Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngelise Mathiasen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen
2
Hvem er vi? John: –Psykolog –Forsker, Risø (88-96) –Rektor, Space Invaders (96-99) –Linieleder for DKM (99-02) –www.userevaluation.comwww.userevaluation.com –Forskningsprojekt i IT-øjenstyring –Forskningsgruppeleder, InC (06-)
3
Hvem er vi? Ole Gregersen:
4
Hvem er I ? Spørgeskema udfyldes 2 og 2 4-6 punkter der noteres
5
Historien Alphonse Chapanis James Gibson Card, Moran & Newell Jens Rasmussen Donald Norman Jacob Nielsen
6
Anvendelsesområder for UA Menneske-maskine interaktion i proceskontrol Bilindustri / luftfart / medicin Primært HCI og især WEB-design Elektroniske produkter især mobile Visuel Informationsdesign Industrielt design
7
Definition af Usability ”....the effectiveness, efficiency an satisfaction with which specified users can achieve specified goals in particular environments” (ISO DIS 9241-11)
8
Kuniavsky Funktionalitet: –Kan produktet det som brugeren forventer? Effektivitet: –Hvor svært kan det være? Tilfredshed: –Er man glad - og måske overrasket?
9
Brugervenlighed ”Brugeren i centrum” (”Know thy user”): –Erfaring –Domæneviden –Kulturbaggrunde (populations-stereotyper) –Handicap og særlige behov –Køn og alder
10
Komponenter i UA (1) Forudsigelighed (”guessability”): Omkostninger (tid/fejl) ved at bruge et produkt første gang Tilegnelighed (”learnability”): Hvad kræves der for at nå op på et stabilt præstationsniveau? Ekspertbrugerniveau (”Expirienced user performance”): Hvad kan en trænet person præstere med produktet - hvor ligger loftet i praksis?
11
Komponenter i UA (2) Systempotentiale: Det teoretiske maksimale præstationsniveau Genbrugsbelastning (”re-usability”): Forskellen i tid/fejl mellem regelmæssig brug og lejlighedsvis brug
12
UA -komponenter og læringskurven Erfaring med produktet Effektivitet Genbrugs- belastning 1. succes Forudsigeligheds -kløft Tilegneligheds-kløft Ekspert- brugerniveau Systempotentialet Modificeret efter (Jordan 1998, s 16) læringskurven
13
Hvordan måles usability (1) ? Effektiviteten: –Opgaveudførelsen –Kvaliteten af udførelsen Belastningen: –Afledninger fra optimalt forløb –Fejlrater (mindre, større, fatale og katastrofale) –Tid - produktivitet –Mentale arbejdsbelastning
14
Hvordan måles usability (2) ? Tilfredsheden: –Kvalitative holdningsanalyser ved interview –Kvantitative markeringer på tal-skala
15
Principper for brugervenligt design(1) Konsistens Sammenlignelighed Ressource-tilpasset Feedback Fejltolerance Bruger-kontrol
16
Principper for brugervenligt design(2) Visuel klarhed Prioritering af informationer og funktioner Hensigtsmæssige overførsler af teknologi Eksplicit design
17
Kejseren har ingen hvid kittel på Hvorfor opnår man gode, brugervenlige designs uden en professionel usability- proces? Hvad er det dygtige grafiske designere kan - eller journalister ? Det er ikke videnskab men et håndværk at designe brugervenligt
18
Djævlen ligger i detaljen ”....usability specialists all too often appear uniformed about the basics of the field they´re critiquing.... Visual design is a subtle art - a change here almost always affects something elsewhere. Rarely have I seen usability guidelines that have shown much understanding of this subtle interplay” Georg Olsen (Interactions, August 2002): ”The emperor has no lab coat” www.boxesandarrows.com
19
Hvad vil kurset opnå? At give deltagerne kompetencer til at fungere som UA ansvarlige på digitale produktioner: –Teori –Metoder –Strategiske planer –Økonomi
20
Hvordan nås kursusmålet? Teori gennem læsning og forelæsninger Metoder gennem øvelser Planlægning gennem dialog Økonomi gennem research
21
Hvilke teoretiske emner? Human factors og HCI Test-metoder Strategi Fjernstyret og automatiseret UA Eye track analyser UA for brugere med specielle behov UA i hverdagen UA og mobile enheder
22
Hvilke øvelser? ”First impressions” Kort-sortering Heuristisk evaluering Brugerinterviews Strategiovervejelser og prisindhentning Spørgeskema-design Rapportskrivning og fremlæggelse
23
Eksamen 7 juni 2006 6 timers individuel skriftlig eksamen Ca. 2 timers usability ekspert- vurdering af digitalt produkt Ca. 4 timers opfølgende spørgsmål- pensumrelaterede Al litteratur fra pensum må medbringes
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.