Perspektiver for Nordisk Postgraduate Master i Arkitektonisk Kulturarv v/Professor Gert Bech-Nielsen, AAA.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Læreprocesser med filmfortællinger
Det udvidede klasserum
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Handicap, idræt og social deltagelse
Informationsforvaltning
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Religion og Oldtidskundskab
Fagets formål, fokus og fagmål
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
TRIZ Formål: At kunne arbejde systematisk med at opfinde nye løsninger på konkrete problemstillinger gennem analogisk tænkning. 1 Hvad er TRIZ? 4 Værktøjer.
Fra innovation til projektudvikling
Sociologi – Individ og samfund
Videnskabsteori og faglige metoder
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
Æstetiske læreprocesser
- Et arbejdsredskab til videndannelse
IT i undervisningen.
Velkommen til Konference om kommunernes rolle i udbredelsen af bredbånd og mobildækning.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Kodeks for offentlig topledelse
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Inklusion og inkluderende processer
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
SKABELON.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Location-based Scheduling En gennemgang af fordele og forskelle V/Erik Jung
Den klassiske vurdering af arkitektur De fem F'er Form, funktion, fantasi, forståelse og forbindelse. Alle gode værktøjer, når man skal vurdere den arkitektoniske.
Oplæg til Immun Defekt Foreningens Landsmøde 17. April 2010 Samarbejdet, foreningsarbejdet og meningen med det hele… v. Lene Jensen, direktør.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Innovation i matematikfaget
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Perspektiver for Nordisk Postgraduate Master i Arkitektonisk Kulturarv v/Professor Gert Bech-Nielsen, AAA

Transformation og restaurering i bevaringsværdige bebyggelser og bygninger Der er sket en bemærkelsesværdig udvikling i interessen for det, man i dag kalder kulturarven. Internationalt viser denne interesse sig i omfangsrige politiske programmer ikke blot for den europæiske kultur, men også for det, man benævner som verdens kulturarv. I denne forbindelse spiller den arkitektoniske kulturarv sig ind i både det materielle og immaterielle grundlag for oplevelsesøkonomiens aktuelle vokseværk. Arkitektur og historie er blevet to ledetråde i de regionale udviklingsprogrammer. De sammenflettes i stedbundne kulturmiljøer, der åbenbart er ved at få en samfundsmæssig betydning, vi ikke har set før. Konsekvensen heraf har og vil være, at den historiske bygningskultur i de enkelte regioner i stadig højere grad indgår i en dynamisk veksling med økonomiske, politiske og ideologiske interesser, som er lokalt bundne, men internationalt afledte. I Danmark har Kulturarvsstyrelsen og byggeriets brancheorganisationer sat tal på denne udvikling i byggebranchen og mener, at 80% af al fremtidig byggeaktivitet vil forgå i den eksisterende bebyggelse. Herunder også den mere værdifulde del af den arkitektoniske kulturarv. Det er denne byggeaktivitet den nye Postgraduate Master i Arkitektonisk Kulturarv har som sit fokus. Uddannelsen sigter på at tilvejebringe specifikke kompetencer til at forstå, analysere og gribe ind i denne udvikling gennem transformation og restaurering af den foreliggende bygningskultur.

Værdisætning ved bl.a. undersøgelse, bygningshistorie og dokumentation I enhver iagttagelse af arkitektoniske forhold indgår hensigtsbestemte tolkninger fx historisk og arkitektonisk værdisætning og dermed rammerne for restaurering og transformation. Uddannelsen skal give kandidaterne en kritisk bevidsthed om relationen mellem objekt og tolkning. Dette gælder både i arbejdet med tidligere udførte dokumentationer og i den praksis de selv udøver bl.a. ved et tværfagligt samarbejde og både ved arkivstudier og ved undersøgelser in situ. I denne forbindelse er kendskabet til forskellige fagområder og deres undersøgelsesmetoder og hensigtsmæssighed for komplettering af eksisterende viden og frembringelse af ny indsigt afgørende. Uddannelsen skal på denne baggrund give indsigt i forskellige kompetenceområder fx bygningsarkæologiske undersøgelse, traditionel opmåling, kortlægning, fotografi, film, digitale metoder indenfor database samt digital modelbygning. Disse kompetenceområder omfatter ikke blot dokumentation af enkelte værker, men i ligeså høj grad bebyggelser, bydele og bystrukturer og de forhold der indvirker på disse.

Byggeteknik og materialer, tilstandsvurdering og vedligeholdelse Et grundlæggende udgangspunkt for at gribe ind i og bevare et bygningsværk og de sammenhænge det indgår i, er indsigt i den pågældende periodes byggetekniske forudsætninger og de funktionelle forhold de er udsprunget af. Den teknologiske udvikling og de byggematerialer den aktualiserer, er dels bestemt af det forhåndenværende naturgrundlag, dels af kulturelt betingede netværk. Denne indsigt er nødvendig for at kunne udføre vurderinger af både konstruktive og materielle tilstande og deres holdbarhed, der igen kan danne grundlag for vedligeholdelse, reparationer, restaureringer og ombygninger. Det gælder i historiske såvel som i nutidige bebyggelser, hvor tilføjelser og kompletteringer fordrer kendskab til forholdet mellem tidligere konstruktioner og byggemateriale på den ene side og nye teknikker og egenskaberne i moderne materialer på den anden.

Arkitektonisk formulering i historisk kontekst Ethvert indgreb i bygningskulturens fysiske forhold, det være sig vedligeholdelse, reparationer, restaureringer eller transformationer griber ind i den bestående arkitektoniske kontekst. Kendskabet til bygningskulturens historiske udtryk og dens skiftende forudsætninger, som jeg har omtalt, er derfor en side af den erhvervskompetence, som uddannelsen søger at tilvejebringe, altså en værdibeskrivelse som grundlag for en nutidig arkitektonisk formulering af forholdet mellem det bestående og det kommende. Den anden side sigter på at udvikle egenskaber til at indgå i tværfaglige netværk med udgangspunkt i konkrete problemstillinger. Det skyldes blandt andet, at der til stadighed indfinder sig nye specialiseringer mellem arkitektfaget og en række nye fagområder, som kræver et ajourført overblik. Samt hvilke erhvervskompetencer arkitekten selv mestre og hvilke, der mest hensigtsmæssigt indhentes fra andre fag i den konkrete sag. I denne forbindelse er forståelse og evne for ledelse på byggepladsen vigtig for at kunne omsætte de ovenfor nævnte kompetencer i praksis.

Procesudvikling og projektstyring Som nævnt, kræver den aktuelle udvikling i bygningskulturens historiske position en række nye kompetencer, som gives gennem denne målrettede ledelses uddannelse. Udøvelsen af disse kompetencer er for det første betinget af en opdateret indsigt i de innovationer, der sker i de administrative processer, som lægger rammerne for byggebranchen både regionalt og internationalt. For det andet baseret på opøvelse af evnen til åbenhed og fleksibilitet for nye organisationsformer mellem deltagerne i projektsamarbejde og projektstyring.