18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Præsentation af materialer på personalemøde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hierarki for styringsredskaber
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Lean Netværk AAU.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Folkeskolereform Version 1.0
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Præsentation af materialer på personalemøde
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Lederseminar 2014 Varde Kommune
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Fagligt selskab i fremtiden Oktober e Afrunding af seminar: Tak til alle oplægsholdere, der har beriget os med deres perspektiver på temaet – I.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
LÆRING, DER SES!.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
Besøg i praksis Efterår 17.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personalemøde – opfølgning på MTU
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen

Ramme Byrådets beslutning: Kompetenceudvikling af de professionelle Fælles afsæt (fælles grundlæggende principper) Målet er større inklusion i normaltilbuddene Fællesskaber for Alle: Fælles kerneopgave (trivsel, læring, udvikling) Fælles brugergruppe (i forskellige aldre – 0-18 år) Fælles faglig opgave – samarbejde mellem Pædagogisk Afdeling og decentrale tilbud

Program herfra Fællesskaber for Alle v. Jan Kirkegaard Dagtilbuddets Fællesskaber –Tanker og erfaringer v. Christian Thaarup –Tanker og principper bag Fællesskaber for Alle v. Stine Clasen –Præsentation af de centrale elementer i kompetenceforløbene v. Pia Hutters, Lis Fenger og Susanne Hostrup Lanstorp Dialog ved bordene Processen herfra Næste møde – den 21. juni 2012 kl. 15 – 16.30

Fællesskaber for Alle Fokus på normalområdet Fokus på 0 – 18 år Fokus på fællesskaber Fokus på kompetenceudvikling

Ressourcer Der er afsat 10,2 mio. kr. til kompetenceudvikling i dagtilbuddene Ca pædagoger gennemfører læringsuge i løbet af 2012 og 2013 Der uddannes min. 1 inklusionsvejleder pr. dagtilbud Dagtilbuddene vikardækkes til pædagogmedhjælpertakst

Dagtilbuddets Fællesskaber Læringsforløb Inklusionsvejledere Værter og gæster Pædagogiske arrangementer Ledelsesbesøg

Læringsforløb Læringsforløb vil være ramme for: Synliggørelse af egen viden Deling af viden med hinanden Udvikling af ny praksis sammen

Læringsforløb MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Dagtilbuddets ledelsesperspektiver på inklusion Dagens tema: Ledelseskompetence Oplæg fra dagtilbud Videndeling Dagens tema: Relationskompetence Oplæg fra dagtilbud Videndeling Dagens tema: Didaktisk kompetence Oplæg fra dagtilbud Videndeling Dagens tema: Forældreperspektiver Fokus på egen læring Fokus ift. besøg af inklusionsvejleder i egen praksis Teoretiske Perspektiver Besøg i praksis Metodiske perspektiver Refleksioner over praksis - med værtspædagog - på holdet Refleksioner over praksis - med værtspædagog - på holdet Refleksioner over praksis - med værtspædagog - på holdet Læringsuge på 33 timer: Opfølgning på 4 timer: Besøg i egen praksis af inklusionsvejleder og kollega fra en anden afdeling. Se praksis 1½ time + refleksion 1 time Besøg i kollegas praksis på en anden afdeling sammen med en inklusionsvejleder Se praksis 1½ time + refleksion 1 time + transport ½ time

Inklusionsvejledere Uddannelse af 1 inklusionsvejledere fra hvert dagtilbud (store dagtilbud får en ekstra) + 3 inklusionsvejledere for de selvejende – med afslutning december 2013: Deltager i en indledende og en afsluttende temadag for inklusionsvejledere Deltager i læringsforløb: Læringsuge og besøg i hinandens praksis Varetager opfølgning for pædagoger som er på læringsforløb – ca. 12 opfølgninger Træningsbane – øvebane – øvelse i praksis – fylde rygsækken” Indgår i netværksdannelse med inklusionsvejledere fra det geografiske område – 6 møder Frivillige temadage for alle inklusionsvejledere år Inklusionsvejledere er ”Vild med inklusion”

At være vært og gæst Værten åbner sin dør og byder indenfor i sin praksis Gæsten er på besøg og gør sig overvejelser i forhold til netop det at være en god gæst. Forventninger: Nysgerrighed Give det I har ( Værtindegaven ) Kompetente bidragsydere

Etik Spørgsmålsetik på Platformen for Reflekterende Praksis Hvilke spørgsmål ville jeg selv synes kunne være spændende, inspirerende og måske overraskende at få stillet? Hvilke spørgsmål kunne jeg forestille mig ville være åbnende og udfoldende at stille min vært?

Pædagogiske arrangementer Eksterne arrangementer: Eksterne oplægsholdere 2 pr. område á 2 timer Området planlægger, tilrettelægger og afgør hvor, hvordan og for hvem Interne arrangementer. Oplægsholdere fra Pædagogiske Afdeling Katalog fra Pædagogisk Afd. med beskrivelse af oplæg Oplæg for Dagtilbud

Ledernes deltagelse i Fællesskaber for Alle – Dagtilbuddets Fællesskaber Hovedelementer: 2 x besøgsdag (besøg i praksis, videndeling, refleksion) Temadag (fagligt input, videndeling) Efterspørgselsstyrede aktiviteter (jeres behov)

Drøftelse ved bordene Organisering: Dagtilbuddene sætter sig sammen områdevis – med områdechef De selvejende daginstitutioner sætter sig sammen Opgave: Drøft følgende spørgsmål. Skriv ned – og gerne tydeligt, så vi kan læse det efterfølgende 1.Hvilke styrker og muligheder ser I i kompetenceforløbet? (NB: brug de gule ark) 2.Hvor ser I tiltag/tanker, som kræver særlig opmærksomhed? (NB: brug de røde ark)

Processen herfra Før sommerferien: Vi sender materiale ud om inklusionsvejlederforløbet – og –rollen (maj) Vi giver jer besked om, hvor mange medarbejdere I kan sende på læringsforløb (maj) Vi gennemfører pilotprojekt i samarbejde med et dagtilbud (maj/juni) I sender os besked om, hvilken medarbejder i dagtilbuddet I har valgt som inklusionsvejleder (juni) Efter sommerferien: Uddannelse af inklusionsvejledere (inden efterårsferien) Påbegyndelse af læringsforløb (efter efterårsferien)

Tak for denne gang