DAGSORDEN Navnerunde - en gang til for at få alle med

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Arbejdspladsudvikling
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Markedsvurdering.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Relationer – børn og voksne
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Dagsorden Forelæsning: Innovationsstrategier: Hovedpunkter i “The Innovator’s Dilemma. When New Technologies Cause Great Firms to Fail.” Øvelsestiden:
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Relationer – Omgangstone
Konceptualisering af forretningsmodellen
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Læse/studiegrupper.
De 8 excellence-begreber
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Business cases.
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”

Company programme - Veda
Innovation.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

DAGSORDEN 14-9 10 Navnerunde - en gang til for at få alle med Forelæsning: Introduktion til ’Innovation, the five disciplines for creating what customers want’ med særlig vægt på behovsforståelsen og ideen om værdiskabelse Øvelse: Udarbejd en NABC for en arbejdsopgave i samarbejde med to andre Plenum med vandhulsatmosfære

EFTER DENNE LEKTION SKAL DU Kende C&Ws definition innovation til forskel fra opfindelser og kreativitet Kende C&W’s definition på værdiskabelse Kende begreberne i NABC (værdiforslag) , vandhuller, elevator pitch og innovationsplan Have prøvet at bruge NABC på en situation i dialog med andre ( à la vandhul)

SRI-INTERNATIONAL, MENLO PARK, SILICON VALLEY Forbindes med opfindelser i rel. til ‘den globale computerrevolution’: Douglas Engelbart: Musen, den personlige computer mv En krise i 90’erne fik dem til at udvikle innovation som en systematisk disciplin, en bestemt metode NABC NB Kan ses som eksempel på en innovation i forståelsen: Kendte ideer kobles på en ny måde

NABC – GÆLDER ALLE STEDER I VIRKSOMHEDEN Hvordan kommer man fra et nyt begreb, en idé, til et nyt produkt/service, som kan skabe værdi ved at sælges/anvendes med passende omkostninger? Need: Hvad er det vigtige uopfyldte kunde- eller markedsbehov? Approach: Hvad er din tilgang til hvordan det kan opfyldes? Benefits: Hvad er nytten set i rel til omkostninger i din tilgang? Competition: Hvorfor er nytten i relation til omkostningerne i din tilgang andre overlegne? Forandringens DNA: Desire to change, New vision, Action steps

SRI’S 5 DISCIPLINER I VÆRDISKABELSE Identificer vigtige kundebehov Skab ildsjæle og Produktive teams Skab værdiskabelsesprocesser Skab organisatorisk alignment

Innovation- i følge Carlson & Wilmot Værdiskabelse er omdrejningspunkt: Den proces at skabe ny kundeværdi på markedet, som leverer et vedvarende afkast Behov for management innovation: Samarbejde, kompetence, fleksibilitet ( jfr sidst) Organisationsforandringer som løbende processer, ikke en faseovergang (opgør med Kurt Lewins fasemodel) Systematiske arbejdsmåder omkring innovation, Bogens genre: Stilen skal overbevise: ‘Sprogskabelse’ vigtigt i nyudviklinger

INNOVATION Ingenting kommer af ingenting Hvordan forestiller vi os noget nyt? Man får sjældent en ny idé alene – den skal også kunne genkendes af andre Innovation garanterer ikke, at det bedste produkt /service vinder - nyt er ikke nødvendigvis ‘bedre’. Hvad er målestokken? Kundefokus skal skabe et fælles sprog i virksomheden at diskutere innovation ud fra, her koblet med en bestemt fremgangsmåde, teknikker til at fremme forhandlinger af flere perspektiver som led i innovation

KUNDEFOKUS GÆLDER ALLE Uanset placering i en organisation må enhver ifølge Carlson og Wilmot spørge sig selv: Arbejder jeg med, ikke alene interessante, men vigtige projekter, der er relevante for mine kunder/aftagere af min arbejdsindsats? Er det jeg brænder for (og mine kompetencer) i overensstemmelse med min organisations mål? Er jeg parat til at forpligte mig på dem? Summa summarum: Skabelse af et output fokus

VURDERINGSKRITERIER Kriterier for at vurdere en idé ses i forhold til vigtige eksterne /interne kundebehov: Muligheden har en fremtid uden at blive overskygget af andre udviklinger Den er realisabel - (infrastruktur, markedsøkosystemer) Distinktion mellem inkrementelle ( tilvækst) og transformationelle (omdannelse) innovationer –langt de fleste er inkrementelle

KUNDEVÆRDI – OPFATTELSEN AF BEHOV Kundeværdi : Nytte (benefits) minus omkostninger (costs) Andre interessenter ( selskab , ansatte, aktionærer, offentligheden) er underordent denne dimension Træk og karakteristiska ved et produkt bliver kun nyttige hvis de opfylder (skaber) et behov hos en bruger Værdi og behov er flertydige begreber – redskaber som behovshierarki (Maslow) og kvantitative værdifaktor-analysemetoder kan bringes i spil ( s. 293)

PRØV EN NABC/ VÆRDIFORSLAG N = Need ( (bruger)behov ) A = Approach ( idé/tilgang ) B = Benefits ( fordele/nytte/udbytte ) C = Competition ( konkurrence/modstand ) Den indbyrdes sammenhæng er afgørende (ikke rækkefølge) Iterativ udviklingsproces

DER ER RBUG FOR FLERE VÆRDIFORSLAG Der er brug for mindst to værdiforslag: En rettet mod kommende brugere, som skal købe ydelsen/ produktet En rettet mod investorer: ledelse, ministerium, skoleleder, evt eksterne investorer ( markedsstørrelse, profit mv) Værdiforslag danner grundlag for en innovationsplan (mere omfattende markeds-position, forretningsmodel, risikoanalyse mv) Stilen skal være specifik , kvantitativ og illustrativ

KUNDER & BRUGSKONTEKSTER Behov: Hvad folk meningsfuldt kan købe og bruge Folk: hvem køber og hvem bruger hvordan ? (End-users og andre ) (Tag fx udgangspunkt i, hvad I pt producerer og evt problemer) Afdækningsteknikker: Fx Spørgeskemaer, eller kvalitative udspørgningsteknikker med fokus på hverdag og rutiner, erfaringer og oplevelser Denne viden (‘markedsafsøgninger’) fungerer som pejlemærke i den videre proces

TILGANG/PERSPEKTIV (APPROACH) Metode: Brainstorm, en kollektiv proces, ikke en diskussion (pro et contra: jeg synes jeg mener, det er sådan) En ambition om at få perspektiver i mange ideer frem: Ideer op ‘på tavlen’, synlige for alle (op til en halv time) Udvælg ideer på baggrund heraf, kombiner evt forslag uden de mister enhver kant i konsensus iver Perspektiv: En bestemt vinkel på et problem - skal sættes i relation til behovsafdækningen

FORDELE - BENEFITS Opgøres som værdi (worth) ikke ensbetydende med pris, men kan være det Opgøres gerne kvantitativt , Som med behov er fordele en flertydig størrelse, kan ses i flere kontekster ( for hvem, hvordan mv) Kunden ses både som ‘economic man’, og med mere og mere ‘dybe’ behov ( side 77)

KONKURRENCE Omfatter både penge, tid og opmærksomhed i relation til produkter og services: Hvordan er konkurrenternes ideer – sammenlign mhp fordele og ulemper og forbedring/justering af din egen idés bæredygtighed og konkurrenceevne Kan også omfatte andre former for modstand: Bestemte handlemønstre og vaner, organisatoriske strukturer mv.

VANDHULLER – KONSTRUKTIVE PROCESSER Et team tester en idé ved at invitere 4-6 gæster til at lytte til en kort ‘pitch’ (‘3 min’ til at fortælle om ideen til et kamera). Gæsterne lytter efter ideens potentialer. De kan være brugere i målgruppen, kolleger, eksperter (‘jungleguides’) Strukturen skal skabe tryghed og tillid Feed-back i to forskellige udgaver: Den ene halvdel af gæsterne forholder sig til positive træk Den anden forholder sig til, hvad der kan gøres bedre Negativ kritik er bandlyst

ITERATIVE PROCESSER Arbejd med at udvikle et vigtigt behov /handlemønster/ praksis Skaf adgang til mange, nye værdifulde ideer Anvend en iterativ og sammensat proces Anvend passende finansielle, menneskelige og andre ressourcer til drive processen ( s44) Gå fra NABC til innovationsplaner

GRUPPEARBEJDE- VELKOMMEN I VANDHULLET Hver gruppe består af tre personer: Fortæl hinanden om en for jer vigtig arbejdsopgave, og hvordan den er relevant for kunder/aftagere? ( Fem min. til hver: Den består i det og det, den er relevant på den og den måde, evt hvordan den kan nyudvikles) Vælg én af deltagernes opgave, som I vil arbejde videre med Brug NABC fremgangsmåden (ca tre kvarter) Skriv ned på et A4 ark Plenum: Gruppefremlægning (pitch), lytterne er delt i to à la vandhulsteknik