Inklusion - sociologisk set

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
Houlkærskolen 23. november 2010
Salamancaerklæringen 1994
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Skolebestyrelsens opgaver
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Folkeskole-reformen August 2014.
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Skolereform august 2014………………
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Møde i Globaliseringsrådet August 2005 Verdens bedste folkeskole Alle elever skal udfordres – hvorfor sker det ikke? Hvorfor er der et misforhold.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
En god skole er en inkluderende skole.
Inkluderende pædagogik – intentioner og virkelighedens verden
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
”Giv læreren en stemme”
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Hvordan motiverer vi de unge?
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Inklusion - sociologisk set Lars Qvortrup LSP AAU/UCN Kolding d. 11. marts 2013

Disposition Hvad? Hvorfor? Hvordan? Definitioner på inklusion Diskurser om inklusion Hvordan? Pædagogiske praksisser i forhold til inklusion

Hvad? Definitioner på inklusion

Inklusion: Historie

Lille historisk overblik Specialydelser som ideal Rummelighed som ideal Inklusion som ideal Kritik af ekstern segregering Kritik af intern segregering

1994: Opgør med segregering Salamanca-erklæringen: [Vi tror på, at] de, der har særlige uddannelsesmæssige behov, skal have adgang til almindelige skoler, som skal være i stand til at imødekomme deres behov ved at anvende en pædagogik, der er centreret omkring det enkelte barn, [Vi tror på, at] almindelige skoler, som har denne inklusive orientering, er det mest effektive middel til at bekæmpe diskrimination, skabe trygge fællesskaber, bygge det inklusive samfund og opnå uddannelse for alle; desuden giver de langt de fleste børn en ordentlig uddannelse og forøger dermed hele uddannelsessystemets effektivitet og ressourceudnyttelse.

2000-2006 KVIS-programmet

2005ff: Fra ”rummelighed” til ”inklusion” Integrationsperspektivet: ”Du skal ændre dig, så der kan blive plads til dig.” Inklusionsperspektivet: ”Vi skal ændre os, så der kan blive plads til dig.”

EVA 2007: ”Folkeskolens rummelighed udfordret” 71 % af lærerne oplever at der er blevet flere elever der har behov for specialundervisning gennem de sidste fem-ti år. 88 % af lærerne tilkendegiver at det primært er elevernes sociale behov der vokser 35 % af lærerne mener at de mangler kompeten-cer til at rumme elever med sociale og emotionel-le problemer i den almindelige undervisning 26 % af lærerne mener de både mangler kompe-tencer til at håndtere de sociale og de faglige behov

2012: Inklusion

2012: Inklusion

Hvad er inklusion?

Hvad er inklusion? Institutionens mange fællesskaber Læringsfællesskabet og de sociale fællesskaber De mange niveauer af inklusion Fysisk, social og oplevet inklusion

Inklusion: de mange fællesskaber

De mange fællesskaber Skolen Klassen Undervisningen Vennerne Familien

De mange fællesskaber Struktur Funktion Skolen Klassen Undervisningen Formelt identitet Skolen Klassen Formelt identitet Undervisningen Formelt, asymmetrisk succes/fiasko Vennerne Uformelt, dynamisk Medlem/udelukket Familien Uformelt, asymmetrisk Identitet, tryghed

De mange fællesskaber Samfundet (arbejdsmarked osv.): Inklusions/eksklusionsdynamikker Inklusionsrettigheder Formelt identitet Skolen Klassen Formelt identitet Undervisningen Formelt, asymmetrisk succes/fiasko Vennerne Uformelt, dynamisk Medlem/udelukket Familien Uformelt, asymmetrisk Identitet, tryghed

Skoleperspektivet

Faglighed og motivation Niels Egelund 2010

Lyst til skolen Niels Egelund 2010

Trivsel i frikvartererne Niels Egelund 2010

Ensomhed i skolen Niels Egelund 2010

Lytte til andre elever Niels Egelund 2010

Arbejdsindsats Niels Egelund 2010

Børnehaveperspektivet

Inklusionsspejlet Børnenes udsagn: ”Jeg kan ikke lide de voksne” Kilde: Nordahl et al. 2012. Qvortrup 2012

Inklusionsspejlet Børnenes udsagn: ”Jeg kan ikke lide de voksne” Pædagogernes udsagn: ”Barnet udviser aldrig eller kun sjældent hensigtsmæssig social adfærd” Kilde: Nordahl et al. 2012. Qvortrup 2012

Manchester definition ”Inclusion is the continuous process of increasing the presence, participation and achievements of all children and young people in local community schools” Manchester 2012

Matrix definition

Matrix definition Fysisk inklusion (optagelse i institutionen) Social inklusion (deltagelse i fællesskabet) Psykisk inklusion (oplevet inklusion) I: Formelle, professionelt ledede læringsfællesskaber Voksen-barn fællesskaber (interpersonelle fællesskaber) Andre voksenorganiserede fællesskaber (på og i tilknytning til institutionen) Selvorganiserede fællesskaber (på og i tilknytning til institutionen) Barn-barn fællesskaber (interpersonelle fællesskaber)

Matrix definition Fysisk inklusion (optagelse i institutionen) Social inklusion (deltagelse i fællesskabet) Psykisk inklusion (oplevet inklusion) I: Formelle, professionelt ledede læringsfællesskaber Voksen-barn fællesskaber (interpersonelle fællesskaber) Andre voksenorganiserede fællesskaber (på og i tilknytning til institutionen) Selvorganiserede fællesskaber (på og i tilknytning til institutionen) Barn-barn fællesskaber (interpersonelle fællesskaber)

Matrix definition Fysisk (passiv) inklusion Social (aktiv) inklusion   Fysisk (passiv) inklusion Social (aktiv) inklusion Psykisk (oplevet) inklusion Formelle, professionelt ledede læringsfællesskaber Voksen-barn fællesskaber (interpersonelle fællesskaber) Uformelle, voksenorganiserede fællesskaber (på og i tilknytning til institutionen) Selvorganiserede fællesskaber (på og i tilknytning til institutionen) Barn-barn fællesskaber (interpersonelle fællesskaber)

Hvorfor? Diskurser om inklusion

Økonomisk diskurs

Etisk diskurs Økonomisk diskurs

Etisk diskurs Økonomisk diskurs Lærings- diskurs

Etisk diskurs Økonomisk diskurs Lærings- diskurs Social diskurs

Etisk diskurs Juridisk diskurs Økonomisk diskurs Lærings- diskurs Social diskurs

Etisk diskurs Juridisk diskurs Moderni- serings- diskurs Økonomisk diskurs Lærings- diskurs Social diskurs

Hvordan? Pædagogiske praksisser i forhold til inklusion

Inklusionsaktører Børn/elever Lærere og pædagoger Ledere Institutioner (børnehaver og skoler) Kommunen

Lærere og pædagoger Ex: Klasseledelse Minimal læringshæmmende adfærd i timerne God klasseledelse (lærer-autoritet) Engagerende undervisning med struktur, forudsigelighed og læringsfokus Intern differentiering Kostøl og Mausethagen 2011. Rasmussen 2011

Dimensioner i lærer- og pædagogrollen Kontrol Autoritær Autoritativ Varme Forsømmende Eftergivende Thomas Nordahl

Ledere God ledelse er pædagogisk ledelse med henblik på ”synlig læring/udvikling” Institutionen som et fælles, pædagogisk projekt Hattie 2009

Læringsorienteret skoleledelse ”Instructional leadership” er mere effektivt end ”transformational leadership” Skolelederen skal formulere klare undervisningsmål Skolelederen skal formulere klare undervisningsstrategier (analyse- og metodefokus) Skolelederen skal identificere klare indsatsområder Skolelederen skal sætte høje standarder og forventninger ”Den gode skoleleder formulerer udfordrende målsætninger og skaber derefter trygge omgivelser for lærerne mhp. at kritisere, udfordre og understøtte andre lærere” Hattie 2009

Institutioner Differentierede, samarbejdende ressource-centre/personer: Vejledning i konflikthåndtering AKT (Adfærd, Kontakt, Trivsel) Specialundervisningserfaringer Tosprogsundervisningskompetencer Lærere med særlige didaktiske kompetencer Differentierede sociale test-/evalueringsfunktioner (fx PSVK – psykosocial vurdering i klassen)

Institutioner Differentierede, samarbejdende ressource-centre/personer: Vejledning i konflikthåndtering AKT (Adfærd, Kontakt, Trivsel) Specialundervisningserfaringer Tosprogsundervisningskompetencer Lærere med særlige didaktiske kompetencer Differentierede sociale test-/evalueringsfunktioner (fx PSVK – psykosocial vurdering i klassen) IT som inklusionsværktøj: Multimodal læsning og tekstproduktion Lego education og de mange intelligenser

Kommunen PPR, SSP, socialrådgivere, sundhedsplejerske Frivillige organisationer (sport, spejder…) Klubtilbud (ungdomsskoler, fritidsklubber) Praktikordninger i lokalområdet (håndværkere, børnehaver…) Differentieret inddragelse af forældre-ressourcer

Et sammenhængende uddannelsessystem Dygtige lærere/pædagoger En klar og tydelig ledelse på institutionsniveau En klar og tydelig ledelse på forvaltningsniveau Et samarbejdende uddannelsessystem med differentierede funktioner og kompetencer

Clearinghouse januar 2013 Efteruddannelse og ressourcepersoner er afgørende Udfordres elever i specialtilbud? Jo ældre, des bedre trives elever i specialtilbud Lægges der vægt på faglig eller social udvikling? Inklusion påvirker ikke almeneleverne Især ikke hvis elever med særlige behov får støtte Positiv holdning på skolen og hos læreren er vigtig Tydelige mål og klar struktur for inklusionstiltag De inkluderede skal have mål for egen læring Tolærerordninger virker Hvis der er klar kompetencefordeling Men kan stigmatisere Elevformidling inkluderer – men må ikke ske på bekostning af pensum Elever skal lære at korrigere egen adfærd

KONKLUSION

KONKLUSION Inklusion er både numerisk, social og oplevet

KONKLUSION Inklusion er både numerisk, social og oplevet Inklusion er inklusion i alle institutionens fællesskaber

KONKLUSION Inklusion er både numerisk, social og oplevet Inklusion er inklusion i alle institutionens fællesskaber Forudsætningen er viden (om børnenes læring og trivsel) Inklusions- og lærings-/udviklingskompetencer Smidige, integrerede og differentierede funktioner Fokus på inklusion i ledelse og forvaltning

IT er (også) et inklusionsværktøj KONKLUSION Inklusion er både numerisk, social og oplevet Inklusion er inklusion i alle institutionens fællesskaber Forudsætningen er viden (om børnenes læring og trivsel) Inklusions- og lærings-/udviklingskompetencer Smidige, integrerede og differentierede funktioner Fokus på inklusion i ledelse og forvaltning IT er (også) et inklusionsværktøj

Inklusion og læring kan kombineres: LP i Danmark 2008-2010 Bedre samarbejde: skolernes samarbejdskultur har ændret sig Øget inklusion: Færre elever udskilles som special-elever. Man realiserer med andre ord idealet om en rummelig og inkluderende folkeskole Større læringsudbytte: Det sociale og faglige læringsudbytte forøges, både for ”normal-eleverne” og for de elever der tidligere blev henvist til specialundervisning Mindre støj og uro: Eleverne udviser færre adfærdsproblemer, de har bedre relationer til lærerne, og lærerne udøver en tydeligere klasseledelse Bedre økonomi: Ved at spare på den dyre specialundervisning kan der bruges flere midler på normalundervisningen

Også inklusion skal evalueres Med en differentieret definition kan inklusionsindsatsen evalueres: Inklusion til barnets bedste Inklusion til fællesskabets bedste Inklusion med fokus på læring/udvikling