Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten."— Præsentationens transcript:

1 uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten

2 Hvad er det, som dagtilbud skal kunne, for at gøre børn skoleparate?
Jeg tænker, at det ville være spændende, hvis du først og fremmest prøver at folde kvalitetbegrebet ud - hvad er det, der gør en god daginstitution god. Set i forhold til hele Uddannelsesdebattens tema, vil det så også være godt, hvis du forbinder det til overvejelser om, hvad der er kvalitet i overgang til næste fase i børns liv, og hvordan man kan arbejde med det. Undervejs har jeg personligt en forventning til, at du også vil snakke om, hvordan gode pædagoger kan gøre en forskel - og hvad en god pædagog er. Endelig er min forventning jo også, at der er så meget kant i dit oplæg, at det kan give anledning til en god paneldebat om, hvordan vi skaber/sikrer pædagogisk kvalitet.

3 Hvad er de største udfordringer ifølge OECD?
1) stigende etnisk diversitet 2) et skifte i forståelsen af ECEC og skifte i formålet (OECD, 2015)

4 Hvad er kvalitet (OECD, 2015)
Staff qualifications, initial education and professional development contribute to enhancing pedagogical quality, which is – ultimately – highly associated with better child outcomes. It is not the qualification per se that has an impact on child outcomes but the ability of better qualified staff members to create a high-quality pedagogic environment. Key elements of high staff quality are the ways in which staff involve children, stimulate interaction with and between children, and use diverse scaffolding strategies.

5 Kvalitet i dagtilbud Der er signifikant forskel på kvaliteten i dagtilbud, der ligner hinanden. Det der gør kvalitetsforskellen er: Dagtilbud, der samtænker omsorg og læring. Dagtilbud med godt uddannet personale. Varme interaktioner. Dagtilbud, hvor læring og social udvikling ses som komplementære størrelser – og lige vigtige. Dagtilbud, hvor der er et intentionelt læringsmiljø – de ønsker at lære børnene noget. (Taggart et al.) Effective Pre-School, Primary & Secondary Education (EPPSE)

6 Effekt af kvalitet - akademiske
Langvarig effekt af høj kvalitet målt på ECERS skala (Early Childhood Environment Rating Scale). 33 % af børnene var sprogligt og akademisk udsatte ved 3-års- alderen. Dette var reduseret til 20 % ved 5-års-alderen. 5-år: Bedre matematik- og literacy-resultater 6-år: Bedre læsefærdigheder. Dagtilbud af kvalitet mindsker behovet for specialundervisning. (Taggert et al)

7 Effekt af kvalitet – emotionel, kognitiv og social udvikling
Langvarig effekt af høj kvalitet målt på ECERS skala (Early Childhood Environment Rating Scale). Børns udvikling bliver mere stabil Opnår bedre koncentrationsevne, selvstændighed og socialitet Bedre intellektuel/kognitiv og social/adfærdsmæssig udvikling Færre adfærdsmæssige problemer (Taggert et al)

8 Godt uddannede (og godt udvalgte) medarbejdere skaber:
Udfordrende pædagogiske interaktioner mellem voksne og børn (Delt intentionalitet) Målstyret pædagogik i forhold til læreplaner/læringsindholdet. Har indsigt i og støtter børns læreprocesser. Støtte børns sociale læring (fx konfliktløsning). Hjælpe forældre med at støtte børns læring i hjemmet (hjemmets deltagelse er vigtig) (Taggert et al; Hansen)

9 De formelle rammer - Dagtilbud
I dagtilbud – dagtilbudsloven (revision 2015): Dagtilbud skal fremme børns læring og udvikling af kompetencer gennem oplevelser, leg og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring.

10 Læring er … Denne tidslige oplevelse, som barnet oplever i sin aktivitet, som overskrider det nuværende, i den forstand at fænomenet samtidig opleves som en tilblivelse. En tilblivelse der uundgåeligt udspringer af det der gik forud. Det er i dette tidsligt meget korte moment, at fremtiden bliver foregrebet og fortiden omskrevet

11 Hvordan ser det så ud i Danmark
Vi er først og fremmest optaget af bedre normeringer Vi tænker at intentionelt læringsmiljø er skadeligt for børnene Vi ser omsorg og læring som to adskilte størrelser Vi har samtidig verdensrekord i tidlig start for flest børn i dagtilbud

12 En kommune – alle 4-5 årige børn i alle børnehaverne

13 Samtlige 4-5 årige børn i samtlige børnehaver
En anden kommune. Samtlige 4-5 årige børn i samtlige børnehaver

14

15

16

17 At sætte mål -baglæns Slutmål: Løbe Forudsætning: Kravle

18 Synlig læring At sætte sig mål for læring, udvikling og trivsel
At sætte ord på læring At vurdere indsatsen i forhold til barnets læring, udvikling og trivsel Hatties feedback spørgsmål Hvad er mit mål? Hvor er jeg nu i forhold til målet Hvad er mine næste skridt? (Hattie)

19 At evaluere læring indeholder tre faser:
1. Evalueringsspørgsmål: Gennem evalueringsspørgsmål præciseres hvad fokus er på i jeres evaluering 2. Dokumentation: Det materiale/de data der indsamles for at få svar på jeres evalueringsspørgsmål 3. Vurdering og opfølgning: Ved at vurdere jeres dokumentation får I ny viden der kan bidrage til udviklingen af jeres arbejde (EVA 2007)


Download ppt "Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google