Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

WHO`s definition af selvmord
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra integration til inklusion
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Sundhedspædagogisk indsats
Forældremøde X årgang.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Mental sundhed i skolen
Det autentiske menneske
Sundhedspædagogik som ledelsestilgang
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Mindfulness og mental sundhed
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Sundhedsfremme i skolehaver?
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Sundhedspædagogik og måltidsfællesskab
Men hvad med motivationen?
Tema 5 Hverdagsliv i familien
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
Inklusion og inkluderende processer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Trivsel, sundhed og læring
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Pædagogisk sundhedsfremme - børns mentale sundhed Lektor, Ph.d. Karen Wistoft Institut for Pædagogik, DPU, AU.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Sundhedspædagogik og kommunikation
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Unges opfattelser af og viden om sundhed
At motivere til forandring
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Sundhedspædagogik i skolen - værdier, kontrol og dilemmaer
Sundhedspædagogik og værdier
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Sund Mund til Byens børn
Sundhedspædagogiske settings
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme Modul 2 Karen Wistoft Professor, Institut for læring, Ilisimatusarfik Lektor, Institut for Uddannelse og pædagogik, AU

Forebyggelse & Sundhedsfremme Forebyggelse Undgå eller minimere: sygdomme, lidelser, overgreb, omsorgssvigt, tab, ulykker m.m. Sundhedsfremme Fremme eller støtte menneskers muligheder og kompetencer ift. at leve et sundt liv

Spørgsmål Hvordan arbejder man pædagogisk sundhedsfremme med og forebyggende? Hvad er forskellen på en pædagogisk og en ikke-pædagogisk tilgang? Giver det altid mening at have en pædagogik tilgang? Er det lige så oplagt at arbejde pædagogisk med voksnes sundhed som med børns? Sundhedsfremme er måske ofte grebet pædagogik an – er forebyggelse også det?

Pædagogisk sundheds-fremme At leve At lære Pædagogisk sundheds-fremme På den ene side at deltage i livet – at leve et sundt liv På den anden side at deltage i læreprocesser, der fremmer evner, vilje og muligheder for at leve sundt

Pædagogisk forebyggelse At beslutte mht. risiko At bruge viden/oplysning Pædagogisk forebyggelse På den ene side at kunne vurdere, hvad der er risikabelt for én selv (og andre) På den anden at kunne forholde sig til og bruge viden og sundheds- oplysning

Selvoplevet el. folkesundhedsproblem? Man må først og fremmest skelne klart mellem et selvoplevet problem og et folkesundhedsmæssigt defineret problem Det er problematisk, hvis man forsøger at overføre en sundhedsproblematik til mennesker på baggrund af en viden, de ikke selv anerkender Denne problematik kan man selvfølgelig se bort fra hos dem, der selv oplever, at de har et sundhedsmæssigt problem

To klassiske indsatstyper Medicinsk (behandling) Pædagogisk (læring) Opsporing og risikoafdækning: risici/sygdomme/helbred? Uhensigtsmæssigt adfærd  sygdomsrisiko Fokus: vaner, adfærd og konsekvenser Evidens: størst sandsynlighed for bedste virkning? Individualiseret tilgang: individuelle samtaler/aftaler Værdier og handleerfaringer Bevidsthed og ny erkendelse Fokus: læring, udvikling, kompetenceudvikling, forandring Evidens: hvad virker hvordan og i hvilke sammenhænge?  brugbar viden Målgruppeorienteret tilgang: pædagogiske aktiviteter

To dominerende pædagogiske forestillinger I. Sundhed udefra II. Sundhed indefra Menneskets sundhed er noget der kan påvirkes og/eller reguleres af andre end menneskets selv Menneskets sundhed kan kun reguleres af mennesket selv

Sundhed udefra Hvis vi kan motivere det enkelte menneske tilstrækkeligt, kan vi ændre dets motiver, ønsker og behov Adfærdsmodificering Målene sat af andre end mennesket selv Problem: ”Det virker ikke”!

II. Sundhed indefra Vi ønsker at opdrage mennesker til selvbestemmelse og autonomi Individuelle handleerfaringer Målene styres af den pædagogiske proces, og sundheden styres og reguleres ’inde fra’ Problem: ”Hvad så med de professionelles viden og idéer til forebyggelse og sundhedsfremme”?

En tredje tilgang: refleksiv sundhedspædagogik Mennesket kun kan regulere sig selv, når det trives (anerkendes socialt) og har en meningsfuld omverden, der kan ’forstyrre’ på en positiv måde (Wistoft, 2009)  refleksiv sundhedspædagogik implicerer, at mennesket kender til andres begrundelser for det, de gerne vil det!

Den refleksive vej Det drejer sig hverken udelukkende om adfærdsmodificering eller selvregulering, men i lige så høj grad om: At skabe åbenhed og afklare værdier At muliggøre ny indsigt, nye erfaringer og forandringsmuligheder At sikre udfordring og stimulering i forhold til selvværd og tro på egne evner Målet er både læring og kompetenceudvikling, der fører til forandring i en sundhedsfremmende retning

De tre pædagogiske forestillinger Sundhed udefra Adfærdsændring/ -modificering Sundheds indefra Autonomi/ selvregulering Refeksiv sundhed Værdiafklaring/fælles refleksion

Tre typer pædagogiske mål Adfærdsændringer (initiativet primært fra andre) Autonomi (mennesket udvikler kompetence til selv at beslutte og handle) Lærende omverdensforhold (rammer/relationer) indbefatter de sundhedsprofessionelles involvering og er utænkeligt uden stærk faglighed og pædagogisk kompetence refleksiv sundhedspædagogik kræver overskud, gåpåmod, gode rammer, refleksion og erfaringsudveksling.

Refleksiv sundhedspædagogik i praksis Nødvendigt, at udvikle metoder til at få mennesker til at forholde sig til råd/oplysning Overvejelser om, hvordan man sikrer menneskers værdier og viden om sundhed i en forebyggende indsats Overvejelser om, hvordan man former en pædagogisk tilgang, så deltagerne lærer at forholde sig til sundhed og gribe forandrende ind over for de ting, de rent faktisk kan ændre

Den sundhedspædagogiske opgave På den ene side at afklare den viden og de værdier, man som fagperson el. professionel trækker på På den anden side at tage menneskers viden og værdier alvorligt  interessere sig seriøst for, hvad der betyder noget for dem!

Betingelser for sundhed At kunne At ville At vide