Formidlingskursus PRAKTISK INFO TIL KURSISTER I ‘PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER’ Susanne Vork Svendsen, Arts Lars Krogh og Jens Holbech, Science and Technology.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Drejebogen til eksamen på idræt B
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Eksamen.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Obligatorisk selvvalgt opgave
Mød Aalborg Universitet
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Dagens program – ugens program
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL DET RULLENDE UNIVERSITET Velkomst og præsentation af Det rullende Universitet v. Stinne Jørgensen og Jeppe Bergh Torp.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Naturfag.
Studieretningsprojektet
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Formidlingskursus PRAKTISK INFO TIL KURSISTER I ‘PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER’ Susanne Vork Svendsen, Arts Lars Krogh og Jens Holbech, Science and Technology

Hvad går praktikken ud på? Formål: Kurset har til formål at give deltagerne indblik i gymnasiet, gymnasieundervisning – herunder opleve hvordan det er at arbejde med fagets teori og metode i gymnasiet – og jobbet som gymnasielærer. Deltagerne skal gennem den afsluttende rapport demonstrere evne til at: Observere og dokumentere væsentlige træk ved undervisningen og gymnasieelever Reflektere disse træk i lyset af formålene med gymnasiet og undervisningen, samt inputs fra forudgående teoretiske kurser Dokumentere, begrunde og evaluere (eventuelle) egne undervisningsbidrag i praktikperioden Diskutere og vurdere, hvorvidt og hvorledes praktikopholdet (og kurset i øvrigt) har givet indsigt i og lyst til jobbet som gymnasielærer.

Hvad går praktikken ud på? Forberedelse inden praktikken Pa AU – i forbindelsen med Formidlingskurset Læsning af gymnasiefagets/-fagenes styredokumenter (web-links ses på senere slide) Læsning af fagdidaktisk litteratur Udvikling af dit eget undervisningsforløb – herunder en lektionsplan og et lektieark som afleveres og kommenteres. Vær opmærksom på at det undervisningsforløb som du udvikler på kurset er et træningsforløb/en case. På gymnasiet: Planlægningsmøde med lærere/ledelsen. Praktikken Du observerer undervisning Du underviser (lidt) Du deltager i skolens øvrige liv Sideløbende og efter praktikken: Du udarbejder praktikrapport/-opgave

TID, STED OG OMFANG Sted Gymnasier og VUC i hele Region Midtjylland og Nordvestjylland Tid Som udgangspunkt, jf. aftalen med gymnasierne: I perioden fra uge 43 til 1. december, MEN du kan fint aftale med gymnasiet at begynde tidligere, dog ikke før Formidlingskurset er slut. Omfang I alt 30 timer, dvs. fx ca. 20 lektioner á 90 minutter Fx: Over flere uger intensivt (du følger fx 1-2 klasser) eller Over 1-2 uger (intensivt, du følger flere klasser. Typisk hvis gymnasiet er langt fra din bopæl) Aftaler: Der er lavet en skriftlig aftale mellem gymnasierne og AU. Læs denne:

Find aftalen på au.dk/praktik-gymlaerer

TRANSPORT OG LOGI Citat fra den skriftlige aftale mellem gymnasierne og AU: ”Det enkelte gymnasium lægger skema for praktikken og dækker, efter rammer der aftales med praktikanten, dennes udgifter til transport. I tilfælde med stor afstand mellem praktikantens bopæl og gymnasiet kan gymnasiet vælge at tilbyde praktikanten et kondenseret praktikforløb [….] og evt. tilbyde praktikanten logi.”

HVEM GØR HVAD? Inden du begynder dialogen med skolen: Praktikanten/dig: Inden du begynder dialogen med skolen: Orienter dig i retningslinjerne for praktikken (læs au.dk/praktik-gymlaerer – herunder aftalen) Orienter dig om skolen på dens hjemmeside Orienter dig i dit/dine gymnasiefags styredokumenter: Læreplaner og vejledning til læreplaner findes på web på uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Gymnasiale-uddannelser/Studieretninger-og-fag (se screenshot på næste slide) Hvis din tildelte skolen ikke har kontaktet dig (efter den dato som er aftalt), tager du kontakt til skolen og aftaler første møde.

HVEM GØR HVAD? Praktikanten/dig: På gymnasiet: Planlæg sammen med gymnasielærerne din praktiktid på skolen. Fx: Observation af undervisning i gymnasielærernes timer Diskussion af undervisningen med gymnasielærerne Planlæggelse og afholdelse af ét eller flere kortere forløb/lektioner hvor du underviser Evt. deltagelse i andre aktiviteter i gymnasielærernes klasser. Deltagelse i gymnasielærernes faglige eller pædagogiske møder, fællestimer og andet relevant af skolens aktiviteter hvis det er muligt Tage løbende noter om forløbet, evt. i form af praktikdagbog – herunder dine observationer og refleksioner Aflæg eksamen ved at aflevere praktikrapport (indeholdende bl.a. lektionsplan, lektieark, observationsskemaer og andre bilag fra praktikken og Formidlingskurset)

Observation af undervisning Observere vs. ”at kigge på” Fokus – styret opmærksomhed Systematisk, struktureret Praktiske hints til observationen Progression: Første gang: umiddelbar oplevelse, derefter: observation! Observations-foci: Skift fokus fra gang til gang Gode foci: Hvordan går det med lærerens mål & plan (hvis disse kendes) Knytter an til pædagogiske begreber fra kurset Systematik og fastholdelse Systematisk brug af observationsnoter og/eller observationsskemaer Post-refleksion Få lærerens efter-tanker – og fasthold dem sammen med dine egne

GODT: Teoretiske foci fra kurset! Struktureret – men åbent PROBLEMATISK? - For mange forskellige ting på én gang?

Specialiseret: Lærerstyret klasseundervisning Evidensbaseret/”normativt” (slut)Vurdering + eksempler & kommentarer!! Et antal specialiserede skemaer foreligger Skemaer og/eller observationsnoter er god dokumentation i rapport

Lav en begrundet lektionsplan for planlagte bidrag (”bilag”) DIN EGEN UNDERVISNING Aftales med lærerne Fx: ”Hjælpelærer” ved elevernes gruppearbejde eller opgaveløsning i klassen Undervise i små dele af lektioner (20-30 min.) – måske et par gange Undervise i en hel lektion i et fagligt emne som i forvejen er en del af lærerens planlægning Undervise i en hel lektion i et lille, velafgrænset selvvalgt emne som du har mod på og lyst til at gennemgå og som ikke er en del af lærerens planlægning, men som kan fungere som ”appetitvækker” for eleverne. Hvis det er muligt og naturligt: Evaluering af en slags!

praktikrapporten Ikke en fri beretning om hvad du har set og oplevet og hvordan det gik. Men en refleksionsrapport hvor du reflekterer over hvordan dit fag bliver praktiseret i gymnasiet med udgangspunkt i det du har observeret på din praktikskole og hvor du anvender teori fra Formidlingskurset. Inkluderer overvejelser om: Faglighed Fagdidaktik Almenpædagogik Få præciseret de konkrete krav hos din vejleder, fx sidetal Godt råd: Skriv på rapporten løbende – skriv fx dine observationer og refleksioner lige efter hver praktikdag Nogle vejledere/fakulteter tilbyder et møde efter Formidlingskurset med erfaringsudveksling og hjælp til rapporten Rapporten afleveres den…. – tjek selv dato hos din vejleder/dit fakultet

For praktikanter fra Arts: Praktikkoordinatorer på institutterne: Afklarer studieordningsmæssige spørgsmål Sørger for at der er faglige vejledere på de enkelte fag der kan vejlede praktikanter Informerer de faglige vejledere om opgaven Faglige vejledere på de enkelte fag: Vejleder praktikanterne vedr. praktikrapporten: Hjælper med at afgrænse opgaven Diskuterer evt. relevant litteratur (se Fagdidaktisk litteraturliste) Bedømmer praktikrapporten til eksamen For praktikanter fra BSS, Health og Science and Technology Vær opmærksom på at kravene til jeres rapport er mindre end for praktikanterne fra Arts: nemlig kun 5 ECTS. Søg information på dit fakultet om rapportkrav. For Health: Jan Kahr har alle vejlederrollerne ovenfor For ST: Lars Krogh og Jens Holbech har alle vejlederrollerne ovenfor For BSS: spørg evt. Helle Bønsøe Nielsen eller Solveig Andsbjerg