OPI Lab SCN som udviklings- og innovationsplatform Velkommen til OPI-kursus
OPI Lab – SCN som udviklings- og innovationsplatform Dagens program: Kl :Introduktion til dagen Hvad er OPI? Kl :Morgenkaffe Kl :OPI på SCN – set fra forskellige perspektiver Kl :Frokostbuffet Kl :OPI på SCN – set indefra Kl :Eftermiddagskaffe Kl :Opsamling og afslutning
OPI Lab – SCN som udviklings- og innovationsplatform Mål for dagen: at vide hvad OPI er at opnå forståelse for, hvorfor det at arbejde med eksterne samarbejdspartnere er en del af SCN at forberede alle på at deltage i samarbejder med eksterne aktører
OffentligPrivat Definition af offentlig-privat innovation OPI Offentlig-privat innovation (OPI) er et samarbejde mellem den offentlige sektor og private virksomheder med henblik på at udvikle nye produkter eller serviceydelser til det offentlige marked. OPI
OPI Lab – SCN som udviklings- og innovationsplatform Hvor kom OPI på SCN lige fra? – OPI Lab-projektet Film om OPI på SCN Film om OPI på SCN
Hvad laver man OPI-samarbejder om? vaerktoejer/vaerktoejer/opi-ja-nej.aspx
Nogle samfundsmæssige tendenser, der har gjort OPI til et prioriteret område? Kompleksiteten i samfundet – efterspørgsel efter individuelle løsninger Stort uforløst potentiale i spændingsfeltet mellem den offentlige sektor og det private erhvervsliv – Den nordiske velfærdsmodel Den demografiske udvikling med flere ældre mennesker og færre i den erhvervsaktive alder – kræver mere effektive løsninger Omkostningsniveauet i Danmark gør, at vores konkurrenceevne ligger i de innovative og videnstunge produkter og løsninger
Overordnede mål med OPI De tre bundlinjer i et OPI-projekt Øget effektivitet i de kommunale ydelser Bedre oplevet kvalitet for borgerne Vækst for virksomhederne Løsningerne skal effektivisere den offentlige sektor, have markedspotentiale og sikre kvaliteten for borgere og personale (
Hvilken effekt søges skabt for de enkelte parter via OPI-samarbejder ? Virksomhederne: Får viden og indsigter til nye løsninger, der skaber vækst og forhåbentlig er træfsikre i relation til slutbrugerne Kommuner: Får effektive velfærdsløsninger, der optimerer den kommunale service og herigennem forhåbentlig tilfredse borgere/brugere Medarbejdere/andre Involverede: Får styrkede kompetencer i innovation og samarbejde på tværs af sektorer Forsknings- og uddannelsesinstitutioner: Udvikler viden tæt på praksis med henblik på at kvalificere professioner, uddannelse og forskning i et tæt samspil med øvrige samarbejdspartnere og tæt på slutbrugerens hverdagsliv/dagligdag
Hvad skal vi være opmærksomme på i OPI? At parterne arbejder ud fra både fælles og forskellige målsætninger Samarbejde om vækst og velfærd At vi måske ikke altid mener det samme, selv om vi tilsyneladende siger det samme At OPI er reguleret juridisk Ligebehandlingsprincippet Habilitet – ny og gammel viden - tavshedspligt Statsstøtte Rettigheder til det udviklede At det indeholder etiske dilemmaer, men måske også kan rummes af den etik, vi er vant til at reflektere ud fra
PAUSE
Hvad kendertegner OPI- samarbejder? Deltagerne er udviklingspartnere, der sammen udforsker nye innovative løsninger på fælles definerede problemer Der skal være nytænkning og udvikling af de offentlige løsninger Tager udgangspunkt i eller søger at opnå et dybt kendskab til brugernes behov Høj grad af brugerinddragelse – enten gennem direkte involvering af slutbrugeren eller ved involvering af offentlige medarbejdere, der fungerer som ”ambassadører” for slutbrugerne og samtidig sikrer faglig kvalitet i løsningen. Åbent, tværfagligt samarbejde Eksperimenterende Samudviklende (co-creation)
Brugerinddragelse som særlig centralt i OPI Brugerinddragelse er generelt kendetegnet ved, at Afdække og identificere behov Sætte retning på løsningen Drive processen på brugernes præmisser Screene og få nye ideer Når der er eksterne samarbejdspartnere skal vi særligt overveje; Hvem er de bedste brugere at inddrage? Knytter der sig etiske problemstillinger til håndteringen af at give private virksomheder adgang til grupper af borgere, som måske er ressourcesvage og samtidig give disse grupper af borgere mulighed for at blive hørt? Hvor meget direkte kontakt, skal der være mellem de private virksomheder og brugerne, og kan man illustrere brugerbehov på alternative måder? Er vi enige om fortolkningerne på den konkrete brugerinddragelse? Diskussion i plenum: Hvad skal kendetegne brugerinddragelsen på SCN?
OPI på SCN set udefra og indefra Hvorfor er OPI interessant for beboere og medarbejdere på SCN? Hvilke samarbejder generelt har SCN med eksterne aktører – private virksomheder, forskere, andre offentlige aktører osv.? Hvorfor er OPI interessant for SCNs eksterne samarbejdspartnere?
Samarbejde med eksterne partnere SCN Ekstern partner PårørendeKommune
OPI set med EP’s øjne Mål Hvorfor vil EP gerne indgå i et OPI ? Ønsker Hvad vil EP have ud af et OPI ? Krav Hvad skal SCN opfylde for at EP vil indgå i et OPI ? Bidrag Hvad kan EP bidrage med til et OPI ? Ekstern partner
EP’s mål Hvorfor vil virksomheder indgå i OPI ? Udvikle nyt produkt Afprøvning af idé Tilpasse eksisterende produkt Afprøvning af eksisterende produkt Dokumentation for produkts effekt Faglig udtalelse / anbefaling af produkt Demonstration af produkt Hvorfor vil forskere indgå i OPI ? Sikre datagrundlag / observationer til brug i forskning Indsigt i stedets praksis / dagligdagen på SCN Mulighed for at afprøve teorier Ekstern partner
OPI på SCN Eksempel på teknologisk udviklingsprojekt: Den usynlige cykelhjelm
FROKOST
EP’s ønsker til output Hvilket output ønsker virksomhederne ? Feed-back fra brugere Faglig sparring med medarbejdere Data som dokumenterer et produkts effekt Mulighed for at demonstrere et produkt overfor potentielle købere Hvilket output ønsker forskerne ? Et validt datagrundlag – kvalitativt og kvantitativt Faglig sparring med medarbejdere omkring forskning Ekstern partner
Hvad er data ? Data: En samling af information, som typisk er resultatet af erfaring, observation, eksperimenter eller en mængde af præmisser. (Wikipedia) Kvantitativ data er data, man kan tælle eller måle. Det optræder samtidigt i en ensartede form og eventuelt i store mængder. De giver bredde og overblik. Et eksempel på kvantitativ data er statistiske datasamlinger og registre. Kvalitativ data er en datatype, der fortæller om de fænomener, der ikke kan tælles og måles. Dataene bruges i kvalitativ analyse og indsamles ofte ved et kvalitativt forskningsinterview. De er detaljerede og giver dybde og helhedsforståelse af specifikke forhold og står ofte for sig selv. Der kan ikke uden videre generaliseres ud fra kvalitativ data. Dataene bidrager ofte til udvikling af teorier og hypoteser.
Strukturerede og ustrukturerede data Ustrukturerede: Kvalitative) Opslag på sociale medier s og sms Billeder og film Klager og kommentarer Debatforumer osv. Strukturerede (Kvantitative) Registre Kartoteker Målinger Indberetninger Statistikker
Nye data, nye anvendelsesmuligheder ”Hvis forrige århundredes gennembrud var evnen til at observere fysiske objekters sammenspil – tænk på røntgen og rader – så bliver dette århundrede kendetegnet ved en ny evne til at observere mennesker gennem de data, de deler.” Andreas Weigend, leder af Stanfords Sociale Data Lab
Fra data til viden Data Analyse Information Forståelse Viden Handling
Fra data til viden Mængde af data Variation af data Aktualitet af data Værdien af data Værdien af data fremkommer ved kombinationen af
EP’s forventninger til SCN Hvad er virksomhedens forventninger til SCN? Fortrolighed / tavshedspligt Adgang til SCN’s netværk Garant for validt datagrundlag Hvad er forskerens forventninger til SCN? Adgang til autentisk miljø / dagligdagen Faglig sparring omkring forskning Garant for validt datagrundlag Ekstern partner
EP’s bidrag Hvad er virksomhedens bidrag til SCN? Bedre produkter og løsninger for beboere og medarbejdere Inspiration / nytænkning omkring dagligdagen på SCN Hvad er forskerens bidrag til SCN? Ny viden Synliggørelse af tavs viden Mulighed for refleksion over egen praksis Udbrede kendskabet til SCN Kvalitetsstempel Ekstern partner
OPI set med SCN’s øjne Mål Hvorfor skal SCN indgå i et OPI? Ønsker Hvad skal SCN have ud af et OPI? Forventninger Hvad skal EP opfylde for at SCN vil indgå i et OPI? Bidrag Hvad kan SCN bidrage med til et OPI? SCN
SCN’s forventninger til eksterne samarbejdspartnere Øvelse; Reflekter over forventninger og etiske overvejelser – inddrag gerne egne faglige erfaringer, både ift. SCNs beboere og de samfundsmæssige aspekter. SCN Hvad er SCN’s forventninger til virksomheder og forskere ? At de byder ind med noget. At arbejdet vil resultere i forbedringer for vores borgere. At de har forståelse for at de træder ind i vores beboeres hjem og dagligdag. At de også tør skubbe til os og det vi gør.
SCN’s bidrag ift eksterne samarbejdspartnere SCN Hvad er det SCN bidrager med til samarbejdet med virksomheder og forskere ? Øvelse; Hvilke kompetencer bringer vi i spil ?
SCN’s bidrag ift eksterne samarbejdspartnere Øvelse; Hvordan fortæller vi med få ord, hvem vi er; Hvad er det vigtigste på SCN? Hvad er det særlige ved SCN? Hvad er det specielt, vi kan? SCN
Case 1 Meywalker Producenten har henvendt sig for at få afprøvet og evalueret gangvognen Meywalker, primært med det formål at få dokumentation, som producenten kan bruge overfor deres udenlandske forhandlere, men sekundært også for at få senhjerneskadede som ny målgruppe. Diskuter hvordan vi kan indgå i dette samarbejde.
Samarbejde med eksterne partnere SCN Ekstern partner PårørendeKommune
Case 1 Opsamling på case 1 Muligheder i projektet? Udfordringer ved projektet?
Case 2 Det analytiske kamera En virksomhed har henvendt sig til SCN, fordi de gerne vil have afprøvet et nyt system, der kan hjælpe med at opbygge bedre relationer på botilbud, hvor man jo bor sammen med mennesker, man ikke selv har valgt at bo sammen med. Producenten er mødt op for at præsentere sit produkt. Diskuter om vi på SCN kan indgå i dette samarbejde.
Case 2 Opsamling på case 2 Muligheder i projektet? Udfordringer ved projektet?
PAUSE
Opsamling Mål for dagen: at vide hvad OPI er at opnå forståelse for, hvorfor det at arbejde med eksterne samarbejdspartnere er en del af SCN at forberede alle på at deltage i samarbejder med eksterne aktører
Tak for i dag Kom godt hjem