Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer 25.6.20071 Bibliotekskonsulent i Undervisningsministeriet Projekt 2007-2009 Peter Rubeck.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Den Danske Kvalitetsmodel
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
DEFF programgruppemøde 20. juni 2007
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Ændring af arbejdsmiljøloven
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Palliativ DMCG Formål og opgaver. DMCG. Organisering af et fagligt område.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Velkommen til E-business
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Programområdet Nye Institutioner1  Disposition Programgruppens kommissorium Vision Arbejdsgrundlag og metode Resultater Kommunikationsprojekt Nye Institutioner.
Fagenes samspil november 2009
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
Velkommen til Repræsentantskabsmøde
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Nationale løsninger: Danske strategier for registrering og formidling
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Landsbyudvalg Bidrager til at igangsætte og understøtte udviklingstiltag i Skive Kommunes landsbyer og landområder - med fokus på, at der sker en udvikling.
Kort præsentation Jesper Holmelund Jørgen Peter Ærthøj
Elektroniske tekstlicenser Ulla Simons Gentofte Bibliotekerne Marts 2004.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg Forskningsnet konference november Online ressourcer i DEFF Jakob Heide Petersen DEFF- sekretariatet.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
GYMNASIEFÆLLESSKABET Byggeprojekter GYMNASIEFÆLLESSKABET Gymnasiefællesskabet – historik og formål Historik GF er et barn af kommunalreformen.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Danskernes digitale bibliotek
Academic Information Seeking
Danskernes digitale bibliotek
Academic Information Seeking
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Velkommen til energikonference
Præsentationens transcript:

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Bibliotekskonsulent i Undervisningsministeriet Projekt Peter Rubeck

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Min Baggrund Bibliotekar på et uddannelsesbibliotek i godt 20 år Bibliotekskonsulent for lærer og pædagogseminarier Bibliotekskonsulent for UVM UVM’s repræsentant i DEFF’s styregruppe Medforfatter til rapporten ”Viden i spil”

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Arbejdsopgaver: At medvirke til en koordineret biblioteksfaglig udvikling på UVM området. At sikre den biblioteksfaglige kvalitet og medvirker til fælles løsninger på biblioteksområdet i forhold til uddannelsesområderne og det sammenhængende bibliotekssystem. At arbejder for relevante biblioteksfaglige løsninger, kvalitetssikring og standardisering, hvor dette er hensigtsmæssigt. At varetage områdets interesser i forhold til licenser, systemer, kurser og videreuddannelse og konferencer. At repræsentere UVM’s biblioteker i centralt nedsatte udvalg og arbejdsgrupper

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 1 Biblioteksfaglig rådgivning for UVM

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 2 DEFF Reorganisering Styregruppen Arbejdsgrupper Licenser

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 2 DEFF – Reorganisering Koordinationsudvalg UVM, VTU, KUM Nye institutioner Programområde informations- forsyning Programområde Arkitektur og Middleware Programområde Møde med brugeren Styregruppe Sekretariat Licensadministration

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 2 DEFF - Licenser Licensgruppen for uddannelsesbiblioteker – LUB Licensgruppen består af op til 14 medlemmer med en repræsentation fra bibliotekerne ved de korte- og mellemlange videregående uddannelser og fra biblioteker ved ungdomsuddannelserne med interesse for licenser til elektroniske ressourcer. Gruppen skal så vidt muligt være dækkende fagligt såvel som geografisk.

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 2 DEFF – Licencer 2 Licensgruppens sammensætning 2 repræsentanter udpeget i samarbejde med Fagligt Forum: Karin Lodberg, JCVU og Birgitte Sass, Roskilde Pædagogseminarium 2 repræsentanter udpeget i samarbejde med Handelsskolernes Biblioteksforening: Helle Behrens Eriksen, Køge Handelsskole og Annette Grube Lorentzen, IBC Kolding 2 repræsentanter udpeget i samarbejde med Bibliotekerne i Tekniske skoler: Susanne Nielsen, Holstebro Tekniske Skole og Louise Thomsen, Nordjyllands Erhvervsakademi 2 repræsentanter udpeget i samarbejde med Lederforum for Special- og Forskningsbibliotekerne, LSF: Birgitta Vikstrøm, CVU Øresund og Peter Hald, Københavns Tekniske Bibliotek 2 repræsentanter udpeget i samarbejde med Gymnasieskolernes forening Lisbeth Andersen, Brønderslev Gymnasium og Merethe Bloch Stein, Espergærde Gymnasium 1 repræsentant fra Centralbibliotekerne licensgruppe (observatør): Benedicte Kirkegaard, Gentofte Bibliotekerne DEFF-sekretariatet: Anette Schneider, Janne Vendt, Kirsten Due

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 3 Professionshøjskolerne Adgangsstyringssystem Forsknings/vidensregistreringssystem Forskningsdatabasen Bibliotekssystemer Licenser til elektroniske informationsressourcer

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Særlige fokusområder 4 Koordinering Bindeled mellem de enkelte institutioner Koordinere tværgående samarbejdsprojekter Understøtte netværksdannelser og samarbejdsrelationer

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Undervisningsministeriet De studieforberedende uddannelser Udvalgsarbejde om gymnasierne, VUC og SoSu-skolerne i DEFF efteråret Der skal bl.a. arbejdes med:  at udarbejde forslag til hvordan gymnasierne, VUC og SoSu-skolerne inddrages i DEFF, herunder  at vurdere perspektiver for og krav til institutionerne i forbindelse med tilknytningen til DEFF,  at vurdere de økonomiske konsekvenser,  at vurdere behovet for institutionssamarbejder i relation til DEFF - f.eks. fælles tekniske platforme, efteruddannelse af biblioteksmedarbejdere m.v., samt  at vurdere institutionernes køb og anvendelse af licenser, set i sammenhæng med mulighederne for fælles licensaftaler i DEFFs regi.

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Undervisningsministeriet De studieforberedende uddannelser Udvalgsarbejde om gymnasierne, VUC og SoSu-skolerne i DEFF efteråret Arbejdet organiseres på følgende måde:  Styregruppe: Gymnasieskolernes Rektorforening Foreningen af VUC-forstandere i Danmark SoSu-lederforeningen Biblioteksstyrelsen / DEFF Undervisningsministeriet (formandskab)  Arbejdsgruppe:  1 underviser fra hvert af følgende tre områder: gymnasieområdet, VUC og SoSu-skolerne  1 bibliotekar fra hvert af følgende tre områder: gymnasieområdet, VUC og SoSu-skolerne  UVM

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Undervisningsministeriet Adgangsstyringssystem Følge udviklingen af det landsdækkende adgangsstyringssystem, DK AAI AAI står for national Autenticificering (hvem er du?) og Autorisation (hvad må du?) og Infrastruktur.

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag DEFF Sikre at UVM-området bliver husket i forbindelse med implementering af DEFF’s nye organisering, således at uddannelsesbibliotekerne særlige behov understøttes af DEFF Sikre adgang til nationale og internationale licenser

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Biblioteksstyrelsen Afklare forholdene for de uddannelsesbiblioteker, der pt. er omfattet af lov om biblioteksvirksomhed og nu fusioneres ind i professionshøjskolerne Den nationale kørselsordning Biblioteksstatistik

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Informationsforsyning – dansk digitalt indhold Der skal løbende være kontakt til: COPY-DAN Ebog.dk

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Konkrete tiltag Interesseorganisationer Sikre samarbejde med de forskellige interesseorganisationer f.eks.: Faglig Forum Bibliotek og Uddannelse Gymnasiebibliotekarnetværket Handelsskolernes Biblioteksforening Bibliotekerne i Tekniske Skoler, BITS

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration Projektet: Viden i spil Biblioteksorganisation og biblioteksudvikling i professionshøjskolerne Udarbejdet af: Claus Bjerg Peter Rubeck Tove Schmidt November, 2006 Rapporten ligger på Undervisningsministeriets hjemmesiden:

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration: Viden i spil 1 Projektets indholdselementer Professionshøjskolebibliotekets informationsressourcer Professionshøjskolebibliotekets informationskompetencearbejde Professionshøjskolebiblioteket og udviklings- og videncenterarbejdet Centre for Undervisningsmidler Uddannelsesbiblioteket i professionshøjskolens organisation Teknisk platform Professionshøjskolebiblioteket og det samarbejdende biblioteksvæsen Eksterne brugere

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration: Viden i spil 2 Professionshøjskolebibliotekets informationsressourcer Professionshøjskolerne skal sikre de studerende, undervisere og projektansatte adgang til relevante, kvalitetssikrede analoge og digitale informationsressourcer i forhold til uddannelserne og udviklingsarbejdet Biblioteket skal udvikle sine informationsfaciliteter til gavn for professionsuddannelserne, efter- og videreuddannelserne, udviklingsarbejdet og videncentre Bibliotekets informationsressourcer til de fjernstuderende bør være et udviklingsområde Samarbejdet med undervisere og projektmedarbejdere skal sikre, at de rette informationsressourcer er til rådighed Biblioteket skal sikre, at underviserne og projektmedarbejdere har mulighed for at holde sig ajour med den faglige og professionsfaglige udvikling Kompetent biblioteksfagligt personale skal sikre, at der til arbejdet med informationsressourcer anvendes de rette professionelle værktøjer og udvælgelsesprocedurer Professionshøjskolernes ledelse skal sikre, at der afsættes tilstrækkelige økonomiske ressourcer til opbygning/anskaffelse af såvel analoge som digitale informationsressourcer

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration: Viden i spil 3 Sikring af tilstrækkelige og relevante informationsressourcer Kvalitetskriterier Er der etableret et formaliseret samarbejde med fagpersoner vedrørende materialeanskaffelser? Koordineres materialeanskaffelsen på professionshøjskoleniveau? På hvilket grundlag foretages der et løbende systematisk materialevalg? Foretages der systematisk evaluering af samlingernes relevans i forhold til brugernes behov?

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration: Viden i spil 4 Informationskompetencearbejde Informationskompetenceundervisningen skal sikre, at de studerende er i stand til at søge, udvælge og anvende relevante professionsfaglige informationer i studiemæssige og professionsfaglige sammenhænge. Biblioteket skal give de studerende forudsætninger for anvendelse af informationskilder til studieformål. Dette skal ske i samarbejde med underviserne. De studerendes informationskompetenceudvikling er undervisernes og bibliotekets fælles ansvar. De studerende skal gennem obligatoriske undervisningsforløb gives forudsætninger for at udnytte adgangene til analoge og digitale ressourcer i deres studier og opgaveløsning. Undervisere og projektansatte skal have et for uddannelsen og for opgavevaretagelsen relevant informationskompetenceniveau, som hele tiden skal udvikles i samspil med biblioteket.

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Inspiration: : Viden i spil 5 Struktureret arbejde med informationskompetenceudvikling Kvalitetskriterier Er der udarbejdet handlingsplan for bibliotekets arbejde med informationskompetenceudvikling? Er der udarbejdede læseplaner for informationskompetenceundervisning for alle grunduddannelser i professionshøjskolen? Er der samarbejde om informationskompetencer mellem undervisere og bibliotek? Er der afholdt undervisning for de studerende i informationskompetencer? Er der afholdt undervisning for undervisere i informationskompetencer? Foretages der systematiske evalueringer af informationskompetenceundervisningen? Foretages der systematisk opfølgning på evalueringer af informationskompetenceundervisningen ?

Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Husk Bibliotekskonsulentens opgave er at være fødselshjælper/ koordinator for det der sker indenfor vores område. Det kan kun lykkes gennem et nært samspil med jer! Jeg glæder mig til samarbejdet!