriteret på bekostning af resten af for-produktion I. Det kan således ikke understreges nok, at det er en meget uhensigtsmæssig prioritering.  75% af filmproduktion er ren forberedelse, så god planlægning er altafgørende for en effektiv og god produktionsproces.  Der er mange elementer i denne fase, men nogle af de vigtigste er: research, casting af skuespillere, location scouting, scenografi, rekvisitter og kostumer.

Beskrivelsesfase C  Når I har fået al’ jeres planlægning på plads, så er det tid til at udarbejde det sidste delprodukt – skudlisten  Skudlisten er filmens praktiske opskrift – dvs. optagerækkefølgen.  Skudlisten skal ikke afleveres.

Vise ord  ”There is an acceptable minimum level of adequacy that will satisfy the audience, even when that may not be the best that technology, money or time and effort can buy.” Tay Vaughan´s Law of Multimedia Minimums