Sprogpakken Praksisopgaven.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Velkommen.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Dialogisk læsning.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Forædremøde den
Struktureret tematisk sprogarbejde
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
AT-1 - efterspil 2013.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Kollegial feedback på Praksisopgave 2
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
At udforske sin egen praksis
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Sprogpakken Organisatoriske udfordringer. Samtalen skal målrettes I hvilken udstrækning skal sprogindsatsen målrettes alle børnenes kompetencer og potentialer?
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Den vanskelige samtale
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Den sproglige læreplan
Sprogpakken Videre med praksis - fremlæggelse af observationer.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Temaopgaver Undervisningsministeriet Opgaver til SIP2.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Implementering LP og PALS Erfaringsopsamling den 3. juni 2010 Birgit Ryberg.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Implementering af PALS
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Den pædagogiske læreplan
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
READ – sammen om læsning
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sprogpakken Praksisopgaven

Fra observationen til praksis Dag 2 Opgaven præsenteres Praksisperioden Observation i egen institution Dag 3 Kollegial feedback på observationen Observationen drøftes ud fra institutionens læreplan Indsatsområde defineres Dag 4 Ændringer i praksis – i det nære samarbejde Ændringer i praksis – organisatoriske udfordringer Strategiplan for implementering af indsatsområdet

Praksisopgaven Rammesætning for praksisopgaven Observation af egen praksis Fokus på de understøttende sprogstrategier i forhold til en af 4 aktiviteter: Dialogisk læsning En rutinesituation En spontan samtale mellem et barn og en voksen En planlagt samtale Aktiviteten kan optages som film eller beskrives skriftligt Man kan observere en kollega, eller få en kollega til at observere en selv Opstilling af mål Udgangspunktet kan f.eks. tages i en sprogvurdering der viser at et barn har særlige eller fokuserede behov, i en tilrettelagt aktivitet eller i en af hverdagens rutinesituationer Indsatsområde Vælg få konkrete indsatser der skal iværksættes for at nå frem til målet. Indsatserne udgør fokusområder i observationen 3.ktivitet Beskrivelse af den aktivitet der skal understøtte målsætningen Inddragelse af forældre Beskrivelse af, hvordan forældrene vejledes så de selv kan være aktive i deres barns sproglige udvikling Løbende evaluering Hvilke tegn kan undervejs i forløbet indikerer, at det valgte indsatsområde bevæger sig frem mod målet. Det er især den løbende evaluering der er udgangspunkt for observationen Kollegial feed back Hvornår og hvordan skal den kollegiale feed back foregå? Overvej hvilke temaer der skal drøftes og aftal hvordan udvekslingen skal ske. Aftal hvilke etiske spilleregler der skal gælde. Evaluering Hvornår og hvordan sker den endelige evaluering.

Observationsskema Den valgte aktivitet Beskrivelse af situationen Indsatsområde Observation Dialogisk læsning Rutinesituation Spontan samtale Hvordan er aktiviteten organiseret? Hvad sker der i aktiviteten? Hvem deltager i aktiviteten? De understøttende sprogstrategier Noter hver gang de understøttende sprogstrategier anvendes   Følg barnets interesse Brug åbnende spørgsmål Vent på barnets svar Fortolk og udvid, hvad barnet siger Hjælp barnet med at sætte ord på Forklar ord, barnet ikke kender i forvejen Træk på barnets egne erfaringer Udnyt de sproglige kompetencer, barnet har i forvejen Ret ikke barnets fejl direkte

Den endelige opgave består af En beskrivelse af aktiviteten og en opgørelse af, hvor ofte de understøttende sprogstrategier inddrages i samtalen. En reflekteret beskrivelse af, hvad du især har hæftet dig ved i observationen Til kursets 3. dag medbringes Din observation Jeres lokale læreplan, der beskriver, hvordan I arbejder med temaet ”Sprog” På baggrund af den konkrete observation og teksterne om ”Understøttende sprogstrategier” og ”Samtaler i hverdagen”,