Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Situationelle Metoder til Digitale Studier
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
4. Usability i designprocessen
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Usability E2005, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Anders Schrøder Sigurd Skyum.
Kognition, emotion, perception og Usability
SEO PÅ AU.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Hvad er målgruppeanalyse
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Grunde til at jeg elsker dig
Usability – øvelse 1: Kortsortering
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
1 QA and user research
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Øvelser Samlet rapport.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
18. februar IT-Universitetet, forår Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.
4. Usability i designprocessen
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Virksomhedssamarbejde
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentationens transcript:

Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 27. august 2009

Aftenens program Velkommen til kurset Hvem er vi? – hvem er I? Hvad er usability? Kursets og fagets forståelsesrammer Begreber, strukturer, opdelinger, osv. De praktiske ting: Kursets forløb Øvelser Opdragsgiver Grupper Eksamen Kursuslitteratur Kursushjemmesiden

Hvem er vi? Ole Gregersen Mikael Thomsen Hvem er I? Informationsarkitekt hos KMD A/S Cand.IT med speciale i usability, ITU 2007 Ekstern lektor, usability Forfatter til metodebog Mikael Thomsen Hvem er I?

Hvem er du? Navn? Studietype ? Jobfunktion? Hvorfor usabilitykurset?

Hvad er jeres forståelse: HVAD ER USABILITY?

Hvor skabes værdien af et digitalt produkt? I brugen eller i oplevelsen? I salget?

Brugervenlighed som en kvalitet Bliver et digitalt produkt brugervenligt af sig selv?

BRUGBARHED? = HVOR BRUGBART? Brugervenlig = Venlig overfor brugeren? Usability = The ability to use? BRUGBARHED? = HVOR BRUGBART?

Mødet mellem menneske og maskine Hvad vil brugeren opnå? Løse en opgave, udføre en proces, tilfredsstille et behov Hvordan sikrer vi at det sker bedst muligt? Effektivt, hurtigt, korrekt Let, intuitivt, forståeligt Sjovt, spændende, engagerende I hvilken sammenhæng? Konteksten, stedet, miljøet, processen, programmet En bruger – en opgave (mål) – en kontekst Det er vores ”brugssituation” – vores 3 ubekendte

Overordnede kræfter i brugen BRUGER FORRETNING PRODUKT

En definition på usability: ” The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.” (ISO DIS 9241) 1) Brugssituation 2) Kriterier / komponenter / faktorer

Kriterier for egenskaben usability Funktionalitet (”med effekt”) Effektivitet Tilfredsstillende Let at forstå – Guessability Let at lære – Learnability Let at huske – Re-usability (genbrug) Fejltolerant Engagerende, motiverende, underholdende Global og lokal usability

Brugs-situationen overfor kriterierne Kriterier – de er ikke mål i sig selv! Brugssituation – den er ubekendt Opgaven i usability: Dan viden om brugs-situation, opstil ”målbare” kriterier og afgør i hvilken grad kriterierne opfyldes. (høne/æg) Hvordan måler vi usability? Hvad kan vi ikke måle – og hvad gør vi så?

Hvad kan vi måle og ikke måle? Gennemføre en opgave (et mål): Tid på at udføre opgaver Antal klik eller tastetryk Antal fejl Antal problemer Forståelsen af at have løst opgaven Graden af færdighed Forståelse Tilfredsheden Frustration Succes Oplevelsen

Usability er altid i en kontekst Brugs-kontekst: En situation (arbejdsgang, tid, lokation, osv) En organisation En social sammenhæng, en kultur Teknologi-kontekst Et produkt En teknologi Et system

Lag i usability som faglighed © Gregersen / Wisler-Poulsen

Analyse – Design - Evaluering Usability i tid og fokus

Analyse Brugssituationen: Kende vores brugere Kende opgaverne de vil udføre Kende konteksten Kende muligheder, ressourcer, begrænsninger Kende det tidligere produkt, konkurrenterne, ideerne (Kende metoderne og faget) Indsamle, beskrive / modellere / dokumenter

Design Konceptualisere Sketche, visualisere, prototype, foreslå, forbedre Gøre explicit, gøre fælles Designe! (beslutte...) Kende til standarder, guidelines, designregler, erfaringer, konventioner

Evaluere Kvalificere (afprøve, udfordre, teste) Har vi bygget det vi ville? Lever produktet op til kravene? I hvilken grad er det brugervenligt? Hvordan bruges det – hvordan bruges det ikke? Hvad synes brugerne? Hvordan kan vi forbedre produktet? Kvalificere! Føde viden tilbage til designprocessen, eventuelt igennem mere analyse = Iterative designprocesser

Relaterede fagområder for usability Konstruktion, design - i mødet med: Psykologi – kognition, tænkning Ergonomi – vores fysiske krop Etnografi/antropologi – konteksten, miljøet, kulturen Og mange flere… Afarter, perspektiver, fagområder: Human-Computer Interaction HCI (Menneske-maskine) User Centered Design (UCD) Interaktionsdesign Informationsarkitektur User Experience – brugsglæde, oplevelser, identitet

Anvendelsesområder Overordnet: Menneske-maskine interaktion Softwareudvikling og Webdesign Bilindustri / luftfart / medicin – ’kritiske områder’ Elektroniske produkter Mobile enheder Visuel Informationsdesign Industrielt design Osv…

Kursets mål Usability som teori: Usability som metode: Kende repræsentativ litteratur, begreber og problemstillinger Kende begreber og indhold i arbejdet Usability som metode: Testmetoder, kvalitative/kvantitative Dokumentere (testrapport) Stille krav til sikring af usability som kvalitetsegenskab Forstå usability i større kontekst, fx i organisationen Kursets praktiske ramme Primært på computer, generelt websites og software

Efter pausen: Alt det praktiske…

Usability / User Experience kan blive en ny slags opmærksomhed Den virkelige verden... Usability / User Experience kan blive en ny slags opmærksomhed

Kursets indhold Se kursushjemmesiden: www.itu.dk/courses/U/E2009 Opdateres en gang om ugen Al kommunikation der og på jeres ITU email

Praktiske øvelser Gruppedannelse og case Teoretisk opgave Målgruppe, usabilitymål, usabilitykriterier - ”Gangstertest” Usability evaluering / ekspertvurdering Kortsortering Brugertest Tilgængelighedsvurdering

Opdragsgiver – jeres case I vælger selv et website som I bruger til øvelserne Afslutter med rapport og præsentation Begynd at overvej mulige cases allerede nu Vi deler jer i grupper næste kursusgang

Eksamen 6 timers individuel skriftlig eksamen på baggrund af pensum Foregår ved PC, med adgang til Internet Normalt 3-4 opgaver Evaluering af et websites usability indgår altid

Kursuslitteratur Usability kompendie ”Usabilitybog” Udvalg af artikler om usability ”Usabilitybog”

Til næste gang, læs i denne rækkefølge: Patrick Jordan, ”Introducing Usability”, kapitel 2 Alan Cooper, ”About Face 2”, kapitel 2 Donald Norman, ”The Design of Everyday Things”, kapitel 2 og 3 http://www.uie.com/articles/design_intuitive Læsevejledning på kursushjemmesiden

Vi ses til mere usability... Tak for nu Vi ses til mere usability...