TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Fra integration til inklusion
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Skolereform august 2014………………
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Deltagerstyret undervisning
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Dansen omkring handicapbegrebet
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Conference Concerning Nordic Research in the field of ECEC Gardermoen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Instituttet for Blinde og Svagsynede
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Hvordan ser det ud i dag?.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Konsultative praksisformer i PPR
Inklusion og inkluderende processer
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
På den ene side Behov for specialpædagogisk støtte og viden, fx: % af børn med høretab har andre vanskeligheder i tillæg til høretabet og brug for.
Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
…………Skal blive så dygtige som de kan
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
It i folkeskolens matematikundervisning
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT Bente Jensen

INDHOLD Hvad er problemet? HPA-projektet – en ny innovativ tilgang Positive effekter af HPA Hvad ved vi – og hvorfor er det så svært? Konklusion

Hvad er problemet? Udsatte børn/udsathed kan identificeres som Børn med social belastende baggrundsvilkår (fattigdom, arbejdsløshed hos forældre, lav eller ingen uddannelse, forældre på overførselsindkomst og/eller vanskelige skilsmisser) Disse børn har tendens til at blive ’udsat’/placeret i en udsat position – dvs er uden for børnefællesskabet (jf. Ploug, 2007) Problemet ligger i tendenser til at ’individualisere’, dvs. at arbejde med kompensation frem for innovation (se også Jensen, 2005) 3

HPA-projektet – en ny innovativ tilgang Søgen efter ’svar’ på spørgsmålet: Hvordan skabes forandringer, der fremmer udsatte børns livschancer gennem daginstitutionssektoren ? HPA-programmet er en fokuseret intervention rettet imod læring OG inklusion i daginstitutioner Fornyelse af og i praksis via et interventionsprogram udviklet af forskerne og implementeret af institutionerne 4

Kontinuitet og fornyelse HPA-projektet inspi. af tidligere interventions-og effektstudier, fx Perry Preschool, jf. Heckmann, 2008. Fornyelsen består i: HPA, en pædagogisk intervention, der teoretisk bygges op om et dynamisk og holistisk læringsbegreb – læring ses som situeret, socialt og knyttet til fællesskaber Et randomiseret kontrolleret eksperiment (RCT-design), der til forskel fra tidligere baseres på data på institutionsniveau foruden individniveau. Endvidere er data koblet til registerdata som gør analyser af baggrundsdata og et kongitudinelt perspektiv muligt Almentilbuddet, dvs der er ikke udtaget børn til en særlig individuelt orienteret ’specialpædagogisk indsats’, udvalgt ’ildsjæle’ eller ’særligt uddannede’ blandt pædagogerne 5

HPA- intervention. Hvordan? Fornyelse sker gennem: Fase 1. Studiedel (viden) – teori/og forskningsbaseret i spil med praksisviden via studiekredsarbejde med HPA-mappen Fase 2. Analyse og refleksion af gældende praksis med afsæt i konkrete ’forstyrrelser’ - (Gab-analysen) Fase 3. Udvælgelse af opmærksomhedsfelter. Implementering. Mål og udviklingsplaner opstilles og konkrete selvvalgte temaer omsættes i målrettede og systematiske fokuspunkter, som fornyelsen rettedes imod. 6

Positive effekter HVOR HAR HPA gjort en forskel? Alle børn sociale og læringskompetencer fremmes i højere grad i interventions- end i referenceinstitutioner, Faktoranalyser viser spændende fund vedr. effekter tidligt i forløbet (fra 1.-2. nedslag) eller senere (2.- 3. nedslag)– som giver anledning til at se på interventionens effekter i et længere tidsperspektiv. Videre analyser vil kunne bidrage yderligere til at se på køn, alder, institutionsforskelle, herunder børnesammensætning, også mht etnicitet 7

Hvad ved vi nu? – og hvorfor er det så svært? Udsatte børn som samfundsmæssig problemstilling og forskning peger på, at tidlige indsatser (ECEC) på den ene side er ’svaret’ på problemstillingen (if. økonomer) og på den anden side er kommet ’til kort’ (if. anden forskning) - rutiner ser ud til at fastholde/forstærke. At vende retorikken, synet på problemet og at arbejde med organisatoriske forandringer på alle niveauer er måske det allersværeste? (se også Brandi, 2008, Mehlbye & Jensen, 2009, Brandi & Jensen, 2009). Arbejdspladskulturen i den enkelte institution’, dvs det forudsatte grundlag’ og forforståelser rettet imod fejlfinding – kan være svært at ’få øje på’? – det er her HPA-projektets forandringer tager afsæt og har opnået succes. 8

Konklusion HPA-projektet har vist, at forandringer bliver mulige ved at arbejde målrettet og systematisk med HPA-projektets redskaber, som bidrager til at udvikle et ’fælles sprog’ og nye praksisser vedr. udsatte børn – også gennem ’forstyrrelser’ af tidligere rutiner, tænkemåder. Det samlede koncept har haft positiv effekt. Der gives dog ingen lette løsninger. Komplekse sammenhænge må tænkes med i arbejdet videre frem med HPA-projektets redskaber. Ikke mindst koblingen mellem det ’Top-down’ og ’Bottom-up’ perspektiv, som ligger indbygget i HPA-interventionen . 9

Referencer Jensen, B., Holm, A., Allerup, P. & Kragh, A. (2009). Effekter af indsatser for socialt udsatte børn i daginstitutioner. HPA-projektet. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag. Jensen, B. (2009). A Nordic approach to Early Childhood Education (ECE) and Socially Endangered Children. European Early Childhood Education Research Journal 17(1), 7-21 Jensen, B. & Holm, A. (2009/10). The effect of a ECE-intervention program in day-care centres on the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Paper in progress. 10

Nyttigt link www.dpu.dk/hpa