Økonomi og organisation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
LEAN Akademy.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Kapitel 2.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Budget og regnskab Stenmagle skole
Dagsorden for seminar den Velkomst Formål med dagen Om projektet – Praksisnær ledelse i det offentlige Udfordringer Udbytte Udvikling af tillægsmodul.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen! HD 1. del – IT og økonomi. Dagsorden/emner, der skal diskuteres Fagets historie og vision Hvem er hvem Fagets regler Eksamen Fagets dele Andre.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Ledelsestilsyn, hvad er det?
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Velkommen til AMU-kursus Hvad er AMU - AMU står for Arbejdsmarkedsuddannelser og består af en lang række kurser inden for mange forskellige.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
34. Plan- og budgetlægning
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Nyt i ØS LDV - Økonomi og RejsUD Gå hjem møde den 10. november 2011 Ved David Palsgaard, Theis Petersen, Ulrik Heefelt og Gitte Agerlin.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Økonomi i hverdagen - grundviden for medarbejdere i fsb.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Karriereprogram for controllere Grundstruktur Deltagerprofil Grundlag for udvikling af uddannelsesmodulet Temaer i uddannelsesmodulet.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Intro til Back Office Efterår 2016 Tilst
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Virksomhedssamarbejde
34. Planlægning og budgetlægning
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvordan får jeg indflydelse?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Introduktion til virksomhedsdelen
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Præsentationens transcript:

Økonomi og organisation Grundlæggende offentlig lederuddannelse modul 4

Agenda – dag 1 Velkomst Gennemgang af modulet – mål og formål Introduktion af underviseren. Kort intro af deltagerne, herunder afklarings af deltagernes viden om økonomiske grundbegreber og budgettering. Økonomi – regnskab – bogføring – gennemgang af de grundlæggende principper og registreringsmetoder Hvilke IT-systemer bruges i kommunerne? Introduktion til Excel som dit hjælpeværktøj til at holde styr på økonomien/budgetterne

Mål & formål Økonomi og økonomistyring Budgetter Organisationsopbygning Motivation og involvering

45948 Økonomistyring i offentlige organisationer Deltageren kan anvende budgettet som helt centralt styringsværktøj i den offentlige sektor. Deltageren kan i praksis arbejde med økonomistyringsmetoder, så som udgiftsstyring, omkostningsstyring, værdi- og målstyring, mål/ramme, kontraktstyring, aktivitetsstyring og aktivitetsomkostninger og lignende. Mål Deltageren kan, i sin funktion som 1 linjeleder, i praksis arbejde med økonomistyringsmetoder, så som udgiftsstyring, omkostningsstyring, værdi- og målstyring, mål/ramme, kontraktstyring og aktivitetsomkostninger og lignende. Deltageren kan arbejde med den praktiske styring af ressourcer. Deltageren kan arbejde med rapportering og interne nøgletal, indekstal. Deltageren kan grundlæggende præsentere økonomiske problemstillinger

45984 Organisationens strukturelle opbygning Deltageren kan medvirke til, at designe og tilpasse organisationens struktur i overensstemmelse med organisationens mål og strategier. Deltageren kan efter uddannelsen vurdere fordele og ulemper ved forskellige organisationstyper. Mål Deltageren kan medvirke til, i samarbejde med kollegaer og ledelsen, at designe og tilpasse organisationens struktur i overensstemmelse med organisationens mål og strategier, med speciel henblik på virksomhedens administrative funktion, herunder egen jobfunktion. Deltageren kan vurdere fordele og ulemper ved forskellige organisationstyper og sammenholde denne viden med egen organisations mål og strategier.

Præsentationsrunde Navn Arbejdsplads Kendskab til økonomi og budgettering Ander som du mener vi bør vide!

Økonomi – regnskab – bogføring Grundlæggende begreber Kontoplan Bogføring/registrering Bilag og bilagsbehandling Udgifter og omkostninger Hvilke love og regler er der på området Hvad forventes der af dig?

Opgaver i regnskab/registrering

ERFA-udveksling: Hvordan udføres opgaven hos dig/jer? Hvilke økonomistyringssystemer/regnskabsprogrammer anvendes i din kommune? Hvilke muligheder/udfordringer giver det? Har du/I modtaget undervisning i brugen af systemet? Hvilke krav stilles der til din registrering af omkostninger og udgifter? Muligt outcome: Idéer – tips & tricks. som du kan tage med hjem og som kan hjælpe dig i din hverdag.

Excel – et godt hjælpeværktøj

Excel Gennemgang af mulighederne i Excel Eksempler på opbygning af relevante regneark/modeller. Opgaveløsning

Excels anvendelsesmuligheder Lave egne budgetmodeller Lave budgetkontrol Lave nøgletalsberegninger (% og index) Lave overskuelige fremstilling af tal (diagrammer)

Til dag2 - Medbring ”dit eget” budget

Agenda – dag 2 Opsamling fra dag 1 – løse ender - refleksioner – strøtanker m.m. Præsentation af dagens tema: Budgetter Formålet med budgetter Gennemgang af forskellige budgetmodeller/-metoder Budgetlægningens faser og tidsrammer i kommunerne Har du indflydelse på dit budget?

Formålet med budgetter? Styringsredskab Skabe overblik Afstikke rammer Give mulighed for opfølgning

Budget - elementer Budgettets tidsmæssige omfang Budgetprocessen Budget arbejdet og budgettets formål Budgettet fremmer alternativformuleringer Budgettet som koordinator. Budgettet – decentralisering Budgettet – kontrolgrundlag Budgetarbejdets tilrettelæggelse (Budgetmanual og budgetproceduren) Den passive budgetfase og aktive budgetfase

Opgaver Opgaver i budgetmodeller/budgetfaser Gruppevis drøftelse af hvilken budgetteringsform , som du/I mener gælder ens egen afdeling/team.

Offentlig budgetlægning Kommuners og regioners budgetlægning – hvorledes foregår den. Tidsplan og proces

ERFA og gruppearbejde ERFA: Hvornår bliver I inddraget i næste års budget – hvilken fase? Brainstorming: Fra reaktiv til proaktiv – hvordan kan du påvirke det næste budget? Gruppearbejde omkring eget budget: Præsenterer de øvrige deltagere for dit nuværende budget og hvilke udfordringer du synes der er med det – hvad er godt i budgettet og hvad er mindre godt. Hvilke muligheder/spillerum mener du budgettet giver dig i relation til at nå afdelingens/teamets mål? De øvrige gruppemedlemmer giver feed-back på dit oplæg og mening om budgettet og gerne forslag til at bruge/udnytte budgettet på en bedre måde evt. ud fra egne erfaringer.

Agenda – dag 3 Opsamling fra dag 2 – løse ender - refleksioner – strøtanker m.m. Opsamling på gårsdagens gruppearbejde Præsentation af dagens tema: Organisation Gennemgang af en kommunes organisatoriske opbygning – politisk og administrativt, herunder de forskellige ressortområder Budgetter og organisation – inddragelse og motivation Tak for denne gang.

Opsamling gruppearbejde Bliver I inddraget budgetarbejdet og i givet fald hvornår? Har I mulighed for at være mere proaktive i relation til budgettet? Præsentation og feedback på eget budget – hvordan var reaktionerne og din egen læring?

Organisation Vision – mission – værdier Mål og strategier Organisationsformer Ansvars- og opgavefordeling

En kommunes organisatoriske opbygning

Politisk

Administrativt

Er der forskel på offentlige og private organisationer

Hvem bestemmer og hvem gør hvad? Kommunal-bestyrelse/ byråd Administration

Organisering indenfor funktionsområder og institutioner De forskellige funktionsområder i en kommune og disses organisation. Institutioners organisation (funktioner, ansvar og referencer)

Opgave Hvilket ressortområde tilhører ”du” og hvem refererer du til – administrativt og politisk. Hvem skal du søge at påvirke såfremt du ønsker at øve indflydelse på hvordan dit kommende budget kommer til at se ud? Hvordan kan du bruge organisationen i det daglige arbejde med regnskab/registrering og budgetopfølgning/kontrol?

Budgettet – dig som leder og dine medarbejdere! Hvordan er du som leder? Budgettet - Bruger du den som pisk eller gulerod over for dine medarbejdere? - Hvordan præsenterer du økonomien/budgettet for dine medarbejdere? Inddrager du dine medarbejdere i afdelingens økonomi/budget?

Gruppeopgave På baggrund af de gennemgåede modeller/teorier, skal I udarbejde forslag til dels hvordan du i højere grad blive en aktiv del i din afdelings budgetlægning og dels hvordan du kan inddrage dine medarbejdere i afdelingens økonomi/budget. Besvarelserne fremlægges i plenum

Tak for denne gang. Tanker om kurset Evaluering Afrunding