Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Kulturmøder og kulturforskelle
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Velkommen til 3 ugers kursus
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Litteratur og medier i et dannelsesperspektiv
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Højdevangens Skole Her er godt at lære
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Handicap, idræt og social deltagelse
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Talentinternat modul 3..
Analyse af praksis.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Deltagerstyret undervisning
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Litteraturundervisning og it
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Litterære tilgange og metoder
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Dannelse og kompetencer
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
At tale om sexualitet.
Børn og pædagoger i en digital verden
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Litterære tilgange og metoder
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Udvikling af fiktionskompetence
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Relations kompetencer
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
M UNDTLIG OPLÆG : Bachelor 1)Præsentation 2) opsamling fra opgaven 3) Fordybelse 3) Teori 4) Empiri 5) Diskussion og spørgsmål.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Bachelorprojektvejledning?
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Brikker til litteraturhistorien
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride sig selv og blive fortrolig med det fremmede. Pontoppidan: Mennesket må bestandig overskride sig selv for at blive sig selv. Dannelse er således både overindividuel kulturskaben og personlig identitetsdannelse. Det er menneskets konstitutionelle selvfordobling: Det at vi kan se os selv som tænkende individer (med krop, følelser, fantasi, indføling osv.). En spiralbevægelse hvor man på stadig højere niveauer ser landskabet under sig og sig selv i dette landskab.

Selvfordoblingens fordobling Men højere oppe kan vi se os selv se os selv. Dette er selvfordoblingens fordobling. Dette er et grundvilkår i det senmoderne: Giddens. Selvet er et refleksivt projekt. Vi forholder os ikke blot til hvem vi er og hvad vi gør, men også til hvem vi vil være og hvad vi vil gøre. Vi fortæller os selv og andre fortæller os. Ikke attituderelativisme eller fragmenterede selv-er, men netop et integreret hele med mange fremtrædelser, holdt sammen af fortællingerne. Litteraturens temaverden er stiliseret over basale erfaringer og kognitive former, sådan som de foreligger i menneskers hverdagsliv og vaner. Derfor giver det mening at undervise med og i litteratur.

Fortællingen Fortællingen er et grundlæggende psykisk træk. Vi forstår verden i sammenhænge og i formålsorienterede kategorier. Fiktion er er en anskuelses- eller imaginationsform som gør det muligt for mennesker at distancere sig fra virkeligheden for at kunne få bedre hold på den. Det fiktive er en grundlæggende bevidsthedsposition, der funktionelt modsvarer udfoldelsen af den abstrakte refleksion, men som samtidig adskiller sig fra denne form for refleksion ved at ”tænke” konkret, dvs. udfolde sg imaginativt-anskueligt fortolkende i forhold til menneskers faktiske handlinger og lidenskaber. Fiktionen befinder sig således i en art midterposition mellem den abstrakte tænkning og den umiddelbare, ureflekterede fortællende væren i verden (s. 160).

Narrativitet og litteratur Narrativiteten er netop det at vi ser genkommende mønstre i vores væren-i-verden, mønstre som vi både ser og får fortalt fra vi er helt små, således at vi genbruger disse mønstre, disse manuskripter, disse genrer i vores fortælling af verden. Fx: ”Jeg faldt, jeg græd, jeg fik den grønne sut. Nu græder jeg ikke mere, nu er jeg glad igen”. Litteraturen er således ikke blot en blandt mange teksttyper, men en særlig sådan. ”Skønlitterære tekster reflekterende gradbøjninger af elementære kognitive former – på én og samme tid en virkning og en bevidst udfoldelse af menneskets konstitutionelle selvfordobling” (s. 165). Litteraturen virker åbnende for læserens bevidsthed: En komprimering af begivenheder og en ekspansion i læserens bevidsthed om disse begivenheders beskaffenhed.

Litteraturens muligheder i undervisningen En tilgang til de selvrefleksive formers forandringshistorie Litteraturen er selvfordoblende og overskridende – og på en og samme tid dannet og dannende Beskæftigelsen undervisningen repræsenterer en yderligere refleksion over litteraturens allerede reflekterede former. Og litteraturarbejdet fordrer og befordrer tilsvarende refleksive processer i eleverne Processer der er konkrete

Lærerens arbejde er fokuseret på tre områder De forståelsesformer teksterne er udtryk for De forståelsesformer eleverne udfolder i arbejdet med teksterne. Og de forståelsesformer underviseren selv benytter.

Opgaven ifht. objektet (indholdet i dannelsen) Eleverne skal lære et repræsentativt udvalg af tekster at kende Og gennem arbejdet skal de udvikle personlige og sociale kompetencer gennem arbejdet med teksterne. Vedrørende det at forstå sproglige, kulturelle udtryk. Sammen med litteraturen står disse kompetencer i centrum for litteraturundervisningen. Hertil kommer en forståelseskompetence (hermeneutisk kompetence)

Litteraturundervisningens formål Det udvidede erfaringsbegreb: At erfare hvad vi allerede har erfaret, men ikke har bemærket eller ikke har fattet betydningen af. Målet er således på langt sigt at pirke ved det givne, tilsyneladende selvindlysende, for på den måde at overskride erfaringen og forståelsen som umiddelbar form. Eleverne skal lære at forholde sig vidende og kritisk til den kompleksitet der knytter sig til livet i vores samfund i stedet for at naturalisere den. … Kun på den måde kan litteraturfaget – på linje med andre fag – bidrage til en sand demokratisk dannelse.