Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
SPØRGESKEMA HARDSYSSEL DISTRIKT Oktober Der afholdes årligt Sysselfejde for bæverne, hvad synes du om konceptet for dette arrangement?
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Hvad ska´ jeg med kommunen? Er du mellem 15 og 25 år? Og vil du se DIN borgmester danse GANGNAM STYLE ? Måske er din kommune ikke så kedelig - som du går.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Vi gennemførte en række interview ifm
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Velkommen. Ingeniørforeningen, IDA En dynamisk fagforening og interesseorganisation.
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Talentinternat modul 3..
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Grupper – hvordan gøres det?
Procesværktøjer.
Vejlederens kommunikation
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Læse/studiegrupper.
- sikkert og enkelt netværk for ældre
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Fundraising Hvor svært kan det være? Temadag: Fundraising og biblioteksudvikling – europæiske perspektiver Vejle 11. november 2014 København 12. november.
Relationelle Kompetencer
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Uafhængige LifeWave Distributører
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
DB' s årsmøde Folkebibliotekerne og de handicappede - det mobile læringsrum xxxxxxxxxxxxx Helle Arendrup Mortensen Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Den koordinerede ungeindsats
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Børn og voksnes rettigheder.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
Dialogbaseret værktøj
Behovsundersøgelse Blandt håndboldklubber – opsummeret resultater, identificerede behov og mulige udviklingstiltag.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
FORBEREDELSESOPGAVE TIL BEST PRACTICE WORKSHOP DAG DATO: 5. 03
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -

Vi taler om: Baggrund for projektet - Ideen - NAD -New Audience Development - møder med fagforeninger - fokusgruppen - fysiske rammer for læring - studietur til Finland - Netti Nysse med mere Hvad nu?

Den glemte generation 25-50år Ret..og pligt ! pisk eller...

It for Alle - hensigter: Fokus på basale it-kompetencer hos gruppen af erhvervsaktive unge og voksne mellem 25 og 50 At nå en gruppe, der (måske) ikke bruger biblioteket i forvejen, med tilbud de ikke vidste vi havde At nå målgruppen gennem partnere der i forvejen har kontakten At udbrede det almene kendskab til biblioteket som den neutrale partner i forhold til løsningen af dagligdags it- problemer og til it-læring og derigennem udvikle bibliotekets publikum.

..og helt konkret: I samarbejde med minimum 2 fagforeninger i Roskilde... 1) At udvikle og afholde minimum 3 skræddersyede it- introduktioner for medlemmer af METAL, FOA og 3F i Roskilde 2) At afholde en temadag som afslutning på projektet

"Ingredienser" Partnere fokusgruppe Erfaringer med it-undervisning NAD

PUBLIKUMSUDVIKLING...et ord for noget vi kender allerede Alternativ markedsføring: primært rettet mod ikke-brugerne Opsøgende aktiviteter: Henvendt til nye målgrupper Nye produkter: målrettet til de nye grupper Udvidede formidlingsmetoder: Præsenterer det eksisterende publikum for nye produkter Kompetenceopbygning: Rettet mod medarbejderne for at opbygge deres viden om målgruppen (inreach)

NAD - eller publikumsudvikling Publikumsudvikling - at nå dem der ikke allerede er der! Biblioteket laver mest it-kurser for dem der kommer i forvejen

Fokus på langsigtede partnerskaber Stor åbenhed og interesse for at arbejde sammen med det lokale bibliotek, men det kræver ben- arbejde at holde gryden i kog.

-Aktiviteter med og af (snarere end for og om) -Fokus på medansvar og ejerskab -Inddragelse af ambassadører Fokusgruppen Sparring og ideudveksling- fra udvikling til afprøvning.

Fokusgruppemøde nr. 1. Rammer - motivationsfaktorer - læringsformer???

Fokusgruppemøde nr 2 1,2,3 - dette er en prøve!

Pointer - hvis man vil invitere nogen man ikke kender i forvejen er et brev ikke altid nok! - Følg op med en sms - gør det nemt at svare og vær sikker på de inviterede ved at de er vigtige - Spis noget sammen - skab ligevægt - vær en person ikke en institution - sæt tid af til small-talk - vær en god vært - skab stemning - Hør efter hvad der bliver sagt og tænk det ind i planen

De fysiske rammer - og udsagn fra fokusgruppen Trygt - ikke for "skoleagtigt" - små bidder - vil gerne arbejde selv - medkursister på nogenlunde samme niveau - tydelig angivelse af niveau - mere uforpligtende ord end "kurser"

FORLAD BIBLIOTEKET.. Fordi: Alle er lidt på udebane Deltagere kender hinanden som kollegaer Betragter måske biblioteket som "finkulturelt" og ikke for dem

Finland - studietur

Inde i Netti bussen

1. Det uerkendte behov, eller måske det upræcise behov. 2. modstand mod it generelt 3. trygge former i undervisningssituationen 4. ET tema ad gangen!!!!! 5. Gratis er godt 6. læringsformen - at arbejde selv, - ikke "de tomme kars" princip. Undervisning kan som begreb have en negativ klang. 7. Der skal være en man kan spørge 8. motivationen - hvad får JEG ud af det.. F.eks spare penge - vinde noget. Der må også gerne være fokus på det lystbetonede f.eks i valg af temaer (facebook, fotos etc. ) 9. at kunne vælge selv hvad man har brug for - hvilke moduler 10. fælles niveau - for at tilgodese alle. (opgavedelen). Lave ambitioner er vigtigt for en følelse af success. 11. Bring en ven - kendskab til andre kursister. 12. Successoplevelser - at opdage at man kan noget man ikke troede man kunne. 13.vejlederassistenter fra målgruppen

Tak for i dag