Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Rådet for Etniske Minoriteter
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
En konflikthåndterende kultur
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
Integration på arbejdsmarkedet 19. juni 2008
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det gode klasserådsarbejde
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
NAP konference 7. juni Århus Workshop Integration.
Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Samarbejde med kommunerne
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Lavere vækst i antal indvandrere Årlig nettostigning, årige, personer KILDE: Ikke-vestlige Indvandrere & arbejdsmarkedet, fig. 1.1.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Etnisk Råd Grøndalsvængets Skole. Hvorfor lave et Etnisk Råd? I Københavns kommune har man lavet en udviklingsplan for hvordan byens skoler skal arbejde.
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve Kommune Vinie Hansen Pædagogisk konsulent.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Ligebehandling: principper og begreber
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet . Hvad ved vi ? Hvad kan vi gøre ? Oplæg v/ Familieplejens konference d. 10. september på Hotel Nyborg Strand v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen, Næstved. Formand for BKF og medlem af integrationsministerens tænketank om integration. Tænketanken udgav i marts 2007 rapporten ”Værdier og normer – blandt udlændinge og danskere.”

Store forskelle mellem landegrupperne De iranske indvandrere tilslutter sig i næsten samme omfang som danskerne de fleste grundlæggende værdier og normer. Andre indvandrere – herunder særligt store dele af de tyrkiske, pakistanske og irakiske indvandrere – har nogle centrale værdier, der strider mod de grundlæggende værdier i Danmark i et sådant omfang, at de er en hindring for god integration. Forskellene mellem grupperne kan i højere grad forklares med forskelle i oprindelseslandet end forskelle i uddannelse, boligområde, tilknytningen til arbejdsmarkedet mv. Udlændingene tilslutter sig i højere grad demokratiske værdier end de familiemæssige værdier. Den muslimske gruppe er meget forskelligartet og imamerne opgave som rådgivere er ikke stor

Integrationen af efterkommerne må forventes at gå langsomt Forskellene mellem de tyrkiske indvandreres og efterkommeres værdier er på mange områder ikke stor. Det samme ses blandt pakistanerne. Efterkommernes værdier ligger langt fra danskernes - bl.a. hvad angår holdningen til ligestilling mellem kønnene og forældres indflydelse på børns valg af ægtefælle.

Udlændinge går mere ind for ytringsfrihed end danskere Indvandrere Efterkommere Danskere Et demokratisk politisk system er godt 97 % 94 % 99 % Udlændinge går mere ind for ytringsfrihed end danskere Indvandrere Efterkommere Danskere Helt enig i, at alle grupper bør have ret til at holde møder og tale deres sag 57 % 59 % 39 %

Udlændinge ønsker indflydelse på valg af deres børns ægtefælle 98 % af danskerne mener, at de unge selv skal bestemme, hvem de vil giftes med. Henholdsvis 86 % og 82 % af indvandrerne og efterkommerne mener dette. Ønsket om forældreindflydelse er størst hos pakistanerne. Kun 56 % og 74 % af henholdsvis de pakistanske indvandrere og efterkommere mener, at de unge selv skal vælge deres ægtefælle. De pakistanske kvinder ønsker mere indflydelse på deres børns valg af ægtefælle end de pakistanske mænd.

Børn Indvandrernes og efterkommernes modvilje mod at deres børn overnatter hos en dansk kammerat er større end danskernes modvilje mod at deres børn overnatter hos en kammerat med anden etnisk baggrund. Hovedparten af indvandrerne og efterkommerne vil tillade, at deres børn tager på lejrskole - andelen er dog lidt lavere end blandt danskerne.

Velfærdssamfundet og dets institutioner Indvandrere og efterkommere føler sig kun i begrænset omfang diskrimineret af politiet, i offentlige transportmidler, på gaden eller i banken på grund af deres etniske oprindelse. Indvandrere og efterkommere har generelt lidt større tillid end danskere til, at alle bliver behandlet lige af de offentlige institutioner.

Offentlig og privat moral Ca. halvdelen af danskerne mener ikke, at sort arbejde er i orden. Blandt indvandrerne er det omkring otte ud af ti. Efterkommerne mener i mindre grad end indvandrerne, men i højere grad end danskerne, at sort arbejde ikke er i orden. Kun én ud af ti indvandrere fra Tyrkiet, Pakistan og Irak finder homoseksualitet i orden. Blandt danskere er det otte ud af ti.

Tænketankens synspunkter Vi skal leve med respekt for og accept af hinandens forskelligheder. Udlændinge må imidlertid acceptere, at de må ændre visse af oprindelseslandets værdier for at kunne indgå på lige fod med danskere på arbejdsmarkedet og i samfundslivet i øvrigt. Vi bør i langt højere grad gøre opmærksom på, hvilke grundlæggende værdier det danske samfund bygger på.

Tænketankens synspunkter Lærere, familiebehandlere og sagsbehandlere mv. bør stille krav til udlændinge om, at de må tilslutte sig de grundlæggende værdier - dette uanset religiøse forskrifter eller kulturelle traditioner. Den enkelte medarbejder skal ikke selv finde en løsning fra sag til sag - det skal i stedet drøftes lokalt, og der skal besluttes en fælles linje. Det anbefales derfor, at der lokalt på arbejdspladser og i kommuner mv. udarbejdes retningslinjer for, hvordan medarbejdere skal forholde sig, hvis der opstår konflikter mellem udlændinges og danskeres værdier.

Hvad ved vi betyder noget for integrationsindsatsen af børn og unge – anbefalinger: Der skal sættes målrettet ind i uddannelsessystemet Vi skal vise ledelse og retning – fortælle om danske værdier Skoler og institutioner skal have klare værdier – også fokus på bløde værdier Skolerne og børnehaverne skal have en pædagogisk ide Der skal stilles tydelige krav og forventninger til indvandrerne Ressourcerne skal målrettes Fokus på faglighed og forældreengagement Vi skal støtte indvandrere og ansatte gennem en integrationspolitik – med konkrete eksempler Integrationsindsatsen skal målrettes de udlændinge, der er i kommunen Vi skal have mere viden – mindre famlen

Hvad skal en kommunal integrationspolitik indeholde Mål for: Medborgerskab Kommunikation Økonomisk integration Social integration Kulturel integration

Eksempler på mål for kulturel og social integration At alle etniske grupper bosat i Dk. accepterer og inkluderer hinanden , som en naturlig del af og som medborgere i det danske samfund At der skabes kontakt mellem danskere og etniske minoriteter At danskere og etniske minoriteter indgår i dialog med samfundets normer og regler At de etniske minoriteter læser det dansek sprog, i et omfang så de kan fungere, i de sammenhænge de indgår i At de etniske minoriteter accepterer og tilpasser sig samfundets kerneværdier At danskere og etniske minoriteter har mulighed for at praktisere deres kultur og religion , sålænge dette ikke strider imod samfundets kerneværdier At danskere og etniske minoriteter viser åbenhed , interesse og forståelse for hinandens traditioner og normer.

Afsluttende refleksion Griber vi for sent ind overfor sårbare etniske familier, fordi vi ikke er i stand til at sondre mellem familiens kultur, familiens funktionsevne og børnenes reaktionsmønstre ?