Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test."— Præsentationens transcript:

1 Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test

2 Tietgen Skolen Kriterier for kvalitetssikring Krav/mål skal være formulerede Opfyldelsen de enkelte krav skal være målbar og skal være formuleret Metode for måling skal være formuleret Målbarheden skal være så objektiv som muligt Målingen skal kunne dokumenteres Der kan opstilles mål for såvel produkter som proces

3 Tietgen Skolen Design kriterier Opdeling i –funktionelle egenskaber Kan de specificerede funktioner udføres –ikke funktionelle egenskaber (Se også OOAD side 181) robusthed brugervenlighed effektivitet vedligeholdelsesegnethed flytbarhed fleksibilitet og forståelighed (her er et princip at tilstræbe høj samhørighed og lav kobling)

4 Tietgen Skolen Reviewteknikker Walk through Fortolkende review Inspektion Godkendende review

5 Tietgen Skolen Review Et møde, hvor et produkt vurderes: Forløb: 1.Krav til produkt foreligger 2.Produkt foreligger og reviewere er udpeget 3.Evt. Orienteringsmøde 4.Individuel forberedelse 5.Review 6.Referat og bilag foreligger Mindst to reviewere Godkendt, godkendt med mindre ændringer, nyt review,…

6 Tietgen Skolen Roller Ordstyrer Referent Reviewere Producenter Ikke producenter, ikke producenters chefer Høre efter, ikke forsvare sig, men lære

7 Tietgen Skolen Om test Test udføres altid i henhold til specifikationer. En test kan aldrig påvise korrekthed - kun tilstedeværelse af fejl! En succesfuld test finder fejl!!! Udvikleren skal ikke teste sig selv. Et system er færdigtestet, når hyppigheden af fejl er reduceret til et forretningsmæssigt acceptabelt niveau!!

8 Tietgen Skolen Testmodel – V-modellen

9 Tietgen Skolen Testmodel En samling af –test-cases –test-procedurer –eksekverbare komponenter, som tester Omfatter typer af test: –modultest eller unit-test (klasseniveau) –integrationstest –systemtest

10 Tietgen Skolen Modultest (unit-test) Alle en klasses metoder skal testes Black-box test udfra specifikation (pre- og post-betingelser) White-box test udfra kendskab til intern struktur: –test grænsetilfælde og normaltilfælde Brug drivere og stubbe

11 Tietgen Skolen Integrations- og systemtest Integrationstest skal finde fejl i måden moduler spiller sammen på og udføres efter hvert build. (Design by Contract er vigtigt.) Systemtest skal finde fejl i systemet som helhed og udføres i slutningen af hvert gennemløb af implementationsprocessen

12 Tietgen Skolen Test-cases Test-cases findes udfra brugsmønstre(use-case) modellen Hver test-case tester et scenarium for et brugsmønster (use-case) En test-case skal specificere input, forventet output og evt. betingelser for testen Husk også belastningstest!!!

13 Tietgen Skolen Test-procedurer og komponenter Test-procedurer specificerer hvordan en test gennemføres –kan være manuelle –eller - bedre - automatiske Test-komponenter - eller drivere –automatisering af testprocedurer Tilstræb design af test-procedurer og -komponenter, så der er så meget genbrug som muligt

14 Tietgen Skolen Nyt syn på test/XP eXtreme Programming (Kent Beck) unit-test skrives før unit i en rytme, der siger: ”skriv en test - skriv unitten - test den - skriv den næste test...” dette har angiveligt følgende fordele: –unit-test bliver faktisk udført! –det giver en programmør tilfredshed at skrive en test, skrive noget kode og så se sin kode bestå testen –klassedesign bliver mere klart: man tvinges til at være helt præcis vedr. interface (metode-signaturer, specifikationer mv.) –programverifikation bliver bedre dokumenteret –større lyst til at ændre eksisterende kode (refactoring), da test- driverne er klare og lige til at køre.


Download ppt "Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google