OPI Lab SCN som udviklings- og innovationsplatform Velkommen til OPI-kursus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
Konklusion på Workshop om sindslidende
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Vi gennemførte en række interview ifm
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Tillid Temadag for AMIR
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
MindLab 07 MindLab Involverer borgere og virksomheder i at udvikle nyskabende offentlige løsninger.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Grupper – hvordan gøres det?
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Potentialevurdering.
OPI Uddannelseskoncept for offentlige medarbejdere.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Refleksioner og opsamling ift. i går
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Quality Management Systems
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Stedet som indgang til digital forvaltning
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Et OPI samarbejde YOKE interaction design / Århus Kommune, MSO.
Thomas Algot Søllested Projektleder, Alexandra Instituttet A/S Innovation & samarbejde 11. oktober 2010.
Metode. Definition Metode er måder at tilvejebringe viden på.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
OPI -en vej ind i kommunen 23. marts 2015, kl – Gunhild Sander Garsdal Projektchef Væksthus Hovedstadsregionen 1.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
SKABELON.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Greater Copenhagen – Klar til Smart Vækst Smarte affaldsløsninger – seminar nr november 2017 Data drevne affaldsløsninger.
Vidensbaseret praksis i botilbud
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Metoden brugerstyret behandling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

OPI Lab SCN som udviklings- og innovationsplatform Velkommen til OPI-kursus

OPI Lab – SCN som udviklings- og innovationsplatform Dagens program: Kl :Introduktion til dagen Hvad er OPI? Kl :Morgenkaffe Kl :OPI på SCN – set fra forskellige perspektiver Kl :Frokostbuffet Kl :OPI på SCN – set indefra Kl :Eftermiddagskaffe Kl :Opsamling og afslutning

OPI Lab – SCN som udviklings- og innovationsplatform Mål for dagen:  at vide hvad OPI er  at opnå forståelse for, hvorfor det at arbejde med eksterne samarbejdspartnere er en del af SCN  at forberede alle på at deltage i samarbejder med eksterne aktører

OffentligPrivat Definition af offentlig-privat innovation OPI Offentlig-privat innovation (OPI) er et samarbejde mellem den offentlige sektor og private virksomheder med henblik på at udvikle nye produkter eller serviceydelser til det offentlige marked. OPI

OPI Lab – SCN som udviklings- og innovationsplatform  Hvor kom OPI på SCN lige fra? – OPI Lab-projektet  Film om OPI på SCN Film om OPI på SCN

Hvad laver man OPI-samarbejder om? vaerktoejer/vaerktoejer/opi-ja-nej.aspx

Nogle samfundsmæssige tendenser, der har gjort OPI til et prioriteret område?  Kompleksiteten i samfundet – efterspørgsel efter individuelle løsninger  Stort uforløst potentiale i spændingsfeltet mellem den offentlige sektor og det private erhvervsliv – Den nordiske velfærdsmodel  Den demografiske udvikling med flere ældre mennesker og færre i den erhvervsaktive alder – kræver mere effektive løsninger  Omkostningsniveauet i Danmark gør, at vores konkurrenceevne ligger i de innovative og videnstunge produkter og løsninger

Overordnede mål med OPI De tre bundlinjer i et OPI-projekt Øget effektivitet i de kommunale ydelser Bedre oplevet kvalitet for borgerne Vækst for virksomhederne Løsningerne skal effektivisere den offentlige sektor, have markedspotentiale og sikre kvaliteten for borgere og personale (

Hvilken effekt søges skabt for de enkelte parter via OPI-samarbejder ? Virksomhederne: Får viden og indsigter til nye løsninger, der skaber vækst og forhåbentlig er træfsikre i relation til slutbrugerne Kommuner: Får effektive velfærdsløsninger, der optimerer den kommunale service og herigennem forhåbentlig tilfredse borgere/brugere Medarbejdere/andre Involverede: Får styrkede kompetencer i innovation og samarbejde på tværs af sektorer Forsknings- og uddannelsesinstitutioner: Udvikler viden tæt på praksis med henblik på at kvalificere professioner, uddannelse og forskning i et tæt samspil med øvrige samarbejdspartnere og tæt på slutbrugerens hverdagsliv/dagligdag

Hvad skal vi være opmærksomme på i OPI?  At parterne arbejder ud fra både fælles og forskellige målsætninger  Samarbejde om vækst og velfærd  At vi måske ikke altid mener det samme, selv om vi tilsyneladende siger det samme  At OPI er reguleret juridisk  Ligebehandlingsprincippet  Habilitet – ny og gammel viden - tavshedspligt  Statsstøtte  Rettigheder til det udviklede  At det indeholder etiske dilemmaer, men måske også kan rummes af den etik, vi er vant til at reflektere ud fra

PAUSE

Hvad kendertegner OPI- samarbejder?  Deltagerne er udviklingspartnere, der sammen udforsker nye innovative løsninger på fælles definerede problemer  Der skal være nytænkning og udvikling af de offentlige løsninger  Tager udgangspunkt i eller søger at opnå et dybt kendskab til brugernes behov  Høj grad af brugerinddragelse – enten gennem direkte involvering af slutbrugeren eller ved involvering af offentlige medarbejdere, der fungerer som ”ambassadører” for slutbrugerne og samtidig sikrer faglig kvalitet i løsningen.  Åbent, tværfagligt samarbejde  Eksperimenterende  Samudviklende (co-creation)

Brugerinddragelse som særlig centralt i OPI Brugerinddragelse er generelt kendetegnet ved, at  Afdække og identificere behov  Sætte retning på løsningen  Drive processen på brugernes præmisser  Screene og få nye ideer Når der er eksterne samarbejdspartnere skal vi særligt overveje;  Hvem er de bedste brugere at inddrage?  Knytter der sig etiske problemstillinger til håndteringen af at give private virksomheder adgang til grupper af borgere, som måske er ressourcesvage og samtidig give disse grupper af borgere mulighed for at blive hørt?  Hvor meget direkte kontakt, skal der være mellem de private virksomheder og brugerne, og kan man illustrere brugerbehov på alternative måder?  Er vi enige om fortolkningerne på den konkrete brugerinddragelse? Diskussion i plenum: Hvad skal kendetegne brugerinddragelsen på SCN?

OPI på SCN set udefra og indefra  Hvorfor er OPI interessant for beboere og medarbejdere på SCN?  Hvilke samarbejder generelt har SCN med eksterne aktører – private virksomheder, forskere, andre offentlige aktører osv.?  Hvorfor er OPI interessant for SCNs eksterne samarbejdspartnere?

Samarbejde med eksterne partnere SCN Ekstern partner PårørendeKommune

OPI set med EP’s øjne  Mål  Hvorfor vil EP gerne indgå i et OPI ?  Ønsker  Hvad vil EP have ud af et OPI ?  Krav  Hvad skal SCN opfylde for at EP vil indgå i et OPI ?  Bidrag  Hvad kan EP bidrage med til et OPI ? Ekstern partner

EP’s mål Hvorfor vil virksomheder indgå i OPI ?  Udvikle nyt produkt  Afprøvning af idé  Tilpasse eksisterende produkt  Afprøvning af eksisterende produkt  Dokumentation for produkts effekt  Faglig udtalelse / anbefaling af produkt  Demonstration af produkt Hvorfor vil forskere indgå i OPI ?  Sikre datagrundlag / observationer til brug i forskning  Indsigt i stedets praksis / dagligdagen på SCN  Mulighed for at afprøve teorier Ekstern partner

OPI på SCN Eksempel på teknologisk udviklingsprojekt: Den usynlige cykelhjelm

FROKOST

EP’s ønsker til output Hvilket output ønsker virksomhederne ?  Feed-back fra brugere  Faglig sparring med medarbejdere  Data som dokumenterer et produkts effekt  Mulighed for at demonstrere et produkt overfor potentielle købere Hvilket output ønsker forskerne ?  Et validt datagrundlag – kvalitativt og kvantitativt  Faglig sparring med medarbejdere omkring forskning Ekstern partner

Hvad er data ? Data: En samling af information, som typisk er resultatet af erfaring, observation, eksperimenter eller en mængde af præmisser. (Wikipedia) Kvantitativ data er data, man kan tælle eller måle. Det optræder samtidigt i en ensartede form og eventuelt i store mængder. De giver bredde og overblik. Et eksempel på kvantitativ data er statistiske datasamlinger og registre. Kvalitativ data er en datatype, der fortæller om de fænomener, der ikke kan tælles og måles. Dataene bruges i kvalitativ analyse og indsamles ofte ved et kvalitativt forskningsinterview. De er detaljerede og giver dybde og helhedsforståelse af specifikke forhold og står ofte for sig selv. Der kan ikke uden videre generaliseres ud fra kvalitativ data. Dataene bidrager ofte til udvikling af teorier og hypoteser.

Strukturerede og ustrukturerede data Ustrukturerede: Kvalitative) Opslag på sociale medier s og sms Billeder og film Klager og kommentarer Debatforumer osv. Strukturerede (Kvantitative) Registre Kartoteker Målinger Indberetninger Statistikker

Nye data, nye anvendelsesmuligheder ”Hvis forrige århundredes gennembrud var evnen til at observere fysiske objekters sammenspil – tænk på røntgen og rader – så bliver dette århundrede kendetegnet ved en ny evne til at observere mennesker gennem de data, de deler.” Andreas Weigend, leder af Stanfords Sociale Data Lab

Fra data til viden Data Analyse Information Forståelse Viden Handling

Fra data til viden Mængde af data Variation af data Aktualitet af data Værdien af data Værdien af data fremkommer ved kombinationen af

EP’s forventninger til SCN Hvad er virksomhedens forventninger til SCN?  Fortrolighed / tavshedspligt  Adgang til SCN’s netværk  Garant for validt datagrundlag Hvad er forskerens forventninger til SCN?  Adgang til autentisk miljø / dagligdagen  Faglig sparring omkring forskning  Garant for validt datagrundlag Ekstern partner

EP’s bidrag Hvad er virksomhedens bidrag til SCN?  Bedre produkter og løsninger for beboere og medarbejdere  Inspiration / nytænkning omkring dagligdagen på SCN Hvad er forskerens bidrag til SCN?  Ny viden  Synliggørelse af tavs viden  Mulighed for refleksion over egen praksis  Udbrede kendskabet til SCN  Kvalitetsstempel Ekstern partner

OPI set med SCN’s øjne  Mål  Hvorfor skal SCN indgå i et OPI?  Ønsker  Hvad skal SCN have ud af et OPI?  Forventninger  Hvad skal EP opfylde for at SCN vil indgå i et OPI?  Bidrag  Hvad kan SCN bidrage med til et OPI? SCN

SCN’s forventninger til eksterne samarbejdspartnere Øvelse;  Reflekter over forventninger og etiske overvejelser – inddrag gerne egne faglige erfaringer, både ift. SCNs beboere og de samfundsmæssige aspekter. SCN Hvad er SCN’s forventninger til virksomheder og forskere ?  At de byder ind med noget.  At arbejdet vil resultere i forbedringer for vores borgere.  At de har forståelse for at de træder ind i vores beboeres hjem og dagligdag.  At de også tør skubbe til os og det vi gør.

SCN’s bidrag ift eksterne samarbejdspartnere SCN Hvad er det SCN bidrager med til samarbejdet med virksomheder og forskere ? Øvelse; Hvilke kompetencer bringer vi i spil ?

SCN’s bidrag ift eksterne samarbejdspartnere Øvelse;  Hvordan fortæller vi med få ord, hvem vi er;  Hvad er det vigtigste på SCN?  Hvad er det særlige ved SCN?  Hvad er det specielt, vi kan? SCN

Case 1 Meywalker Producenten har henvendt sig for at få afprøvet og evalueret gangvognen Meywalker, primært med det formål at få dokumentation, som producenten kan bruge overfor deres udenlandske forhandlere, men sekundært også for at få senhjerneskadede som ny målgruppe. Diskuter hvordan vi kan indgå i dette samarbejde.

Samarbejde med eksterne partnere SCN Ekstern partner PårørendeKommune

Case 1 Opsamling på case 1 Muligheder i projektet? Udfordringer ved projektet?

Case 2 Det analytiske kamera En virksomhed har henvendt sig til SCN, fordi de gerne vil have afprøvet et nyt system, der kan hjælpe med at opbygge bedre relationer på botilbud, hvor man jo bor sammen med mennesker, man ikke selv har valgt at bo sammen med. Producenten er mødt op for at præsentere sit produkt. Diskuter om vi på SCN kan indgå i dette samarbejde.

Case 2 Opsamling på case 2 Muligheder i projektet? Udfordringer ved projektet?

PAUSE

Opsamling Mål for dagen:  at vide hvad OPI er  at opnå forståelse for, hvorfor det at arbejde med eksterne samarbejdspartnere er en del af SCN  at forberede alle på at deltage i samarbejder med eksterne aktører

Tak for i dag Kom godt hjem