PRAKTIKFASTHOLDELSE I FRISØR – OG KOSMETIKERUDDANNELSERNE Hold Fast.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Sammenhængs-kraft som DYNAMO i klasserummet
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
LinkedIn Intro.
Flickr.com – online billeddeling
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Problemløsningsteknikker
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Baggrunden for indførelsen af PALS
Psykoedukation til unge i OPUS
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Talking Mats er en low-tech kommunikationsværktøj med billeder eller symboler. Det oprindelige udviklet i Skotland i Sterling Universitet for at støtte.
At bygge bro mellem teori, erfaring og læring
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Velkommen til HANSENBERG
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- Hvad kan I forvente som forældre?
Intern kommunikation PR og presse
Relationer – børn imellem
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Velkommen til Grundforløb+ Et grundforløbstilbud til frafaldstruede elever Program: Baggrunden for og opbygningen af G+ Elever og deres adgang til G+ Afklaring.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Kunsten at give god feedback
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Undervisningsmiljøvurdering Bieringhus Efterskole
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
FRONTERNE (Til citatet) Mener du stadig det?.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
SUCCES MED SALG 1.
Mere MOST - mindre fravær
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Præsentationens transcript:

PRAKTIKFASTHOLDELSE I FRISØR – OG KOSMETIKERUDDANNELSERNE Hold Fast

Projektets formål  Der skal bruges tid på:  at hjælpe de ”rigtige elever” til de matchende virksomheder.  Viden om virksomheden = hjælp til elever, som har tilsvarende værdier og stil praktikaftale

Projektets formål  Elever og mestre i virksomheden skal ved hjælp af virksomhedskonsulenten/kontaktlæreren:  Foretage en forventningsafklaring af hinanden.  Drøftelse af: tøjkodeks, mødetider, pauser, ferie, daglige rutiner, deltagelse i kurser, tidsplan for den faglige udvikling.

Projektets formål  Frafaldstruede elever skal besøges af kontaktlæreren i virksomheden.  Denne indsats skal primært have fokus i de første 6 måneder i praktiktiden? Eller efter behov

Vigtige erfaringer fra de gennemførte aktiviteter 1. Succes at kontaktlæreren har taget kontakt til mestrene 2. Spørgsmål med direkte relevans for uddannelserne kan besvares med det samme.

Vigtige erfaringer fra de gennemførte aktiviteter 1. Mails med information om uddannelsen og muligheden for kr. har givet positivt feedback nye klinikker har meldt positivt tilbage på kosmetikersiden 3. I forhold til frisørsalonerne har telefonopkald været positivt

Vigtige erfaringer fra de gennemførte aktiviteter 1. Forventningsafklaringsskemaerne refleksion over hvad der er vigtigt for dem 2. Skemaerne kan bruges som dialogredskab i forbindelse med ansættelsessamtaler.

Forventningsafklaringsskemaer ex på mesterskema  Eleven kan overholde mødetider og kender konsekvensen af forsinkelser  Eleven kender til politik for brug af mobil i arbejdstiden  Eleven er selvstændig dvs. kan få noget fra hånden uden at blive ”holdt til ilden”

Forventningsafklaringsskema ex på elevskema  Hvad kan virksomheden forvente at få, hvis de ansætter dig  Hvordan ønsker du en konflikt/uoverensstemmelse skal løses?  Hvad er din forventning til oplæringen i virksomheden – herunder tæt sidemandsoplæring, alenetid til selv at finde ud af, hvordan man skal gøre etc.?

Vigtige erfaringer fra de gennemførte aktiviteter  Kontaktlæreren har brugt skemaerne til at tydeliggøre overfor eleverne, hvilke værdier og normer der er vigtige at efterkomme som elev i begge brancher

Anbefalinger  Det er en fordel, at den som kontakter mestrene er ”inde” i uddannelsen og tillige har kendskab til eleverne.  Samtalerne bliver lynhurtigt meget ”personlige” og synes relevante for mestrene.

Anbefalinger  Der kan være nogle etiske dilemmaer, når man skal hjælpe virksomhederne med at blive matchet med den rigtige elev.

Anbefalinger 1. Favorisering af nogle elever end andre, dvs. at nogle elever får flere muligheder for at komme til samtale end andre. 2. Vær opmærksom på ikke at udlevere fortrolige oplysninger såsom fravær eller personlige forhold.

Anbefalinger  Pointer over for virksomheden, at de skal være grundige i deres forventningsafklaring af deres kommende elev. I sidste ende er det kun dem, der har ansvaret for at udvælge den rigtige elev.

Anbefalinger Skolen må ikke havne i en situation, hvor vi kan blive gjort til genstand for kritik, hvis et læreforhold brister.

Fremtid  Den direkte kontakt fra kontaktlæreren enten med , telefonopkald og besøg har haft en meget positiv effekt.  Mestrene har følt sig serviceret og ”taget hånd om”.

Fremtid  I starten på grundforløbet er der et fokus på at ”klæde” eleverne på til de krav, som branchen stiller.  En mulighed i fremtiden er at invitere den ”rigtige” mester, som kan berette om den ”virkelige” verden

Fremtid Invitation af begge brancher til en informationsaften/workshops omkring bl.a. den faldende bonusordning Og debat om de udfordringer, der er med vores generation Y etc.

De gode historier Jonas-historien – frisørelev med læreplads Ditte-historien – kosmetikerelev som fik læreplads