Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole
Folkeskolereformen - to væsentlige begreber! Folkeskoleloven Lov 409
Hvorfor en reform? Mere undervisning – en længere skoledag For mange kommer ud af skolen med forringe skolekundskaber/lave karakterer En dyr folkeskole – mere for de samme penge Konkurrence fra andre lande fx Kina Vi lever i et kompliceret samfund Fokus på synlig læring
Lov 409 Lov der definerer lærernes arbejdstid Lærerne skal være tilstede på skolen Ønske om at lærernes tjeneste skal ligne det, der er på det øvrige arbejdsmarked Lærere og pædagoger skal samarbejde Vedtaget af stort flertal i Folketinget
Tre klare nationale mål Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Måltal: Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test Andelen af de allerdygtigste elever i DA og MAT skal stige år for år 2. Mindske betydning af social baggrund i f.t. faglige resultater. Måltal: Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og MAT skal reduceres Styrke tilliden til og trivslen i folkeskolen bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis. Måltal: Elevernes trivsel skal øges
Tre indsatsområder: En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger
En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Dansk: + 1 lektion om ugen i 4. – 9. klasse Matematik: + 1 lektion om ugen i 4. – 9. klasse Engelsk: fra 1. klasse, 1 lektion om ugen i 1. - 2. klasse Idræt: + 1 lektion om ugen i 1.klasse Musik: + 1 lektion om ugen i 1. og 5. klasse
En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Håndværk og design: + 1 lektion om ugen i 4. klasse 2. fremmedsprog: + 1 lektion om ugen 5. klasse, 2 lektioner i 6. klasse Natur/teknik: + 1 lektion om ugen i 2. og 4. klasse Valgfag fra 7. klasse
Understøttende undervisning Sammenhæng mellem fagopdelt uv. og understøttende uv. Understøttende undervisning er bevægelse, træningsopgaver, fagligfordybelse, lektiehjælp, anvendelsesorienterede læringsformer, projektforløb m.m. Skolen skal sikre, at elever deltager i motion og bevægelse hver dag gennemsnitligt 45 min (incl. Idrætstimerne)
Den åbne skole Kommunerne forpligtes til at sikre samarbejde og større inddragelse af det lokale idræts-, kultur-, og foreningsliv Folkeskolen og de kommunale musik- og billedskoler forpligtes til et gensidigt samarbejde (skoleledelsen beslutter den praktiske udmøntning) Skolelederen kan give tilladelse til opfyldelse af uv-pligt i forbindelse med ovenstående
Andre forbedringer af kvalitet og trivsel Øget brug af it og digitale læringsformer Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse Inklusion – en folkeskole med plads til alle Bedre undervisningsmiljø Ro og klasseledelse
Kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Styrket efteruddannelse af lærere og pædagoger Skoleudvikling og undervisning baseres på viden og forskningsresultater Korps af læringskonsulenter fra UVM Nyt Råd for Børns Læring
Systematisk mål- og evalueringskultur Stærkt fokus på systematisk anvendelse af læringsmål i tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning og en øget anvendelse af varierede og anvendelsesorienterede læringsformer. Skoleledelsen skal være i stand til at identificere eventuelle begrundelser for, at målene ikke nås, og have kompetencerne til at understøtte de lærere, som har behov herfor.
På Sct. Jacobi Skole betyder det at: Skoledagen begynder kl. 8.00 for alle elever. Eleverne i indskolingen slutter kl. 14.00. Eleverne på mellemtrinnet skutter kl. 14.30. Overbygningseleverne forventes at slutte kl. 15.00 (7. – 9. klasse). Fortsat klasselærer i alle klasser. I nogle klasser vil to lærere deles om opgaven. Faglig fordybelse/lektiehjælp. Vi forventer, at alle elever vil bruge dette tilbud, så de i videst mulig omfang kan have fri, når de forlader skolen.
På Sct. Jacobi Skole betyder det at: Der indlægges 10 fagdage på mellemtrinnet og i indskolingen, hvor vi både arbejder på skolen og er ude af huset – den understøttende undervisning bliver en del af fagdagene. I udskolingen indlægges 20 fagdage. Den understøttede undervisning knyttes op på fagene, så vi udvikler fagene, får mere bevægelse og anderledes undervisning i den almindelige hverdag. Der indlægge bånd med understøttende undervisning i indskoling og på mellemtrin. Helhedsskolen fortsætter Holddeling i dansk, matematik og engelsk
På Sct. Jacobi Skole betyder det at: Vi tilbyder mange forskellige valgfag: Min fremtid – samarbejde med erhvervslivet Udeliv – bevægelse, natur Sport og adventure- bevægelse, fysisk udfordring Ledertræning – samarbejde med foreninger Hjemkundskab – læring omkring livet, samfundet, ernæring Krea – billedkunst, håndarbejde, sløjd m.m.
Et skema kan komme til at se sådan ud - indskolingen
Et skema kan komme til at se sådan ud - mellemtrinnet
Et skema kan komme til at se sådan ud - udskolingen
Skolens forventninger til eleverne At eleverne overholder skolens ordensregler og regler i øvrigt. At eleverne passer godt på skolens ting, materialer, bøger, pc´ere m.m At eleverne taler ordentligt til hinanden og til skolens ansatte. At ting, der ødelægges, erstattes.
Skolens forventninger til eleverne At man deltager i undervisningstimerne At man medbringer de nødvendige materialer At man har skiftetøj, der passer til årstiden, med til idræt. At man går i bad efter idræt. At man gør det, lærerne beder én om.
Skolens forventninger til forældrene Opbakning til arbejdet på skolen og de krav, der stilles. Det er ikke synd for eleverne, at de skal arbejde og hænge i – tværtimod. Det er synd for dem, hvis de ikke lærer det! Lær jeres børn at sige: ”pyt med det!” Sørg for at jeres børn er veludhvilede og har fået morgenmad. Sørg for at de enten har penge med til at købe i kantinen eller madpakke. Stil selv krav til jeres børn og unge – giv dem opgaver hjemme! Det gavner deres læring i skolen.
Vi ønsker: At skolen er et godt lærested og værested. At jeres unge lærer at klare sig, så de kan gå videre i uddannelsessystemet. At de får så meget læring med sig som muligt. At de trives og har det godt! At værdsætte de unge, fordi værdsatte unge lærer bedre.
TAK for jeres opmærksomhed… Spørgsmål?