Green Field - fremtidens byggeplads!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Svend Gønge-skolens værdier...
At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
TPG handleplans-skema
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Kompetencebroen
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Innovation og iværksætteri
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Karl Henrik Flyums model
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Hvordan spørger man anerkendende?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Delphi-evaluering og Green Field
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Sådan bruger du præsentationen
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Green Field - fremtidens byggeplads! Introdage for RF-hold 06-07 Ledelse i Praksis

Introdagenes indhold 30. september 7. oktober Byg dit eget scenarie Fortæl om det til andre Lyt til andres scenarier 7. oktober Udbyg dit scenarie Spørg ind til de andres scenarier Bliv konkret i dine planer

Hvad er Green Field? Green Field er et sted ude i fremtiden, hvor I hver især kan bygge et scenario Det er en ”grøn mark” der lige er byggemodnet og blot venter på jeres gode idéer! Tja, lidt ligesom en RF!

Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan alting lade sig gøre Her mangler intet – alt kan skaffes Så bliv her et par lørdage og nyd det!

Hvordan arbejder man med Green Field? Udarbejd et Skitseprojekt – et Scenario Brug kommunikations-værktøj til at udbygge det med – lav en tegning Hvilke ressourcer har du til byggeriet? Udarbejd byggeplaner Tag det første spadestik

Green Field Ide-fasen Ide Drømme- hus 2006 2009

Green Field Skitseprojekt Drømme- hus 2006 2009

Green Field Tegning Drømme- hus 2006 2009

Green Field Afklaring af ressourcer Ressourcer tilstede Drømme- hus 2006 2009

Green Field Byggeplaner Ressourcer tilstede Drømme- hus 2006 2009

Green Field Første spadestik Bygge-Planer Ressourcer tilstede Drømme- hus 2006 2009

Green Field Byggeriet er i gang! Bygge-Planer Ressourcer tilstede Drømme- hus 2006 2009

Green Field Fortsat byggeri Bygge-Planer Ressourcer tilstede Drømme- hus 2006 2009

Green Field Justering ifht planen ver. 1 Bygge-Planer Ressourcer tilstede Drømme- hus 2006 2009

Green Field Justering ifht planen ver. 2 Bygge-Planer Ressourcer tilstede Drømme- hus 2006 2009

Hvilke ledelses-værktøj er der i arbejdet med Green Field? 1. Scenarieteknik At kunne skabe visioner At kunne frigøre sig fra nutiden 2. Kommunikation At være velovervejet At kunne tale klart og direkte 3. Innovation At se nye perspektiver

1. Scenarieteknik 2 metoder Fremskrivning af nuværende situation ifht erfaringer Bygger på at rette fejl – udnyttelse af ressourcer Mangeltænkning Skabelse af vision ude i fremtiden uden blik på erfaringer og fejlretning Bygger på drømme – udvikling af ressourcer Ressourcetænkning

2. Kommunikation baseret på iagttagelser Kommunikere tankevækkende At kunne beskrive klart At kunne stille opklarende spørgsmål Iagttage og reflektere At kunne iagttage sig selv giver eftertænksomhed At hjælpe andre med at kunne iagttage sig selv hjælper til reflektion

3. Innovation Se nye perspektiver At slippe hverdagen giver muligheden for at drømme At ”holde sjov” eller ”lege” frigiver tankerne ”Ude i fremtiden” bliver alting muligt – der er ingen bindinger

Green Field startes Skitseprojektet - ideer Vi står nu ude på Green Field – året er 2009! Se godt på grundens form Tænk de vildeste tanker om drømmehuset Se bort fra ”hvad der kan lade sig gøre” Her kan alting udføres Drøm det bedste du har lært!

Skab antagelser om din egen fremtid – på Green Field! Giv slip på fortid og nutid med alt dens bøvl og brok. Stil dig ud i fremtiden – på Green Field: Formuler 3 antagelser om den måde du ønsker at være leder på ude i fremtiden Husk at du er på jobbet (eller RF)! Vær omhyggelig – 3 antagelser er lidt! Brug min. 25 minutter på at finde det helt centrale

Eksempler på antagelser om din egen fremtid! Ide Jeg vil gøre mig selv overflødig Jeg antager at medarbejderne vil elske deres arbejde, lige så meget som jeg selv gør det Jeg ser mig selv som en leder, der på én gang er både empatisk og samtidig har gennemslagskraft Medarbejderne ser på organisationen(RF), som om den var deres egen Jeg har skabt den rigtige balance mellem arbejds- og privatliv

Skriv dine spørgsmål på en flip-over Ide Udtryk dig så klart og kort som muligt Skriv dine 3 antagelser på en flip-over Hæng den op på ”Galleri Intro” til fernisering!

Spørgsmål til egen fremtid - efter fernisering: justering At udtrykke ressourcetænkning i sine antagelser – tænk på ordenes kraft: Jeg antager at medarbejderne vil brænde for at opfylde deres egne mål Kunderne/brugerne/gæsterne skal opleve at vi som organisation bobler af overskud Min gennemslagskraft er baseret på tanker om udvikling af ressourcer

Eksempler på nye energi-ord Ide Opnå arbejdsglæde Udvikle kompetencer Skabe rummelighed Fokus på samarbejde/fællesskab Få glæde af forskelle Skabe samhørighed Vise troværdighed Fokus på tilvalg

Arkitekten går i gang: Fra ide til Skitsen Du skal være din egen arkitekt! Beskriv dine ideer for andre Svar tydeligt på deres spørgsmål Bliv inspireret af deres undren! Føj nye detaljer til dine ideer Skitsen træder frem HUSK: Du står ude i fremtiden og ser på dit drømmehus

Første runde - udvikling af scenariet Første runde: Beskrivelse Fra ide til skitseprojekt Anden runde: Uddybning Fra skitseprojekt til tegning Ide

Beskrivelse af roller i gruppearbejdet Fokusperson: Fortæller - beskriver Interviewperson: Spørger ”lyttende” Hvad, hvem, hvilke, hvor? Observatører: Følger med i samtalen tavse og aktivt lyttende fra sidelinien (blandt observatørerne udpeges en tidtager)

Første runde - udvikling af scenariet Udvikling af scenariet starter således: Interviewer Fokusperson Observatører – lytter efter åbninger i samtalen, noterer og forholder sig tavse

Første runde - udvikling af scenariet Interviewer søger støtte / observatører intervenerer Interviewer lytter til observatørernes iagttagelser af åbninger i samtalen Fokusperson lytter, reflekterer og er tavs Observatører – fortæller om åbninger som intervieweren bør spørge ind til – ud fra hvad de selv tænker om det

Første runde - udvikling af scenariet Udvikling af scenariet fortsætter: Interviewer Fokusperson Observatører – lytter efter åbninger i samtalen, noterer og forholder sig tavse

Første runde - udvikling af scenariet Intervieweren styrer samtalen: Spørg så Fokuspersonen kommer til at tænke og tale om sin fremtid fra nye vinkler Skift indhold i spørgsmålene i retning af noget du mener kan være interessant MEN følg åbninger i samtalen så langt som muligt dvs.: Spørg ind til og gå i dybden for at forstyrre! MEN stadig: hvem, hvad, hvilke, hvor?

Første runde - Interviewers rolle Vejledende principper for IP: Hold fokusperson og scenariet adskilt Husk scenariet er ikke objektivt men er et udtryk for den måde FP tænker fremtiden på Husk at det er FP´s forståelse som IP skal lytte sig ind til – IP skal ikke give udtryk for sin egen forståelse!!

Eksempler på spørgsmål Faser Eksempler på spørgsmål Start Hvilke emner i dit scenarie vil du gerne have at vi taler om? Hvad er det mest centrale for dig i dit scenarie? Sagen Hvad foregår der i dit scenarie? Hvad er din rolle i det der sker? Hvad er du særlig god til i dit scenarie? Sociale relationer Hvem indgår i dit scenarie? Hvilke relationer er særligt vigtige for dig? Er der enighed eller konflikter om holdningen til udvikling? Hvad tænker du om konflikter i dit scenarie? Udgang Hvordan har du oplevet vores samtale om dit scenarie? Hvor synes du selv at dit scenarie er blevet skarpere? Har du fået idéer til det videre arbejde?

Første runde - slagets gang! 15 minutter: Interviewer og Fokusperson starter Midtvejs søger interviewer støtte til at finde åbninger i samtalen Samtalen fortsætter 5 minutters efterspil: Fokuspersonen tænker over samtalen og gør supplerende noter til sit fremtidsscenarie Imens udveksler observatører og interviewer tanker om interviewet

Første runde - fortid, nutid, fremtid - og fremtids fremtid Naturlig rækkefølge: Tal og bliv i fremtiden! 10 år frem! 5-7 år frem Nutid Fremtid Fremtids fremtid Fortid

Introdag 2 og anden runde - udvikling af scenariet Tanker om forløbet 1. oktober - refleksioner i ugens løb - ønsker for dagen

Green Field - fra drøm til drømmehus Bygge-Planer Ressourcer tilstede Drømme- hus 2006 2009

Refleksion: Fra drøm til drømmehus 2006 2009

Anden runde - fortsat udvikling af scenariet Første runde: Beskrivelse Fra ide til skitseprojekt Anden runde: Uddybning Fra skitseprojekt til tegning Ide

Anden runde - fortsat udvikling af scenariet Uddybende spørgsmål Cirkulært deskriptiv Hvilken betydning har det…. Hvem andre er med…. Cirkulær refleksiv Hvordan tror du aktør A ser på det… Hvad / hvordan tænker omgivelserne …

Anden runde - fortsat udvikling af scenariet Orienterende: Cirkulært deskriptive: inviterer fokuspersonen til at fortælle om hvordan omgivelser/andre inddrages i scenariet – set med egne øjne! Hvilken betydning har det for dig at ... Hvilke andre personer er vigtige … Hvordan gør og siger …

Anden runde - fortsat udvikling af scenariet Forstyrrende: Cirkulært refleksive: Inviterer fokuspersonen til at forestille sig hvordan omgivelserne/andre inddrages i scenariet – låne andres øjne! Hvordan tror du A ser på det … Hvad / hvordan tænker omgivelserne … Hvorledes tænker andre om scenariet …

Anden runde - fortsat udvikling af scenariet NY observatørrolle: Reflekterende Team: Som i første runde afbrydes dialogen mellem interviewer og fortæller (ca. midt i forløbet) Observatører og interviewer udgør derefter sammen et reflekterende team, dvs.: Teamet taler anerkendende (ikke-dømmende), reflekterende og nysgerrigt sammen for at finde nye åbninger

Anden runde - fortsat udvikling af scenariet Reflekterende team (ca. midtvejs i interview) (Samtaleposition 4) Fokusperson vender ryggen til, lytter, reflekterer, noterer og er tavs Interviewer og observatører har en reflekterende kommunikation om åbninger i samtalen Teamet taler anerkendende (ikke-dømmende), reflekterende og nysgerrigt sammen for at finde nye åbninger, som intervieweren bør spørge ind til – ud fra hvad de selv tænker om det

Anden runde - samtaleemner for refl. team Relationer Situationer og konteksten Kompetencer Initiativtager Styring Organisering Værdier Kommunikation Mangel / ressourcetænkning

Anden runde - fortsat udvikling af scenariet Afslutning: Det reflekterende team kan evt. i stedet bruges som afslutning på dialogen Efter det reflekterende team har talt sammen bør fokuspersonen have tid til at notere og reflektere for sig selv Som afslutning bør alle have en dialog om forløbet

Anden runde - fortsat udvikling af scenariet Livliner = respekt for integritet: Undgå at ”male fokuspersonen op i en krog” Spørg åbent og anerkendende Skab rum for refleksion Skab mulighed for at undgå øjenkontakt Det er ok at sige fra!

Eksempler på spørgsmål Faser Eksempler på spørgsmål Start Kan du kort beskrive dit scenarie? Hvilke emner i dit scenarie vil du gerne have at vi taler om? Hvad er det mest centrale for dig i dit scenarie? Hvordan indgår omverdenen i dit scenarie? Personer Hvad gør de andre og hvad siger de (her ude i fremtiden)? Gør de andre noget som er anderledes, end det du gør? Hvad er din forklaring på det? Er de andre klar over hvad du gerne vil (her ude i fremtiden)? Hvad gør/siger de andre når du beskriver hvad du gerne vil? Meninger Er de andres meninger af betydning for udviklingen af dit scenarie? Hvilke meninger/holdninger udtrykker de (her ude i fremtiden)?

Hvordan mon omverdenen ser på dig? Faser Eksempler på spørgsmål Personer Hvem indgår i dit scenarie? (beskriv konkrete personer A, B, C) Hvad er deres roller i dit scenarie? Hvad gør de rent faktisk her ude i dit scenarie? Hvis du forestiller dig at du er A, B, C hvordan tror du, de tænker om dit scenarie/dine problemstillinger? Hvis nu det problem du taler om tilhørte A, B, C hvordan tror du så de ville gøre eller tænke om det? Meninger Hvordan tror du A, B, C tænker om de meninger/holdninger, der (her ude i fremtiden) har betydning for dig i dit scenarie? Hvis A, B, C tænker anderledes end dig om dine meninger/holdninger vil det så gøre en forskel for dig? (stadig her ude i fremtiden) Udgang Har samtalen givet anledning til refleksioner om dit scenarie? Er der følsomme emner vi har fået åbnet? Kan du selv håndtere den videre refleksion over disse emner? Tænker du om samtalen at den har ført dig videre i dine overvejelser?

Anden runde - slagets gang Interview 15 minutter: Interview 10 minutter: IP interviewer FP Midtvejs refleksion: FP vender ryggen til IP og obs reflekterer (reflekterende team) Fortsat interview 5 minutter: Refleksion 5 minutter: FP reflekterer for sig selv og IP+obs reflekterer som team Metarefleksion 5 minutter: FP og det reflekterende team udveksler refleksioner Notepause 5 minutter: FP noterer hvad der skal fastholdes

Anden runde - fortid, nutid, fremtid og fremtids fremtid Tal og bliv i fremtiden! 5-7 år frem 10 år frem! Nutid Fremtid Fremtids fremtid Fortid

Søgning af ressourcer i nutiden Hvordan ser nutiden ud set med scenariets blik? Ressourcer tilstede Drømme- hus 2006 2009

Ressourcesøgning - nutiden set med fremtidsblik Ressourcer Fremtidsscenariet er nu blevet skarpere og klarere (men er meget komplekst) Hvordan ser nutiden ud set med scenariets blik? Hvad kan man gøre for at bygge bro mellem nutid og fremtid?

Ressourcesøgning - nutiden set med fremtidsblik Ressourcer Afgræns og fokuser det mest centrale i fremtidsscenariet Det giver et par gode ”briller” til at se på nutiden med! (Almindeligvis bruger man nutidens ”briller” til at se på fremtiden!!)

Projektering ver. 1 - nutiden set med fremtidsblik Ressourcer Trin 1: I overskriftsform formulerer du tre fokusområder om dit fremtidsscenarie – f.eks.: I mit scenarie er gensidig respekt vigtig … I mit scenarie bruger vi konflikter som ressourcer … I mit scenarie kan studerende selv …

Projektering ver 1 - nutiden set med fremtidsblik Bygge-Planer Trin 2: Marker væsentligheden i spørgerammen Marker fremtid og nutid med kryds Skriv stikord og små noter Her får du et billede af spændet mellem nutid og fremtid

Projektering ver 1 - første spadestik Bygge-Planer Trin 3: Støt hinanden i jeres teams ved Udarbejdelse af fokusområder og udfyldelse af spørgerammen Find det fokusområde du mener har højest prioritet ud fra en bedømmelse af spændet mellem nutid og fremtid Det er dit første spadestik!

Byggearbejdet er begyndt! Drømmehusets scenarie er afklaret Nutiden er analyseret med fremtidens blik Spændet mellem nutid og fremtid er fundet Byggeplanen er projekteret! Håndværket kan begynde!

Green Field - gennemført på introdage 1. Skitseprojekt og tegning 2. Projektering ver 1 Trin 1 Trin 2 Trin 3 Bygge-Planer Ressourcer tilstede Drømme- hus 2006 2009

Fortsat arbejde med Green field Vi har nu oplevet konceptet på egen krop ifht fremtidsscenariet Efterfølgende skal det hele gentage sig: Ved at sætte nutiden i spil i reflekterende team Finde forskelle mellem scenariet og nu-situationen Udforme handleplaner/beslutte projekter Arbejde med nærmeste udviklingszone Koble det til organisationen

Green Field - efterfølgende arbejde 1. Skitseprojekt og tegning 2. Projektering ver 1 Bygge-Planer Ressourcer tilstede Drømme- hus 3. Refleksion på nutid 4. Projektering ver 2 2006 2009

Projektering af Drømmehuset Nu er du trænet i konceptet bag Green Field Nu er det op til dig og dit team at få resten af projekteringen af drømmehuset i stand God arbejdslyst!