Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Bibliotekskonsulent i Undervisningsministeriet Projekt Peter Rubeck
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Min Baggrund Bibliotekar på et uddannelsesbibliotek i godt 20 år Bibliotekskonsulent for lærer og pædagogseminarier Bibliotekskonsulent for UVM UVM’s repræsentant i DEFF’s styregruppe Medforfatter til rapporten ”Viden i spil”
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Arbejdsopgaver: At medvirke til en koordineret biblioteksfaglig udvikling på UVM området. At sikre den biblioteksfaglige kvalitet og medvirker til fælles løsninger på biblioteksområdet i forhold til uddannelsesområderne og det sammenhængende bibliotekssystem. At arbejder for relevante biblioteksfaglige løsninger, kvalitetssikring og standardisering, hvor dette er hensigtsmæssigt. At varetage områdets interesser i forhold til licenser, systemer, kurser og videreuddannelse og konferencer. At repræsentere UVM’s biblioteker i centralt nedsatte udvalg og arbejdsgrupper
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 1 Biblioteksfaglig rådgivning for UVM
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 2 DEFF Reorganisering Styregruppen Arbejdsgrupper Licenser
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 2 DEFF – Reorganisering Koordinationsudvalg UVM, VTU, KUM Nye institutioner Programområde informations- forsyning Programområde Arkitektur og Middleware Programområde Møde med brugeren Styregruppe Sekretariat Licensadministration
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 2 DEFF - Licenser Licensgruppen for uddannelsesbiblioteker – LUB Licensgruppen består af op til 14 medlemmer med en repræsentation fra bibliotekerne ved de korte- og mellemlange videregående uddannelser og fra biblioteker ved ungdomsuddannelserne med interesse for licenser til elektroniske ressourcer. Gruppen skal så vidt muligt være dækkende fagligt såvel som geografisk.
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 2 DEFF – Licencer 2 Licensgruppens sammensætning 2 repræsentanter udpeget i samarbejde med Fagligt Forum: Karin Lodberg, JCVU og Birgitte Sass, Roskilde Pædagogseminarium 2 repræsentanter udpeget i samarbejde med Handelsskolernes Biblioteksforening: Helle Behrens Eriksen, Køge Handelsskole og Annette Grube Lorentzen, IBC Kolding 2 repræsentanter udpeget i samarbejde med Bibliotekerne i Tekniske skoler: Susanne Nielsen, Holstebro Tekniske Skole og Louise Thomsen, Nordjyllands Erhvervsakademi 2 repræsentanter udpeget i samarbejde med Lederforum for Special- og Forskningsbibliotekerne, LSF: Birgitta Vikstrøm, CVU Øresund og Peter Hald, Københavns Tekniske Bibliotek 2 repræsentanter udpeget i samarbejde med Gymnasieskolernes forening Lisbeth Andersen, Brønderslev Gymnasium og Merethe Bloch Stein, Espergærde Gymnasium 1 repræsentant fra Centralbibliotekerne licensgruppe (observatør): Benedicte Kirkegaard, Gentofte Bibliotekerne DEFF-sekretariatet: Anette Schneider, Janne Vendt, Kirsten Due
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 3 Professionshøjskolerne Adgangsstyringssystem Forsknings/vidensregistreringssystem Forskningsdatabasen Bibliotekssystemer Licenser til elektroniske informationsressourcer
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 4 Koordinering Bindeled mellem de enkelte institutioner Koordinere tværgående samarbejdsprojekter Understøtte netværksdannelser og samarbejdsrelationer
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Undervisningsministeriet De studieforberedende uddannelser Udvalgsarbejde om gymnasierne, VUC og SoSu-skolerne i DEFF efteråret Der skal bl.a. arbejdes med: at udarbejde forslag til hvordan gymnasierne, VUC og SoSu-skolerne inddrages i DEFF, herunder at vurdere perspektiver for og krav til institutionerne i forbindelse med tilknytningen til DEFF, at vurdere de økonomiske konsekvenser, at vurdere behovet for institutionssamarbejder i relation til DEFF - f.eks. fælles tekniske platforme, efteruddannelse af biblioteksmedarbejdere m.v., samt at vurdere institutionernes køb og anvendelse af licenser, set i sammenhæng med mulighederne for fælles licensaftaler i DEFFs regi.
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Undervisningsministeriet De studieforberedende uddannelser Udvalgsarbejde om gymnasierne, VUC og SoSu-skolerne i DEFF efteråret Arbejdet organiseres på følgende måde: Styregruppe: Gymnasieskolernes Rektorforening Foreningen af VUC-forstandere i Danmark SoSu-lederforeningen Biblioteksstyrelsen / DEFF Undervisningsministeriet (formandskab) Arbejdsgruppe: 1 underviser fra hvert af følgende tre områder: gymnasieområdet, VUC og SoSu-skolerne 1 bibliotekar fra hvert af følgende tre områder: gymnasieområdet, VUC og SoSu-skolerne UVM
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Undervisningsministeriet Adgangsstyringssystem Følge udviklingen af det landsdækkende adgangsstyringssystem, DK AAI AAI står for national Autenticificering (hvem er du?) og Autorisation (hvad må du?) og Infrastruktur.
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag DEFF Sikre at UVM-området bliver husket i forbindelse med implementering af DEFF’s nye organisering, således at uddannelsesbibliotekerne særlige behov understøttes af DEFF Sikre adgang til nationale og internationale licenser
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Biblioteksstyrelsen Afklare forholdene for de uddannelsesbiblioteker, der pt. er omfattet af lov om biblioteksvirksomhed og nu fusioneres ind i professionshøjskolerne Den nationale kørselsordning Biblioteksstatistik
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Informationsforsyning – dansk digitalt indhold Der skal løbende være kontakt til: COPY-DAN Ebog.dk
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Interesseorganisationer Sikre samarbejde med de forskellige interesseorganisationer f.eks.: Faglig Forum Bibliotek og Uddannelse Gymnasiebibliotekarnetværket Handelsskolernes Biblioteksforening Bibliotekerne i Tekniske Skoler, BITS
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration Projektet: Viden i spil Biblioteksorganisation og biblioteksudvikling i professionshøjskolerne Udarbejdet af: Claus Bjerg Peter Rubeck Tove Schmidt November, 2006 Rapporten ligger på Undervisningsministeriets hjemmesiden:
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration: Viden i spil 1 Projektets indholdselementer Professionshøjskolebibliotekets informationsressourcer Professionshøjskolebibliotekets informationskompetencearbejde Professionshøjskolebiblioteket og udviklings- og videncenterarbejdet Centre for Undervisningsmidler Uddannelsesbiblioteket i professionshøjskolens organisation Teknisk platform Professionshøjskolebiblioteket og det samarbejdende biblioteksvæsen Eksterne brugere
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration: Viden i spil 2 Professionshøjskolebibliotekets informationsressourcer Professionshøjskolerne skal sikre de studerende, undervisere og projektansatte adgang til relevante, kvalitetssikrede analoge og digitale informationsressourcer i forhold til uddannelserne og udviklingsarbejdet Biblioteket skal udvikle sine informationsfaciliteter til gavn for professionsuddannelserne, efter- og videreuddannelserne, udviklingsarbejdet og videncentre Bibliotekets informationsressourcer til de fjernstuderende bør være et udviklingsområde Samarbejdet med undervisere og projektmedarbejdere skal sikre, at de rette informationsressourcer er til rådighed Biblioteket skal sikre, at underviserne og projektmedarbejdere har mulighed for at holde sig ajour med den faglige og professionsfaglige udvikling Kompetent biblioteksfagligt personale skal sikre, at der til arbejdet med informationsressourcer anvendes de rette professionelle værktøjer og udvælgelsesprocedurer Professionshøjskolernes ledelse skal sikre, at der afsættes tilstrækkelige økonomiske ressourcer til opbygning/anskaffelse af såvel analoge som digitale informationsressourcer
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration: Viden i spil 3 Sikring af tilstrækkelige og relevante informationsressourcer Kvalitetskriterier Er der etableret et formaliseret samarbejde med fagpersoner vedrørende materialeanskaffelser? Koordineres materialeanskaffelsen på professionshøjskoleniveau? På hvilket grundlag foretages der et løbende systematisk materialevalg? Foretages der systematisk evaluering af samlingernes relevans i forhold til brugernes behov?
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration: Viden i spil 4 Informationskompetencearbejde Informationskompetenceundervisningen skal sikre, at de studerende er i stand til at søge, udvælge og anvende relevante professionsfaglige informationer i studiemæssige og professionsfaglige sammenhænge. Biblioteket skal give de studerende forudsætninger for anvendelse af informationskilder til studieformål. Dette skal ske i samarbejde med underviserne. De studerendes informationskompetenceudvikling er undervisernes og bibliotekets fælles ansvar. De studerende skal gennem obligatoriske undervisningsforløb gives forudsætninger for at udnytte adgangene til analoge og digitale ressourcer i deres studier og opgaveløsning. Undervisere og projektansatte skal have et for uddannelsen og for opgavevaretagelsen relevant informationskompetenceniveau, som hele tiden skal udvikles i samspil med biblioteket.
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration: : Viden i spil 5 Struktureret arbejde med informationskompetenceudvikling Kvalitetskriterier Er der udarbejdet handlingsplan for bibliotekets arbejde med informationskompetenceudvikling? Er der udarbejdede læseplaner for informationskompetenceundervisning for alle grunduddannelser i professionshøjskolen? Er der samarbejde om informationskompetencer mellem undervisere og bibliotek? Er der afholdt undervisning for de studerende i informationskompetencer? Er der afholdt undervisning for undervisere i informationskompetencer? Foretages der systematiske evalueringer af informationskompetenceundervisningen? Foretages der systematisk opfølgning på evalueringer af informationskompetenceundervisningen ?
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Husk Bibliotekskonsulentens opgave er at være fødselshjælper/ koordinator for det der sker indenfor vores område. Det kan kun lykkes gennem et nært samspil med jer! Jeg glæder mig til samarbejdet!