SFU – en kampagneorganisation der rykker Aktivisme og presse SFU’s sommerlejr 2009 Sofie Seidenfaden og Gry Möger Poulsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Caseoplæg om Facebook.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Hjælp der er en journalist i røret
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Læringsstile og lektier
Kommunikation af resultater
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
”Markedsføring og pressetræning”
Skolestartskampagne 2009 ”Bedre hverdag nu! – Hvad vil du lave om?” Skolestartskampagne 2009 ”Bedre hverdag nu! – Hvad vil du lave om?” Oplæg og workshop.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Udviklingsplaner Sønderborg
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
KAMPAGNEORGANISERING I SFU! Nathalie Tobiesen Schmidt, SFU Tønder d. 10 november.
Mindre grimt, tak.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
PERSPEKTIV- OG HANDLINGSPROGRAM ET DANMARK AT VINDE!
Intern kommunikation PR og presse
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
Kommunikation Intern kommunikation
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Vejlederens kommunikation
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Vision Danmark aktiverer sin gæstfrihed under klimakonferencen.
- et forsøg på en analyse
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
SFU Hillerød 2008 JULEMANDEN ER RØD!. SFU Hillerød 2008 Kvartaler med hvert politisk emne Teori del, praktisk del og afsluttende del Grupper med særlige.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Stress En folkesygdom?.
SKABELON.
Få det bedste ud af pressen - op til og under de Paralympiske Lege - Lær at lokke medierne - Lær at give det lækre budskab.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Fremtidens fagforening - hvad har det med miljø at gøre?
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Har du talt med din politiker i dag! Hvad gør vi frem til næste Folketingsvalg?
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
Hvad er nyhedskriterier?
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Præsentationens transcript:

SFU – en kampagneorganisation der rykker Aktivisme og presse SFU’s sommerlejr 2009 Sofie Seidenfaden og Gry Möger Poulsen

Hvad vil vi snakke om? At være en kampagneorganisation – vores udgangspunkt og grundlæggende principper Vores magtposition – hvordan bidrager vi til at forandre Danmark? How to do it? Hvordan gør vi det så i virkeligheden? Key points i den vellykkede kampagne –Planlæggelse og forberedelse –Politisk fokus og paroler –Aktivitetsforløb og kommunikation –Mobilisering og aktivering (VIGTIG!!) –Opfølgning Så skal i på arbejde! Workshop: Udarbejd et kampagneforløb! Fremlæggelse af kampagneforløb Afslutning

At være en kampagneorganisation! 1.Vi skaber udadvendt aktivitet 2.Vi er tilstede og agerer i unges hverdag – vi har aldrig nok i os selv 3.Vores hovedopgave er at organisere politisk aktivitet, der involverer og aktiverer vores medlemmer og sympatisører 4. Vi vil skabe en ny ramme for politik – det er ikke et uddødt fænomen at organisere sig, og vi kan lave noget om!

At være en kampagneorganisation! – vores udgangspunkt vol. 1  Vores organisation er både et middel og et spejl for vores politiske projekt = vi vil revolutionere det at være politisk aktiv  Den eneste måde vi kan spille en rolle, der betyder noget!

At være en kampagneorganisation! – vores udgangspunkt vol. 2 Vi er en del af den folkesocialistiske bevægelse – kæmper i partiet og i bevægelsen Kampagneorganisation = kamporganisation uden for parlamentet Vores bidrag = ny politisk tradition og genoplivning af politisk organisering (hvis vi skal sige det meget stort og flot)

At være en kampagneorganisation! – vores udgangspunkt vol. 3  Det er ikke nok at komme i regering!  DF på tekniske skoler, hvad der snakkes om i kantinen, unge skal med i fagforeningerne, folk skal gide side i skolebestyrelserne osv. osv.  Strukturerne kan ændres fra Borgen, men det er ikke nok

Vores magtposition – lidt opsamlende på vores udgangspunkt Vi sidder ikke i Folketinget! Vores styrke er ikke at skrive os selv ind i en parlamentarisk rolle, men at organisere og politisere unge

How to do it? Planlæggelse og forberedelse –Nationalt, regionalt og lokalt samspil og afklaring Politisk fokus og paroler Aktivitetsforløb og kommunikation Mobilisering og aktivering (VIGTIG!!) Opfølgning

How to do it? Planlæggelse og forberedelse Lav en plan! –Behov og potentialevurdering – Hvad pisser folk af? –Ansvarsfordeling –Tidsplan og aktiviteter – Hvad tænder folk? –Leverandøraftaler og bookninger –Fundraising og budget – penge is useful –Alliancer –Nationalt/Lokalt/Regionalt niveau –Skab begejstring og ejerskab! (link til 1’eren)

How to do it? - Politisk fokus og paroler Målgruppe Ramme et behov og være aktuelle Mulighed for forandring (sejrspotentiale) Skarpt, konkret og letforståeligt ’Udenfor konsensus, indenfor rækkevidde’

Aktivitetsforløb og kommunikation Ingen kommunikation uden noget at kommunikere! Aktiviteter: Dagsordensættende - Elite vs. Masseaktion Kontaktskabende Aktiverende – massemobiliserende? Sjovt, provokerende og flabet Forløb Eksempler: fakkeloptog, demonstrationer, aktioner, underskriftsindsamlinger, uddelinger, dør-til-dør, phoning, internetkampagner, blokader, koncerter, festivaler, optog, symbol-aktioner, direkte forandringsaktioner

How to do it? – kommunikation Hvis man vil i medierne – med succes vel at mærke – skal man starte med at klargøre hvorfor man vil det!! A. Klargør dit budskab:  Udvælgelse  En kort sætning eller to – skriv ned B. Kend situationen: Reaktiv vs. proaktiv

How to do it? – kommunikation C. Bestem din målgruppe:  Unge, sympatisører, medlemmer  Offentlighed  Magthaverne D. Bestem din målsætning:  Branding og mobilisering  Politisk presse  Sejr til SFU NB: Vigtig for udvælgelsen af medie og form

How to do it? – kommunikation E. Skriv en kort strategi: Målsætning Målgruppe Budskab NB: Tag altid 30 sek. – du bestemmer!! NB: ”Dårlig omtale er bedre end ingen omtale” er noget VÅS.  Dårlig presse skal man undgå, da det skader ens sag langt mere end det gavner

How to do it? – kommunikation Forskellige medier – opfylder forskellige målsætninger 1. Lokalt eller nationalt medier?  Undervurder aldrig de lokale medier!! Dem læser folk så meget og i kan sagtens komme i

How to do it? – kommunikation 2. TV, Radio eller avis? Billeder Lyd 3. Ekstra bladet, Politiken, Århus stift, Horsens Folkeblad?: Vinkel Funktion Målgruppe Hvad vil du??

How to do it? – kommunikation NB: Journalister er taknemlige for historier – Vær aldrig bange for at ringe dem op! NB: Et register over dine pressekontakter er alt! MED PERSONLIGE NOTER NB: Virk professionel og som om du har styr på tingene og brænd ikke aftale af med journalister - De er lette at imponere og lette at pisse af -De kender hinanden!

How to do it? – kommunikation Der er to forskellige tilgange til at sætte dagsorden: Nyhedsmedier eller debat. Debat - Læserbrev, kronikker mm. Nyhedsmedier - Solo og bred

How to do it? – kommunikation Nyhedskriterierne er: Aktualitet Identifikation Konflikt Sensation Visualiserbart (tilføjet….)

How to do it? – kommunikation Flabethed: Vær ikke bange for at lave et flabet citat, være lidt rap i replikken eller ironisere over din modstander mm. Fantasi: Brug din fantasi til at lave de sjove skæve vinkler Selvstændighed: Vær selvsikker og vær aldrig bange for at ringe en journalist op og sig ”jeg har en god historie til dig”

How to do it? – kommunikation Pressemeddelelse er ikke nok!!!! RING ALTID OG FØLG OP ELLER RING INDEN!

How to do it? – Læserbrev Disposition –1. Påstand: hovedpointen –2. Argumentation –3. Eksempel –4. evt. gendrivelse –5. Konklusion Husk: –God overskrift –Send kun til én avis –Mange aviser har regler på hvor lang brevet må være

How to do it? Mobilisering og aktivering Direkte og indirekte kontakt Åbenhed, ansvar og involvering Bryd isen – kom ud af døren og få folk med Ha noget konkret aktivitet at tilbyde folk, der skal være med Brug folks personlige interesse og drive Skab fællesskab og begejstring – lederne arbejder dobbelt så hårdt Fremhæv delresultater = fortælling om noget større en Holstebro SYSTEMATISK

How to do it? – Opfølgning Fortæl om resultaterne – der er altid en sejr! Tilbyd nye udfordringer, ansvarsområder og aktiviteter Giv mulighed for lokal (helt lokal opbygning!) Skoling Fællesskab – det skal være sjovt!

I skal på arbejde! To grupper Tyve min Lav en pressemeddelelse – vælg selv emne Aktivitetsforløb på tre uger – vælg selv emne Kort fremlæggelse