Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner udviklet på baggrund af forskningsbaseret viden Snarere tale om en holdning/kulturændring end en model – organisatorisk læring Baggrund, herunder APV, effektive møder, udvikling af teamsamarbejde Fælles fodslag/fælles sprog og konsensus i indsatser Inklusion
Systemteori LP-modellen er et hjælpeværktøj til at lære at arbejde ud fra mere end ét perspektiv. Vi går fra en lineær tænkning til en cirkulær tænkning Sætningen: ”Det er også hans skyld” er for simpel Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer fra skolehverdagen og egen pædagogisk praksis. Det pædagogiske personale bruger analysemodellen i arbejdet i lp-grupperne Det pædagogiske personale vælger selv strategier og tiltag og gennemfører disse i praksis. LP-modellen foreskriver ikke på forhånd bestemte metoder, handlinger og tiltag
Organisering af LP-modellen Er der blot tale om ny vin på gamle flasker? Implementeringsplan – ledelsen Tovholdere Koordinator Kortlægningsundersøg.før/efter(kvantitativ) Fokusgruppeinterviews Løbende evaluering/statusmøder/rød tråd Løbende kurser/opkvalificering/læ/pæd. råd Opgør med at det ikke er al uv. Der er lige godt. 25 % en god idé, 75 % hårdt arbejde
Uddrag af skolepolitikken i Jammerbugt Folkeskolen – en skole for alle Inklusion - en afspejling af samfundets mangfoldighed Pædagogiske initiativer, der skaber og fremmer fællesskabet Anerkendende tilgang Relations- og resurseorienteret pædagogisk
7 temaer i Jammerbugts skolepolitik Inklusion – skabe rammer for fællesskab Trivsel og sundhed – et udviklende miljø Læring – undervisning og dannelse Skoleledelse – bl.a. pædagogik og kompetenceudvikling af ansatte Forældresamarbejde Oplevelse af sammenhænge De fysiske rammer
LP-modellen matchende de 7 temaer Inklusion Trivsel og sundhed Læring Skoleledelse Forældresamarbejde Oplevelse af sammenhænge De fysiske rammer LP-modellen Cirkulær tænkning Fokus på læringsmiljøet # Fokus på motivation Skoleudvikling/uddannelse Fokus på kommunikation Vægt på konteksten og ikke så meget individtænkning Fokus på det kollektive i undervisningen samt individuel tilpasning # struktur og tydelighed i undervisningen 6
Analysemodellen - LP-modellen Formulering af problemstilling/mål Indhentning af information Analyse af opretholdende faktorer -------------------------------------------------------- Udvikling af strategier og initiativer Gennemføring af valgte initiativer Evaluering
Formulering af problem/mål Det er det pædagogiske personale, der står med udfordringen, som formulerer problemstillingen. Svaret på problemstillingen må ikke være givet på forhånd. Problemstillingen skal formuleres så tydelig og konkret, at den senere kan arbejdes med. Problemstillingen skal pege frem mod tydelige mål for arbejdet.
Indhentning af information Samtaler i lærerteam Elevsamtaler Forældresamtale i grupper og enkeltvis Systematisk observation Anvendelse af video i klassen Spørgeskema til elever Forskning Andre skoler
Opretholdende faktorer
Analyse af opretholdende faktorer
Analysedel, systemperspektiv Læringsmiljø Kontekst Den enkelte Individ Aktør 12 12
3 perspektiver på elevenes handlinger og læring i skolen Analysedel, systemperspektiv 3 perspektiver på elevenes handlinger og læring i skolen Kontekstuelt perspektiv med fokus på læringsmiljøet og undervisningen. Aktørperspektiv med fokus på elevens virkelighedsopfattelse og mestringsstrategier. Individperspektiv med fokus på elevens forudsætninger, hjemmeforhold, vanskeligheder og forudsætninger (patologi).
Opretholdende faktorer Flere faktorer i skolen bidrager til at forklare problemadfærd (Ogden 2001, Nordahl m. fl. 2005) Ikke-struktureret og manglende engagerende undervisning Konfliktfyldte relationer mellem elev og lærer Uheldig klasseledelse (autoritær, eftergivende) Inkonsekvent regelhåndhævelse Dårlige relationer mellem elever Uklare forventinger til elevadfærd Ingen anvendelse af opmuntring Lav trivsel og ingen mening i skolehverdagen
Udvikling af strategier og tiltag Det er det pædagogiske personale, der står med udfordringen, som formulerer strategier og tiltag Målbare og realistiske strategier og tiltag Sandsynligheden for forandringer er størst, når de, der beslutter tiltagene også er dem, der udfører dem De fleste strategier for forandring vil være ensbetydende med, at læreren ændrer praksis
Gennemførelse af valgte strategier og tiltag VIGTIGT: Systematik Loyalitet Integritet 16
Evaluering Fokus på både gennemførelse og resultat/mål Systematisk gennemførte tiltag skal have vist resultater i løbet af 3 – 4 uger Hvis det ønskede mål ikke er nået: Hvad har forhindret gennemførelsen? Har alle gennemført tiltagene som planlagt? Hvis tiltagene er gennemført, og der ikke er opnået tilfredsstillende resultater, er det nødvendigt med en revidering 17 17
Kvantitativ og kvalitativ undersøgelse Undervisningens indhold og arbejdsmetoder Skolens kultur og klima Relationer mellem elev og lærer Elevrelationer Elevens syn på skolen Adfærd på skolen Sociale kompetencer Skolefaglige kompetencer Arbejdsindsats Specialundervisning Før og efter test (år 1 og år 3) Fokusgruppeinterviews - interviewguide 18
Skole C- elever efterår 2008
Skole C - lærere og pædagoger efterår 2008
Skole C - klasselærere efterår 2008
Konklusion på fokusgruppeinterview LP-arbejdet hæver niveauet i de pædagogiske drøftelser og med mere fokus på kontekst-perspektivet frem for som tidligere med en tendens til at have fokus på individperspektivet. Afgørende, at tovholderne er godt klædt på. Det kan være en fordel at møde op som ”ekstern” tovholder . For at få et fælles fodslag bliver det vigtigt, at der arbejdes med LP med kortere interval, og at der skabes rammer for at kunne mødes i LP-grupperne. Forberedelsen til møderne bliver vigtig på samme måde som det skriftlige arbejde i forhold til fx informationsindhentning bliver essentiel. KLasselog’en bliver vigtig for både lærere og pædagoger = fælles sprog/handlinger