Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Anskaffelse af ny teknologi
Hjerterum og opsøgende funktion
Svend Gønge-skolens værdier...
5 IT-didaktiske principper
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Arkitektur - data.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
MUST Efterår 2000 Datalogi LCK
Præsentation af fremtidens hold Et netværk af kompetencer.
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
IT-Strategi.
Virksomheder - definition
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Analyse af anvendelsesområde
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Turen går til Kina! - Summer school. Hvad er summer school? For eleverne: årige fra hele området - Klasser på ca. 30elever - Første møde med en.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Den anerkendende interviewform
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Folkeskolereform 2014.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Idé, mål og politikker Kapitel 9
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Vandpolo seminar 18. september Velkommen Formålet med i dag er: –at I alle tænker over, hvordan vi udvikler dansk vandpolo I den rigtige retning.
1. April 2014.
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Begreber om Forundersøgelse og MUST metodens Principper
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Reel brugerdeltagelse
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
SRO 2018 hHx.
ProcesPLAN MODUL 1 MODUL 2 Dag 1 Forberedelse:
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8 Analyse Teknikker Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8

Formål Analyse ... hvordan? OOSU Formål Analyse ... hvordan? Kapitel 8 giver 16 ret forskelligartede teknikker til ”analyse” (forundersøgelse) Kan fungere som idekatalog og ”referencemanual” ifm. jeres egne undersøgelser

Læsevejledning 4 ‘faser’ 4 Principper om Forberedelse Fokusering OOSU Læsevejledning 4 ‘faser’ Forberedelse Fokusering Fordybelse Fornyelse 4 Principper om Samlet vision Reel brugerinddragelse Arbejdspraksis skal opleves Forankring

Læsevejledning fortsat OOSU Læsevejledning fortsat Vidensområder Brugernes nuværende arbejdspraksis Nye IT-anvendelser Teknologiske muligheder Abstrakt viden A B C Konkrete erfaringer D E F

Ledelsesrettede teknikker OOSU Ledelsesrettede teknikker Referencelinier Planlægning af OOSU Ikke afsluttet ’aktivitet’ Men beslutningstidspunkt Review Bruges i OOSU Mærsk: Styregruppe Rollefordeling Høring Forankring, visionsspredning Mærsk: regional forankring ”Salg” vs ”Læring”

Udførelsesrettede teknikker OOSU Udførelsesrettede teknikker Interview Mest brugte Mærsk: hjemme/in-situ Åben/lukket Dokumentanalyse Konkret og omfangsrig Mærsk: quote, booking, … Kendt vs ”konservativ” Funktionsanalyse Arbejds-funktioner Mærsk: Faneblade og funktions-”pile” Overordnet/Ledelse

Udførelsesrettede teknikker … OOSU Udførelsesrettede teknikker … SWOT Strenghts, Weaknesses, Oppertunities, Threaths Mærsk: BPI, ikke os Mærsk: Timeboxing i stedet Observation Konkret, dybde Mærsk: Etnograf, PD’er Passiv vs deltagende Tænke højt forsøg Brug + Reflektion Mærsk: Lidt, Kunde i røret Svær (taler til observatør)

Udførelsesrettede teknikker … OOSU Udførelsesrettede teknikker … Workshops Noget nær krav i OOSU Mærsk: tavle, mock-ups, prototyper – overalt Her er fokus meget på abstrakte beskrivelser Workshops kan også bidrage til konkret erfaring F.eks i forbindelse med forskellige former for konkretiseringer: papir, skum, mock-ups, video-prototyper, prototyper, mmm. Vender vi tilbage til Eksperimenter med prototyper

Udførelsesrettede teknikker … OOSU Udførelsesrettede teknikker … Fremtidsværksted OOSU: måske ideer derfra Mærsk: Ikke direkte, ideer Kræver enten stærkt behov, eller ”hjælpeteknikker” Større grupper (konsensus?) Scenarieudvikling Visualiseret, tænkt brug OOSU: Oplagt, tæt på brugsmønstre Mærsk: Både analyse, og demonstration

Udførelsesrettede teknikker … OOSU Udførelsesrettede teknikker … 12. Kortlægning Bearbejde og strukturere argumentation omkring et problems årsager 13. Tilskyndet refleksion Meget omfattende 14. Virksomhedsbesøg God ide, men svær i OOSU sammenhæng