Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008."— Præsentationens transcript:

1 Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008

2 Usability ITU, forår 2008 Slide 2 Aftenens program Velkommen Hvem er vi? – hvem er I? Hvad er usability? Kursets forståelsesrammer (pause) De praktiske ting: –Kursets forløb –Øvelser –Opdragsgiver –Grupper –Eksamen –Kursuslitteratur –Kursushjemmesiden

3 Usability ITU, forår 2008 Slide 3 Hvem er vi? Ole Gregersen –Cand.IT fra 2007 –Informationsarkitekt hos KMD Charlotte Mørch Jensen –Hjælpelærer

4 Usability ITU, forår 2008 Hvad er usability? Brugervenlighed Bruger og venlighed? Brugbarhed Brug?

5 Usability ITU, forår 2008 Slide 5 Mødet mellem menneske og maskine Hvad vil brugeren opnå? –Et Mål – løse en opgave, udføre en proces Hvordan sikrer vi at det sker bedst muligt? –Effektivt, hurtigt, korrekt –Let, intuitivt, forståeligt –Sjovt, spændende, engagerende I hvilken sammenhæng? –Konteksten, stedet, miljøet, processen, programmet En bruger – en opgave – en kontekst Det er vores ”situation” – vores 3 ubekendte

6 Usability ITU, forår 2008 Slide 6 Grundlaget til en definition på usability: ” The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.” (ISO DIS 9241) Formåltjenstlighed, effektivitet, tilfredshed –Kriterier for graden af succes Usability er et mål for hvor vidt godt kriterierne opfyldes i den bestemte situation. Hvordan opfyldes kriterierne?

7 Usability ITU, forår 2008 Slide 7 Situationen overfor kriterierne Kriterier – de er ikke mål i sig selv Situation – den er ubekendt Opgaven i usability: Skaf viden om situation, opstil ”målbare” kriterier og afgør i hvilken grad kriterierne opfyldes. Hvordan måler vi ”noget godt” i andre sammenhænge?

8 Usability ITU, forår 2008 Slide 8 Hvad kan vi måle? Gennemføre en opgave (et mål): –Tid –Antal klik eller tastetryk –Antal fejl –Antal problemer – hjælp –Tilfredsheden –”Letheden” –Forståelsen af at have løst opgaven –Graden af færdighed

9 Usability ITU, forår 2008 Slide 9 Komponenter i usability Forudsigelighed (”Guessability”) –Omkostninger (tid/fejl) ved at bruge et produkt første gang –Let at forstå Tilegnelighed (”Learnability”) –Hvad kræves der for at nå op på et stabilt præstationsniveau? –Let at lære Genbrugsbelastning (”re-usability”) –Forskellen i tid/fejl mellem regelmæssig brug og lejlighedsvis brug –Let at huske

10 Usability ITU, forår 2008 Slide 10 Usability står ikke alene Det handler altid om en kontekst: –Et design –Et system –En situation Hvor usability er et mål for hvorvidt en hjemmeside eller software lever op til krav om brugervenlighed. Derfor er usability også design! Godt design kræver forståelse for usability og omvendt

11 Usability ITU, forår 2008 Den virkelige verden... Lad mig vise et eksempel på en situation

12 Usability ITU, forår 2008 Slide 12

13 Usability ITU, forår 2008 Slide 13

14 Usability ITU, forår 2008 Slide 14

15 Usability ITU, forår 2008 Send mig billeder! Vi laver en bank online og diskuterer dem her (hvis vi når det)

16 Usability ITU, forår 2008 Slide 16 Relaterede fagområder for usability Human-Computer Interaction HCI (Menneske-maskine) Psykologi – kognition, tænkning Ergonomi – vores fysiske krop Etnografi/antropologi – konteksten, miljøet, kulturen User Centered Design UCD Interaktionsdesign – design af selve interaktionen Informationsarkitektur – Navigation, struktur, m.m. Tilgængelighed User Experience – brugsglæde, oplevelser, identitet

17 Usability ITU, forår 2008 Slide 17 Ramme for kurset Digitale produkter –Primært på computer, i mindre grad på andre enheder –Hjemmesider og software generelt Usability er vigtig i mange andre anvendelsesområder

18 Usability ITU, forår 2008 Slide 18 Anvendelsesområder Overordnet: Menneske-maskine interaktion Softwareudvikling og Webdesign Bilindustri / luftfart / medicin – ’kritiske områder’ Elektroniske produkter Mobile enheder Visuel Informationsdesign Industrielt design Osv…

19 Usability ITU, forår 2008 Slide 19

20 Usability ITU, forår 2008 Slide 20 Usability i udviklingsprocessen En opdeling: Analyse – Design – Evaluering –Hvordan er de relateret? Evaluering er det tværgående begreb i alle ’faserne’

21 Usability ITU, forår 2008 Analyse – Design - Evaluering En måde at opdele usabilitymetoderne

22 Usability ITU, forår 2008 Slide 22 Analyse Kende vores brugere Kende opgaverne de vil udføre Kende konteksten Kende muligheder, ressourcer, begrænsninger Kende det tidligere produkt, konkurrenterne, ideerne Indsamle, beskrive og stille krav

23 Usability ITU, forår 2008 Slide 23 Design Kende til standarder, guidelines, designregler, erfaringer, konventioner Sketche, prototype, afprøve, foreslå, evaluere, forbedre Designe! (beslutte...)

24 Usability ITU, forår 2008 Slide 24 Evaluere (Bruger)-teste –Har vi bygget det vi ville? –Lever produktet op til kravene? –I hvilken grad er det brugervenligt? –Hvordan bruges det – hvordan bruges det ikke? –Hvad synes brugerne? –Hvordan kan vi forbedre produktet? –Alle de andre spørgsmål...

25 Usability ITU, forår 2008 Slide 25 Kursets indhold og mål Kunne udpege og anvende de vigtigste begreber og metoder til analyse af brugerinteraktion med websider og - i mindre udstrækning - med mobile enheder. Kunne anvende kvantitative og kvalitative metoder til usability-undersøgelser. Kunne promovere indførelsen af usability i organisationer. Kunne angive innovative usability krav og krav for opnåelse af universel tilgængelighed.

26 Usability ITU, forår 2008 Den virkelige verden... Vi snupper en mere hvis der er tid

27 Usability ITU, forår 2008 Slide 27 Arbejdsopgaver Behandling af sager indenfor barsel - Indberetning og opdatering af sager - Kontrol og opfølgning på ansøgninger - Indhentning af manglende information Rådgivning af borgere og virksomheder - Via telefon, den ringer hele dagen - Personligt fremmøde Det er vigtigt for Ellen Gode kolleger og god stemning på jobbet Bunkerne med sager må ikke blive for store IT-systemerne kører uden ventetid At kunne give borgerne den rigtige hjælp

28 Usability ITU, forår 2008 Slide 28

29 Usability ITU, forår 2008 Spørgsmål? Væn jer til at stille dem – lad os etablere en god dialog.

30 Usability ITU, forår 2008 Pause Et kvarter Efter pausen: Alt det praktiske om kurset

31 Usability ITU, forår 2008 Kursets indhold Se kursushjemmesiden: www.itu.dk/courses/U/F_2008 - (klik Ole) www.itu.dk/courses/U/F_2008 Opdateres mindst hver uge

32 Usability ITU, forår 2008 Slide 32 Øvelser Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering Kortsortering Brugertest Eyetracking ”made cheap” Tilgængelighedsvurdering – fx Bedst på Nettet Diskussioner fra pensum

33 Usability ITU, forår 2008 Slide 33 Opdragsgiver – jeres case I vælger selv case som I bruger til øvelserne Bruger case til øvelser Afslutter med rapport og præsentation

34 Usability ITU, forår 2008 Slide 34 Eksamen 6 timers individuel skriftlig eksamen på baggrund af pensum Foregår ved PC, med adgang til Internet Normalt 3 opgaver

35 Usability ITU, forår 2008 Slide 35 Kursuslitteratur Observing the User Experience Mike Kuniavsky –Praksisorienteret bog, primært til øvelserne, men også god metodeindføring. Kompendie –Ankommer på tirsdag!

36 Usability ITU, forår 2008 Slide 36 Til næste gang –Donald Norman, ”The design of everyday things”, kapitel 2 og 3 –Alan Cooper, ”About face 2”, kapitel 2 –Patrick Jordan, ”Introducing Usability”, kapitel 2 –Artikel på nettet: –http://www.uie.com/articles/design_intuitivehttp://www.uie.com/articles/design_intuitive

37 Usability ITU, forår 2008 Tak for nu Vi ses til mere usability...


Download ppt "Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google