Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus 2012 -2013 30. august 2012 Aarhus Tech, Viby J.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Lærersamarbejde i Århus Folkeskole og ungdomsuddannelser Lærersamarbejde i Århus Kommune 2009.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Et væksthus for børn og voksne
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Landskonference - dagtilbud April 2013 Projektchef Tanja Miller ph.d. Velkomst
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Forældremøde 9 klasse (skole)
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Tietgen Erhverv HG Erhverv HG Erhverv 1½ år (tidligere HG FLEX) HG Erhverv 2 år (tidligere FIVU) Ny Mesterlære Afklarende / kombinerede forløb 10. Handel.
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Udviklingsplaner Sønderborg
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
VELKOMMEN Seminar 1: Kræft og strålebehandling 23. Januar 2013.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Velkommen hjem fra efterskole….
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Obligatorisk selvvalgt opgave
8.CD Erritsø Centralskole Efterår 2012 MOBICATION.
Tinderhøj Skole Status på FUEL 13. november 2012 Gurli Hartmann.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Obligatorisk selvvalgt opgave
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Velkommen til: Temamøde
Præsentationens transcript:

Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J

Program KL – 12.30:Frokost Kl – 12.45:Velkomst rektor Lars Scheibel Aarhus Kat. Kl – 15.00:Gruppedannelse. De udmeldte temaer. Kl – 15.30:Plenum. Spørgsmål og fælles aftaler NB Afslutningsmøde onsdag d. 20. marts 2013, kl – på Århus Købmandsskole, Olof Palmes Alle 39, 8200 Århus N

Formålet med Lærersamarbejdet (fra Uddannelsesrådets kommissorium): at styrke overgange mellem skoleformerne at styrke samarbejde mellem skoleformerne på lærerniveau at give indblik i hinandens skolehverdag, fx arbejdsformer, progression i undervisningen, fagligheden medvirke til at kunne fastholde de unge i uddannelse

Temaer Lærersamarbejde 1)Intro til erhvervsuddannelserne (HG – EUD). En arbejdsgruppe, der arbejder med forventningsafstemning, kendskab til hinandens uddannelser, undervisning mv. 2)Ungdomsskolen som bindeled mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne 3)Matematik 4)Mentor-ordninger, fortsat

Temaer Lærersamarbejde 5)Frafaldstruede – hvilke tiltag virker? For hvem? Konkret hvordan? 6) Styrkelse af sprogfagene i folkeskolen og i ungdomsuddannelser

Temaer Lærersamarbejde 7). ’Hold fast’. Lærersamarbejde i teams. Morgenmadsprojekter, ’sociale brobyggerier’, fra den ’trygge folkeskole til de individualiserede ungdomsuddannelser’. Fra klasselærere til kontaktlærere 8). IT i undervisningen. E-læring. Hvilke kompetencer er til stede, når eleverne forlader folkeskolen? Hvad skal de lære yderligere? Bruges IT overhovedet i ungdomsuddan- nelserne?

Arbejdsgrupperne har følgende opgaver Brainstorm om indhold og form for arbejdet Grupperne aftaler indhold for samarbejdet i det kommende skoleår Hvad skal produktet være? (til fremlæggelse i foråret 2013) Grupper udveksler lister med navne, skoler, s, tlf mv Grupperne laver mødeplaner for – mindst – efterårets arbejde

Produktkrav til Lærersamarbejdet En tovholder/ koordinator pr. arbejdsgruppe Send tid- og projektplan inden 1. oktober. Håkon Grunnet Slutproduktet: ikke en faglig formidling. Formidlingsprodukt, som fx: Plan for eller et resultat af en formidling, fx på egen skole. Program, oplæg & beskrivelse af aktiviteten og målgruppen

Produktkrav til Lærersamarbejdet En model for samarbejde om et tema på tværs af skoler og skoleformer, der kan anvendes af andre. Eventuelt udformet som en brochure En omtale på skolens hjemmeside, på EMUen eller lignende Artikel i et fagligt tidsskrift Formidling og effekten af Lærersamarbejdet. Hvad er der kommet ud af årets arbejde? Hvordan kan det bruges af andre – på egne skoler og på andre skoler? Slutproduktet og overvejelser i tilknytning hertil fremlægges ved afslutningen af årets arbejde på Lærersamarbejdets afslutningsmøde Onsdag d. 20. marts 2013, kl – på Århus Købmandsskole, Olof Palmes Alle 39, 8200 Århus N

Formen for Lærersamarbejdet… Forskelligt – eksempler fra tidligere: 1)Forventningsafklaring 2)Besøg på hinandens skoler, evt. koblet med undervisning eller projekter 3)Faglige samarbejder, der udmønter sig i undervisningsforløb/ - materialer eller lignende

Tema nr: Gruppe-overskrift: NavnSkole Skriv kort om: Eventuel litteratur ? Arbejdsform? Skolebesøg (hos hinanden, på andre skoler el. lign.)? Forventet/ ønsket produkt: Lærersamarbejde i Århus Gruppedannelse