Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til projekt ”Aktivt Liv”
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Patientpakker Angina /NSTEMI
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Kandidaten i klinisk praksis
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Netværk af forebyggende sygehuse
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Hvordan sikres omsorgen i accelereret operationsforløb ?
HØJELSE SKOLE.
Identifikation af spild
Journal Club Finsencentret, Rigshospitalet
En integreret, rehabiliterings- og helhedsorienteret indsats i et dokumentations og evidensperspektiv Konference november 2012 Socialstyrelsen og SFI.
At udforske sin egen praksis
Organisering af uddannelsesopgaven
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Kompetent til at støtte livet med kræft
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Introduktion til opgaveskrivning
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Evidens og accelereret patientforløb
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Hvordan udfordres evidensbaseret viden i den kliniske sygeplejepraksis
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Ortopædkirurgisk afdeling /ambulatorium
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Status for akutuddannelsestiltag til FAM-personale i Region Nordjylland v/ projektleder Dan Fanøe Nilsson, PKA 6. november 2009, Konferencecenteret Koldkærgård,
SÅR- KOMMUNIKATIONSREDSKAB I REGION HOVEDSTADEN
FS SASMO kongres 2012/AM Sygepleje-ambulatorium Sygeplejerske Anne Mørch Plastikkirurgisk operationsafsnit ZO Odense Universitets Hospital.
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
DPU – Aarhus Universitet
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Velkommen Helene Westring Hvidman Lægeforeningen Hovedstaden Medlemsmøde Onsdag den 3. februar 2016 kl – Hotel Scandic, København V.
Uddannelseansvarlige
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
VIS 2012 – Videndeling Inden for Sygepleje
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Klinisk Forskningsenhed
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Kompetenceudviklingsforløb for sygeplejersker i Gynækologisk klinik på Rigshospitalet. Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE Hanne Baden Nielsen Afdelingssygeplejerske, MKS Gynækologisk klinik Rigshospitalet Uddannelseskonference 9. november 2012 Susan Munch Simonsen & Hanne Baden Nielsen

Kompetenceudviklingsforløb 2008 Formål: Optimerer den sygeplejefaglige kvalitet i klinikken ved at øge den enkelte sygeplejerskes handle og forandringskompetencer med fokus på feedback og kommunikation Skabe et aktivt lærings og arbejdsmiljø med fokus på høj faglighed, velfungerende samarbejde og høj patienttilfredshed. Transfer- træning af teoretisk viden i klinisk praksis (Fokus uger ) Brobygning mellem evidensbaseret viden og klinisk praksis. (PBL udviklet og afprøvet fra 2010) Uddannelseskonference 9. november 2012 Susan Munch Simonsen & Hanne Baden Nielsen

.   Fra klinisk problem til evidensbaseret praksis gennem Problembaseret Læring (PBL) PBL- de syv trin At se problemet At afgrænse og definere problemet At analysere problemet Systematisk vurdering, strukturering og redigering Planlægning og valg af strategi/tiltag Gennemførelse Evaluering ( gruppearbejdet, planlægningen, produktet mv) Dewey, Pettersen(1999,) Trin 8:”Implementering” Simonsen & Nielsen(2010) Praksisforankring Diskussion af klinisk problemstilling fra praksis Udarbejdelse af problemformulering og søgeord Litteratursøgningskursus og kritisk artikellæsning (ekstern undervisning) Planlægning af pilotundersøgelse, studiebesøg eller anden indsamling af egne data Dataindsamling Bearbejdning af data, planlægning af intervention i praksis på baggrund af den indsamlede empiri Formidlingskursus ( ekstern undervisning) Uddannelseskonference 9. november 2012 Susan Munch Simonsen & Hanne Baden Nielsen

  Trin 8:Implementering (Bro-bygningen eller den evidensbaserede sygeplejeintervention) Klinisk problemstilling afstemt med ledelsen for at sikre implementering af resultater Pilotundersøgelse eller anden indsamling af data foregår over en 2 måneders periode integreret i arbejdstiden Fremlæggelse af resultater og implementeringsplan for kollegaer, samarbejdspartnere og ledelse Lokal plan for implementering udarbejdes i samarbejde med ledelsen Interventionen foregår fremadrettet med PBL- nøglepersoner som ansvarlige Uddannelseskonference 9. november 2012 Susan Munch Simonsen & Hanne Baden Nielsen

Kursusforløb over 5 måneder 8 planlagte dage (undervisning og studiedage) Indsamling af empiri foregår i arbejdstiden Fremlæggelse på fælles temadag Fremadrettede arbejdsdage til løbende implementering og evaluering af intervention Uddannelseskonference 9. november 2012 Susan Munch Simonsen & Hanne Baden Nielsen

Outcome større forståelse for hinandens faglighed bedre samarbejde på tværs af afsnit fælles om at skabe et miljø hvori undren og feedback er legalt evidensbaseret udvikling af sygeplejen kompetenceudvikling af sygeplejegruppen (10 % uddannes årligt) Uddannelseskonference 9. november 2012 Susan Munch Simonsen & Hanne Baden Nielsen

Resultater fra PBL- deltagere 2010-12 Uddannelseskonference 9. november 2012 Susan Munch Simonsen & Hanne Baden Nielsen

Resultater fra PBL- deltagere 2010-12 Uddannelseskonference 9. november 2012 Susan Munch Simonsen & Hanne Baden Nielsen

Resultater fra PBL- deltagere 2010-12 Uddannelseskonference 9. november 2012 Susan Munch Simonsen & Hanne Baden Nielsen

Kliniske problemstillinger (PBL) Kommunikation: ” Hvordan støtter vi gynækologiske cancerpatienter i at opretholde deres livskvalitet( WHO: Quality of life) under og efter indlæggelsen på afdelingen.” Endometriose: Hvordan skal sygeplejetelefonen i gynækologisk ambulatorium organiseres, således at patienterne oplever at få en kvalificeret og enslydende sygeplejefaglig rådgivning. Udnyttelse af sygeplejefaglige kompetencer: Hvordan udnytter man bedst sygeplejerskens kvalifikationer i forhold til abort-patienter ved deres undersøgelse og behandling i abortambulatoriet, så det giver et bedre patientforløb. Information og sygeplejehandlinger: ” Omhandlende kompressionsstrømper og patientcompliance. Uddannelseskonference 9. november 2012 Susan Munch Simonsen & Hanne Baden Nielsen