- Roller og afgrænsninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Coaching som et offensivt ledelsesredskab Bibliotekarforbundets Lederseminar 2006 Synergi HRM Rosenkvist Consult.
Proceskonsultation - facilitering af organisatorisk læring
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Darum skole 4. november 2013.
Roller og afgrænsninger
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Konsensusprocessen.
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Favrskov – tovholder Februar 2014 Lena Lund Pedersen
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Hvad er mål/resultat (output)?
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Niveauer for læring i organisationen
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
- et udviklings- og dialogværktøj
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Coach Fokusperson Egen dialog Glimtvis dialog
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Teamudvikling og gruppedynamik – at styre og udvikle samtaler
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-modellen.dk Forskningsbaseret viden-vi gør det, der virker L LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Høgskolen.
Stresscoaching forløb Et individuelt stresscoaching forløb for dig, der har fået stress. Forløbet tager udgangspunkt i din stress-situation og strækker.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Implementering af PALS
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Vejledning i forflytning
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

- Roller og afgrænsninger 06-04-2017 Vejlederopgaven - Roller og afgrænsninger Onsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen

Lærer-/pædagogrollen og professionalisering Det private Det personlige (erfaringsbaseret/ privatviden) Praksisviden Professionsfaglig viden Forskningsbaseret viden Kræver organisations- og kulturudvikling, kommunikationsredskaber og vejledning Rasmussen, J., Kruse, S. og Holm, K. (2007)

Læring og organisatorisk læring handler om forstyrrelse – og til en vis grad kvalme… Enkeltloop feedback ”Så gør vi det vi plejer – bare lidt mere bevidst”. Dobbeltloop feedback ”Er det nu den bedste metode/handling?” Argyris, C. & Schön, D.

Opbygning af evalueringskapacitet giver umiddelbart performancetab… Klarhed og effektivitet i arbejdet Forskning om forankring af kulturforandringer? Det tager 5 – 7 år! Fullan og Stiegelbauer (1991) Tid Beslutning om LP-modellen Etablering af LP-modellen Funktionel anvendelse af LP-modellen Højtydende anvendelse af LP-modellen Molly Søholm, T. & Juhl, A. (2006) (med udgangspunkt i Tuckmans teamudviklingsmodel)

Rammer og mål for PPR-vejlederens opgave Implementeringsplan - Grundkontrakt Her drøftes og tydeliggøres LP-vejledernes opgave og funktion i forhold til tid og ressourcer på makroorganisatorisk niveau Rammekontrakt Her præciseres de enkelte opgaver med mål, form og indhold ift. PPR-vejledningsopgaven på mesoorganisatorisk niveau LP-skole-/forvaltning og PPR-organisationsniveau Proceskontrakt – med LP-gruppen LP-Skole- og LP-vejlederniveau Her forventningsafstemmes vejlederfokus, position, rollevaretagelse og kommunikation på mikroorganisatorisk niveau LP-Gruppe- og LP-vejlederniveau Ledelse Udførelse

PPR-vejlederfunktionen - afgrænsning ”Grundkontrakt” Implementeringsplan (formål og funktion) Udmøntning i konkrete formåls- og funktionsbeskrivelser ift. LP-vejlederopgaven i skolevæsnet eller på daginstitutionsområdet– ambitionsniveau og ressourcer afstemmes. Etableres og indskrives i implementeringsplanen af Skoleledelsen på den enkelte skole i samarbejde med PPR. Skal kunne evalueres og revideres løbende. ”Rammekontrakt” (den konkrete opgaveportefølje) Hvilke opgaver skal LP-vejlederen løse på kort/lang sigt? Forventningsafklaring / behovsafdækning med PPR-kolleger, skoleledelse og pædagogisk personale på den enkelte skole. Bør udmøntes i en skriftlig kontraktering, der kan evalueres og revideres løbende. ”Proceskontrakt” (formen: Arbejdsformer, styringsredskaber, kommunikationsværktøjer, positioner, rollevaretagelse osv. i vejledningsarbejdet) Hvordan skal vi arbejde med den enkelte vejledningsopgave? Etableres som det første på hvert LP-møde.

De mange ”samtaleværktøjer” i PPR-vejlederens kommunikationsværktøjskasse Redskab Spørgsmål Coaching Supervision Vejledning Mediation Rådgivning Mentoring Instruktion Svar Relation Magtbase – at have ret Magtfri Stelter, R. (2002)

Proceskontrakt og mundtlig vejledning i praksis 06-04-2017 Proceskontrakt og mundtlig vejledning i praksis Kontrakt: Etik, roller og positioner, mål og arbejdsform Time out: Genforhandling af kontrakt Afslutning: Udbytte af samtalen + handlinger + vejledning Metaniveau Handlings-niveau Molly-Søholm, T. (2006)

Spørgsmålstyper - inspireret af Karl Tomm simple antagelser -én virkelighed Detektiven Kaptajnen Fortidsorienterede simple spg. - Afklarende - Definerende - Undersøgende hensigt Fremtidsorienterede simple spg. - Ledende - Konfronterende - Instruerende fortid fremtid (Orientere) Fortidsorienterede komplekse spg. - ? om adfærd - ? om forskellige perspektiver på tingene - Udforskende hensigt Fremtidsorienterede komplekse spg. Hypotesespørgsmål Mulighedsspg. Scenariespørgsmål Mirakelspørgsmål (Påvirke) Antropologen Fremtidsforskeren komplekse antagelser mange virkeligheder

Refleksionsøvelse (I) - Rammekontrakt Hvordan afgrænser vi vores rolle og position i forhold til en rammekontrakt? Reflekter individuelt over dine egne ideer til den vellykkede Rammekontrakt i et LP-perspektiv (3 minutter) Diskuter og reflekter PPR-vis hvilke elementer rammekontrakten skal indeholde. Vær konkrete. Kom frem til fælles forståelser og formuleringer (30 minutter) Udarbejd en planche med jeres konkrete forslag til rammekontrakt

Refleksionsøvelse (II) - Proceskontrakt Hvordan afgrænser vi vores rolle og position i forhold til en proceskontrakt? Reflekter individuelt over dine egne ideer til den vellykkede Proceskontrakt i et LP-perspektiv. (3 minutter) Diskuter og reflekter PPR-vis hvordan proceskontrakten skal håndteres. Vær konkrete. Kom frem til fælles forståelser og handlemuligheder og diskuter hvordan I underbygger den ønskede udvikling i praksis. (30 minutter) Udarbejd en planche med jeres konkrete forslag til proceskontrakt