Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J
Program KL – 12.30:Frokost Kl – 12.45:Velkomst rektor Lars Scheibel Aarhus Kat. Kl – 15.00:Gruppedannelse. De udmeldte temaer. Kl – 15.30:Plenum. Spørgsmål og fælles aftaler NB Afslutningsmøde onsdag d. 20. marts 2013, kl – på Århus Købmandsskole, Olof Palmes Alle 39, 8200 Århus N
Formålet med Lærersamarbejdet (fra Uddannelsesrådets kommissorium): at styrke overgange mellem skoleformerne at styrke samarbejde mellem skoleformerne på lærerniveau at give indblik i hinandens skolehverdag, fx arbejdsformer, progression i undervisningen, fagligheden medvirke til at kunne fastholde de unge i uddannelse
Temaer Lærersamarbejde 1)Intro til erhvervsuddannelserne (HG – EUD). En arbejdsgruppe, der arbejder med forventningsafstemning, kendskab til hinandens uddannelser, undervisning mv. 2)Ungdomsskolen som bindeled mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne 3)Matematik 4)Mentor-ordninger, fortsat
Temaer Lærersamarbejde 5)Frafaldstruede – hvilke tiltag virker? For hvem? Konkret hvordan? 6) Styrkelse af sprogfagene i folkeskolen og i ungdomsuddannelser
Temaer Lærersamarbejde 7). ’Hold fast’. Lærersamarbejde i teams. Morgenmadsprojekter, ’sociale brobyggerier’, fra den ’trygge folkeskole til de individualiserede ungdomsuddannelser’. Fra klasselærere til kontaktlærere 8). IT i undervisningen. E-læring. Hvilke kompetencer er til stede, når eleverne forlader folkeskolen? Hvad skal de lære yderligere? Bruges IT overhovedet i ungdomsuddan- nelserne?
Arbejdsgrupperne har følgende opgaver Brainstorm om indhold og form for arbejdet Grupperne aftaler indhold for samarbejdet i det kommende skoleår Hvad skal produktet være? (til fremlæggelse i foråret 2013) Grupper udveksler lister med navne, skoler, s, tlf mv Grupperne laver mødeplaner for – mindst – efterårets arbejde
Produktkrav til Lærersamarbejdet En tovholder/ koordinator pr. arbejdsgruppe Send tid- og projektplan inden 1. oktober. Håkon Grunnet Slutproduktet: ikke en faglig formidling. Formidlingsprodukt, som fx: Plan for eller et resultat af en formidling, fx på egen skole. Program, oplæg & beskrivelse af aktiviteten og målgruppen
Produktkrav til Lærersamarbejdet En model for samarbejde om et tema på tværs af skoler og skoleformer, der kan anvendes af andre. Eventuelt udformet som en brochure En omtale på skolens hjemmeside, på EMUen eller lignende Artikel i et fagligt tidsskrift Formidling og effekten af Lærersamarbejdet. Hvad er der kommet ud af årets arbejde? Hvordan kan det bruges af andre – på egne skoler og på andre skoler? Slutproduktet og overvejelser i tilknytning hertil fremlægges ved afslutningen af årets arbejde på Lærersamarbejdets afslutningsmøde Onsdag d. 20. marts 2013, kl – på Århus Købmandsskole, Olof Palmes Alle 39, 8200 Århus N
Formen for Lærersamarbejdet… Forskelligt – eksempler fra tidligere: 1)Forventningsafklaring 2)Besøg på hinandens skoler, evt. koblet med undervisning eller projekter 3)Faglige samarbejder, der udmønter sig i undervisningsforløb/ - materialer eller lignende
Tema nr: Gruppe-overskrift: NavnSkole Skriv kort om: Eventuel litteratur ? Arbejdsform? Skolebesøg (hos hinanden, på andre skoler el. lign.)? Forventet/ ønsket produkt: Lærersamarbejde i Århus Gruppedannelse