Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Håndtering af en møgsag

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Håndtering af en møgsag"— Præsentationens transcript:

1 Håndtering af en møgsag
KL’s Kommunikationsdøgn 1. november 2014

2 PRESSEN KOMMUNEN Som kommunen ser det

3 KOMMUNEN BORGEREN / JOURNALISTEN Som alle andre ser det

4 Hvor går det typisk galt?
Lang reaktionstid – kommunen er uforberedt Kommunen frikender sig alt for hurtigt Talsperson udviser ingen empati For ensidigt fokus på legalitet Kommunen glemmer vigtige interessenter (fx egne medarbejdere) Kommunen opgiver: ”Ingen kommentarer”

5 Her bar lige et udpluk

6 Rollen er afgørende

7 Rollen ændrer reaktionerne
UHELD / ULYKKE Alle smider instinktivt, hvad de har i hænderne og giver krisen første prioritet Ingen angst for pressen, der anses for en vigtig kanal til information af borgerne Umiddelbar sympati for ofrene FEJL / SVIGT Tøven med at reagere. Pressen bliver ’fjenden’, som ingen har lyst at tale med. Ledere føler, at de må forsvare deres med- arbejdere Afstandtagen til ofrene, der er gået til pressen (fjenden) Kritikken i medierne negligeres eller afvises, for ”sådan hænger det jo slet ikke sammen i virkeligheden” Internt rivegilde

8 Klip med Henrik Beyer Henrik Beyer… Såvidt Henriks

9 I ilden Det vi skal igennem nu er fiktivt, men inspireret af virkelige hændelser.

10

11 En 14-årig dreng er to gange blevet overfaldet af to drenge fra samme skole. Det har været så voldsomt, at han ved det ene overfald brækkede næsen. Moren kan ikke forstå, hvorfor eleverne må fortsætte på skolen. Skolen har i stedet mæglet mellem eleverne i to omgange. Lokalavisen kontakter kommunens pressevagt. Journalisten vil gerne vide, hvorfor de voldelige elever ikke fjernes fra skolen. Hvad gør du i forhold til journalisten? Hvad foretager du dig, når røret er lagt på? Hvad er sagens krisepotentiale?

12 Du forhører dig internt.
Meldingen er, at kommunen og udvalgsformanden bakker op om skolens brug af mægling. Udvalgsformanden er blevet kontaktet af TV2 og vil gerne have et budskabspapir til interviewet. Forvaltningen oplyser dig i øvrigt om, at en DPU- undersøgelse foretaget på landsplan viser, at mægling mellem elever virker. Hvad er kernebudskaberne? Hvilke signaler skal sendes?

13

14 Hvordan virker indslaget? Hvad forventer vi af reaktion dagen efter?
Hvem kan finde på at gå ind i sagen? Plenum

15 Dagen efter følger TV2 op på historien
Dagen efter følger TV2 op på historien. De har nu overtalt den overfaldne dreng og moderen til at stille op til interview. I indslaget stiller en ekspert spørgsmålstegn ved, om kommunen har handlet korrekt.

16

17 Hvilke reaktioner tror du indslaget har på borgerne i kommunen?
Hvilke reaktioner vil indslaget udløse på rådhuset?

18 Næste morgen Presset øges på udvalgsformanden. Han vil derfor vide, om det ikke er muligt at flytte de voldelige drenge. Kommunens jurister og skoleledelsen insisterer på, at kommunen ikke har hjemmel til at fjerne de voldelige elever. Udvalgsformanden er lettet. Han spørger dig, om det ville være en ide at sætte et interview op med TV2, så han kan slå fast, at kommunen ikke kunne have handlet anderledes. Hvad råder du ham til?

19

20

21 Huskeliste: Første reaktioner ved anklage
Involver kommunikationsfolk Sæt kriseteam, der mødes fysisk Bliv enig om svarstrategi Orienter alle (in)direkte berørte Indled hurtig undersøgelse Stå til rådighed for pressen (!) Når støvet har lagt sig Undersøg sagen til bunds – søg/ret systemfejl Kommuniker hvad organisationen har lært Udtryk omsorg overfor de involverede Beskyt borgerne – overhold tavshedspligten Erkend mulighed og ansvar for evt. fejl – uden at bekræfte dem Undlad at frikende jeres medarbejdere med det samme Kommuniker handling: undersøgelse iværksat eller følges tæt Ved fejl påtager leder sig ansvaret – beskyt medarbejderne Kommunikér korrigerende handling


Download ppt "Håndtering af en møgsag"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google