Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Læring i bevægelse - hvorfor?
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Graviditetsomsorgen i Danmark
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Demensredegørelsen 2012 Mikaela Augustussen Sundhedskonsulent Departementet for Sundhed og Infrastruktur.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KONFERENCE FOR SYGEPLEJERSKER I KOMMUNERNE 11.
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdstidsaftaler 10. Januar 2011 Svendborg.
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Sygeplejerskeuddannelsen
Projektlederens rolle(r)
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Arbejdsfastholdelse Hvad laver de på AMK?
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Det Sociale Kapitel
Refleksioner og opsamling ift. i går
Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
Syg, stresset eller bare pjæk? Danske Risikorådgiveres konference den 23. april 2009 Afdelingschef Mikala Kreiser, KL.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Stressmanagement En ledelsesopgave
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Røde kors fællesskaber
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Mere MOST - mindre fravær
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Inspirationsworkshop med fokus på
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse Af: Kristina Kragelund, Kristiane Paarup Kylling og Lene Møller Hvid

Dagens Program Introduktion Interviewundersøgelsens baggrund og motivation Interviewundersøgelsens fund Udfordringer i handicaphjælper arbejdet Interviewundersøgelsens bidrag Anbefalinger til det fremtidige handicaphjælperarbejde Pause Spørgsmål

Baggrund og motivation Interviewundersøgelsen er en del af et speciale lavet som afslutning på psykologistudiet 2011 Kendskab til området Et uafdækket område som fortjener opmærksomhed

Baggrund og motivation

Metode Interviewundersøgelse: Interviewpersoner: 1 pilotinterview 5 kvalitative interviews Længste: 2.14 min., korteste: 1.07 min., gennemsnit. 1.38 min. Transskriberet ordret og efterfølgende analyseret Interviewpersoner: 1 mand, 4 kvinder Ældste: 61 år, yngste: 39 år, gennemsnit: 49 år To interviewpersoner havde flere beskæftigelser

Psykisk arbejdsmiljø De seks guldkorn: Social kapital: Indflydelse Mening Forudsigelighed Social støtte Belønning Krav Social kapital: Tillid Samarbejde Retfærdighed

Undersøgelsens temaer Organisering af arbejdet Relationen mellem bruger og handicaphjælper Handicaphjælperens rolle(r) Italesættelse af arbejdet

Handicaphjælperarbejdets organisering Fund: Der mangler konkrete beskrivelser og retningslinjer Ingen krav om uddannelse Der mangler et fagligt fællesskab blandt hjælperne Udfordring: Handicaphjælperen og bruger må selv ’forhandle’ arbejdets indhold

Relationen mellem handicaphjælper og bruger Fund: Handicaphjælperen er brugerens fysiske nærmeste  social og emotionel nærhed Udfordring: Handicaphjælperen oplever ambivalens i forhold til brugeren; på den ene side er det et arbejdsgiver-arbejdstagerforhold, på den anden et følelsesmæssigt tæt forhold. Handicaphjælperen er ikke rustet til denne opgave

Handicaphjælperens roller 1 Fund: Fire forskellige roller Redskab Ven Servicemedarbejder Terapeut Rollerne er modstridende

Handicaphjælperens roller 2 Udfordring: Handicaphjælperen kan ikke gennemskue, hvad der forventes af dem  ambivalens og usikkerhed Handicaphjælperen er ikke rustet til at varetage disse roller

Italesættelse af handicaphjælperarbejdet Fund: Man taler ikke om handicap Forskellighed: Brugeren er unik  alle brugere er forskellige Normalitet: Brugeren er normal  brugere er lige som alle andre Udfordring: Handicaphjælperens viden om brugeren begrænses  det bliver sværere for handicaphjælperen at forstå brugerens og brugerens behov  risiko for misforståelser og grænseoverskridende ’opførsel’

Opsummering af undersøgelse Handicaphjælperarbejdet er kun beskrevet i begrænset omfang og primært af interesseorganisationer Relationen mellem bruger og handicaphjælper har en indbygget fysisk nærhed, som også medfører social og følelsesmæssig nærhed Handicaphjælperarbejdet indeholder flere forskellige roller, som er vanskelige for hjælperen at gennemskue og forene Ordet handicap optræder stort set ikke i beskrivelserne af handicaphjælperarbejdet

Anbefalinger

Klare retningslinjer Anbefaling: Begrundelse: Klare retningslinjer omkring arbejdets organisering, herunder ansvars- og opgavefordeling mellem kommunen, interesseorganisationer og brugeren Begrundelse: Uklarheden mellem de involverede parter skaber en uhensigtsmæssig oplevelse af tilfældighed og ligegyldighed Klare beskrivelser af ansvars- og opgavefordelingen vil mindske usikkerheden og signalere, at handicaphjælperarbejdet tages seriøst

Uddannelse, kurser og undervisning Anbefaling: At handicaphjælperne får relevant uddannelse inden for de forhold, der er fælles i handicaphjælperarbejdet, uafhængig af den enkelte bruger Begrundelse: At udstyre handicaphjælperne med et fælles begrebsapparat og en generel viden om og forståelse af arbejdet At klæde handicaphjælperne på ift. at forstå og agere inden for den psykologi og de sociale mekanismer, der gør sig gældende når to mennesker er i så tæt en relation

Fagligt kollektiv Anbefaling: Begrundelse: At indføre faglige møder både for de konkrete teams omkring den enkelte bruger og for større grupper af handicaphjælpere Begrundelse: Faglig sparring og erfaringsdeling Særlig vigtigt når man arbejder med mennesker Særlig vigtigt fordi man handicaphjælpere ikke har relevant uddannelse

Forventningsafstemning og dialog Anbefaling: Fælles dialog og forventningsafstemning mellem bruger og handicaphjælper vedrørende praktiske, sociale og emotionellem forhold Begrundelse: Det vil kunne bidrage til en gensidig forståelse af arbejdet Medvirkende til at mindske grænseoverskridende adfærd i relationen – fra både brugerens såvel som handicaphjælperens side

Hvad giver specialet anledning til? At der udarbejdes en lignende undersøgelse med fokus på brugeren At der udarbejdes undersøgelser med lignende fokus men at der inddrages flere informanter for at finde ud af, om de fund vi er nået frem til, gør sig gældende generelt i handicaphjælperarbejdet eller at man undersøger handicaphjælperarbejdet mere i dybden, idet vores fund tilbyder et grundlag og en viden at tage udgangspunkt i

Pause

Spørgsmål Hvad er de vigtigste pointer fra i dag? Hvordan kan du bruge det fremadrettet? Hvad har overrasket dig mest?

Tak for i aften!