- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Sprogpakkens 6-dages kursus
Fortolkning af AMO reformen
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
At forholde sig professionelt Anne Skov
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hjælp der er en journalist i røret
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Workshop almene boligdage
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Nyt ansvar.
Refleksion over sidste gang !
TERM modellen Introduktion til øvelse
Supervision og faglig feedback
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Fokus på personlige kompetencer
Musik: Nightengale Serenade
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
EA og mig! En historie fra en Gøtze-discipel Maria Baun Lauridsen 23. april 2008.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Intern kommunikation PR og presse
Pecha Kucha ペチャクチャ ”Småsnak” Ursula Krogsbøll, ITU, Formidling og metode, 8. oktober
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
De 8 excellence-begreber
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Håndtering af en møgsag
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Årsager til at mennesker yder modstand mod forandring
Lederevalueringens betydning  Det forberedende arbejde – visioner og værdier – meget spændende proces  Den 17. marts 2003 afleverede jeg 3 spørgeskemaer.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Læreren som læringsleder
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
Ånden i Glasset.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Præsentationens transcript:

- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok - Gør jeg det godt nok som leder? - Gør mine ledere det godt nok? "What to ask the person in the mirror" (Robert Kaplan)

"What to ask the person in the mirror" Vision og prioriteringer Daglige opgaver gør at de store linier - visionen - ikke bliver kommunikeret videre til resten af organisationen og medarbejderne. Medarbejderne får ikke sat rammen og fokuserer måske forkert Spørgsmål: Kender jeg mit ansvarsområdes vision og prioriteringer? Hvor ofte får jeg en talt om vision og prioriteringer? Hvis du spørger medarbejderne vil de så være i stand til at forklare visionen og prioriteringerne?

"What to ask the person in the mirror" Styr på tidsforbruget Ledere ved ofte ikke hvad de bruger tiden på. Det kender heller ikke medarbejdernes tidsforbrug og om de er i overensstemmelse med prioriteringerne Spørgsmål: Hvad bruger jeg tiden til? Svarer det til mine prioriteringer? Hvad med mine medarbejdere, hvad bruger de tiden til?

"What to ask the person in the mirror" At give og få feedback Ledere nøjes ofte med feedback i forbindelse den årlige/ halvårlige MUS Ledere skaber ofte en kultur hvor medarbejderne ikke har tilskyndelse til at give lederen feedback og gode råd Spørgsmål: Giver jeg mine medarbejdere direkte og situationsbestemt feedback? Har jeg nogle medarbejdere der kan fortælle mig ting jeg måske ikke umiddelbart ønsker at høre?

"What to ask the person in the mirror" Forberedelse af min efterfølger Mange ledere forsømmer at køre en afløser i stilling. De glemmer at give ansvar Spørgsmål: Har jeg et klart billede af min efterfølger? Bliver de coachet til formålet og får de udfordringer nok? Har jeg sat mig på alle beslutninger og er jeg reelt en flaskehals?

"What to ask the person in the mirror" Evaluering og tilpasning (alignment): I en verden med hastige forandringer er det nødvendigt i tide at foretage de rette prioriteringer og tilpasninger af forretningen/organisationen Spørgsmål: Er organisationen fortsat den rette i forhold til de nye forretningsmuligheder? Hvis jeg skulle designe forretningen fra grunden - hvad ville jeg så gøre? Vil den være anderledes? Skulle jeg involvere medarbejderne (en task-force) i et sådant arbejde?

"What to ask the person in the mirror" Ledelse under pres En leder der arbejder under pres er under observation fra medarbejderne. Det er nødvendigt at være opmærksom på hvordan man virker på andre når man er stresset og prøve at modvirke negative effekter Spørgsmål: Hvad giver mig stress? Hvordan påvirker det min opførsel og adfærd? Hvilke signaler sender jeg til mine medarbejdere? Er signalerne hjælpsomme for organisationen eller det modsatte?

"What to ask the person in the mirror" At være i balance med sig selv og sine værdier En succesfuld og troværdig leder udøver lederskab der er loyal i forhold til virksomheden/organisationen men også et lederskab der er loyalt i forhold til egne værdier og i overensstemmelse med min personlighed Spørgsmål: Er jeg komfortabel med ledelses situationen? Kan jeg være mig selv som jeg egentlig er - eller skal jeg påtage mig en rolle jeg ikke ønsker? Er jeg politisk korrekt? Udtrykker jeg mine holdninger eller er jeg alene rygklapper?

"What to ask the person in the mirror" Øvelse: Hvordan håndterer jeg disse forhold i min daglige ledelse/ hvordan oplever jeg at min leder håndterer disse forhold? Vision og prioriteringer Styr på tidsforbruget At give og få feedback Forberedelse af min efterfølger Evaluering og tilpasning (alignment): Ledelse under pres At være i balance med sig selv og sine værdier