Digitalisering & Modenhed Sten Mogensen Arête Rådgivning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Berit A. Faber September Bioteknologiens udfordringer til forskningsetikken.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Roskilde Tekniske Skole
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Modul 1 - Processer.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til værdistrømsanalyser
Projektledelse Sten Mogensen Arête Rådgivning
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Skabelon til strategisk plan
Dataopsamling og GPS-styring
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Merlivs seminar 27. August 2008
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Projektlederens rolle(r)
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Digitalisering & Modenhed Sten Mogensen Arête Rådgivning
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
OC-Området Temadag om fjernlån november ABC i lånesamarbejdet Temadag om fjernlån Helle Brink DBC og SB, november 2007.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Quality Management Systems
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
OC-Området Temadag om fjernlån november E-kopi Digital kopiservice Temadag om fjernlån Jens Hjørne DBC og SB, november 2007.
Grunde til at jeg elsker dig
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Balancer dit (studie)liv! med konkrete redskaber
SUF - gevinstrealisering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Digitalisering & Modenhed Sten Mogensen Arête Rådgivning Redaktion og projektledelse, maj-juni 2007 CBS, Forlagsuddannelsen Redaktion og projektledelse 11. juni 2007 Projektledelse Sten Mogensen Arête Rådgivning Sten Mogensen, Arête Rådgivning

Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007 Hvad skal vi i dag? Porteføljestyring Projektlederens kompetencer Håndtering af forskellige persontyper Evaluering og forbedring Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007 Porteføljestyring Overblik Dit Virksomhedens Fælles flaskehalse Dine ressourcer Ressourcerne i Produktion Afhængigheder mellem porteføljens projekter Prioritering Af igangsættelse Undervejs: Af fælles flaskehalse Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Porteføljestyring: Dit overblik (1) Udgivelse Planlagte leverancer Under aftale Under ud-arbejdelse I review Afsluttet Tibet Fotos PM 010407 010607 Tekst BJ 010807 011107 Tryk XPZ 151107 011207 Svend Åge Madsen Tekst SÅM 010307 010607 Tegn. R. Als 010307 010607 Tryk XPZ 010807 010907 Jens Blend- strup Tekst JB 010807 011107 Musik Frode 010907 011207 Hj.side P.Götz 011007 011207 Leverance Leverandør Dato for næste iteration Dato for sllutleverance = Kræver ekstra fokus = Næste ting du skal gøre Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Porteføljestyring: Dit overblik (2) Udgivelse Planlagte leverancer Under aftale Under ud-arbejdelse I review Afsluttet Tibet Tryk XPZ 151107 011207 Tekst BJ 010807 011107 Fotos PM 010407 010607 Svend Åge Madsen Tryk XPZ 010807 010907 Tegn. R. Als 010307 010607 Tekst SÅM 010307 010607 Jens Blend- strup Hj.side P.Götz 011007 011207 Musik Frode 010907 011207 Tekst JB 010807 011107 Leverance Leverandør Dato for næste iteration Dato for sllutleverance = Kræver ekstra fokus nu = Næste ting du skal gøre Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Porteføljestyring: Dit overblik (3) Inspiration: Lean (keep it simple) Medie: Whiteboard Note-it blokke Tuschpenne i forskellige farver Fordele Umiddelbart overskueligt (som bog) Let at opdatere, og at lave udkast/forsøg i Godt at tænke ved, kræver fysisk aktivitet Ulemper Kun vidensdeling med dem i lokalet (jf. Leans udgangspunkt) Ingen backup (tag et foto) Dobbeltregistrering af data (ift. projektplan) og dermed dobbeltarbejde og risiko for inkonsistenser ved opdateringer Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Eksempel på påbegyndt anvendelse af skabelon til simpel projektplan Hovedativitet Delaktivitet Produkt Afhænger af[1] Udføres af: Backup[2] Omkostninger Kr. Timer Måned 1[3] Måned 2 Måned 3 Måned 4 Måned 5 Måned 6 Måned 7 Måned 8 1. Få tekst fra forfatter 1.1 Lav endelig aftale med forf. Aftale Proj.led. 10.000 5 ->15 1.2 Forfatter skriver første del Del 1 1.1 Forfatter 15-> X ->20 1.3 Sparring med forfatter Mundtlig feedback til forfatter Redaktør 30 15 1.4 Forfatter færdiggør bog Bog 1.2 + 1.3 65.000 20-> ....... 3. Trykning af bogen Trykt bog 1.4 Trykkeri 1 Trykkeri 2 100.000 ->10 4. Markedsføring af bog Omtale i medier Marketing Rekl.­bureau 50.000 100 Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Porteføljestyring: Dine ressourcer (1) Hvordan undgå at blive overbooket? Hvordan undgå spidsbelastninger? Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Porteføljestyring: Dine ressourcer (2) Udgivelse Uge 25 Uge 26 Uge 27 Uge 28 Uge 29 Uge 30 Uge 31 Uge 32 Uge 33 Uge 34 Uge 35 Uge 36 Uge 37 Tibet Svend Åge Madsen Jens Blend- strup = ½ dags arbejde med en leverandør/leverance. Max 6 klatter pr. uge. = Tekst-leverance = Tegning-leverance = Foto-leverance = Musik-leverance = Hjemmeside-leverance = Produktion/tryk Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Porteføljestyring: Dine ressourcer (3) Udgivelse Uge 25 Uge 26 Uge 27 Uge 28 Uge 29 Uge 30 Uge 31 Uge 32 Uge 33 Uge 34 Uge 35 Uge 36 Uge 37 Tibet Svend Åge Madsen Jens Blend- strup = ½ dags arbejde med en leverandør/leverance. Max 6 magneter pr. uge. = Tekst-leverance = Tegning-leverance = Foto-leverance = Musik-leverance = Hjemmeside-leverance = Produktion/tryk Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Porteføljestyring: Virksomhedens overblik og prioritering Ledelsen har behov for at få sig et overblik Over ressourcebelastningen For at kunne se behov og muligheder for at prioritere Du har behov for at kunne se fx produktionsafdelingens portefølje Så du kan se muligheder Så du er bedst muligt klædt på til ressourcediskussioner Synlighed af porteføljerne er nødvendigt Porteføljestyringsværktøj med adgang for alle til at se data Defineret og synlig prioriteringsproces Mindsker tilsammen myter, usikkerhed og intrigeren Giver godt grundlag for at finde den bedst mulige prioritering, idet alle får mulighed for at bidrage med ideer Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007 Opgave 6 Skab et overblik over projektlederens portefølje, jf skabelonen hertil Skab et overblik over den ressourcebelastning, portefølje vil give projektlederen, jf. skabelonen hertil Vurder fordele, mangler ulemper ved anvendelsen af de to skabeloner Ved udgangen tager I: Opgavetekst, hvori porteføljen er beskrevet 6 ark flip-over papir Et sæt farvede tuscher 2 note-it blokke I har 30 minutter + 10 minutters pause! Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007 Gruppeinddeling Gruppe 1: Charlotte H, Michael H, Henrik M, Marianne V, Dorthe Sta Gruppe 2: Mette Sc, Pernille W, Jens FR, Kirsten N, Jesper J Gruppe 3: Marianne A, Nanna BK, Hanne HL, Anja C, Astrid DS Gruppe 4: Maria G, Rikke B, Christine A, Anja H, Lisa H Gruppe 5: Heidi KA, Marianne K, Sebastian HL, Marianne VL, Jeanette H Gruppe 6: Hanne SN, Rolf B, Klaus RK, Abelone G, Heidi PM Gruppe 7: Torben J, Birgitte S-J, Inge KJ, Dorthe Stu, Pernille A, Thomas NO Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Opsamling på porteføljestyringsopgave Hvilke spørgsmål dukkede op undervejs i processen? Er fx korrekturlæsning en selvstændig leverance eller et review? Kan denne måde at porteføljestyre på bruges i jeres praksis Med hvilke modifikationer? Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Projektlederens kompetencer Viden om projektledelsesdiscipliner generelt Viden om forlagsbranchen Viden om forlagsbranchens projekttyper Viden om det konkrete forlag, dets kultur, leverandørerne (forfattere mv.) Personlige kompetencer Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Personlige kompetencer – MBTI (1) Fire dimensioner/skalaer: Ekstrovert (modsat: Introvert) Får energi udefra Åbne og har behov for at være sammen med andre Handler hurtigt Opfattes af introverte som overfladiske Sansning (modsat: iNtuition) Er optaget af nu’et Foretrækker praktisk og konkret arbejde Ser på de enkelte dele, og tager tingene en af gangen Foretrækker gennemprøvede procedurer Opfattes af de intuitive som materialistiske Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Personlige kompetencer – MBTI (2) Fire dimensioner/skalaer: Tænkning (modsat: Følen) Træffer beslutninger ud fra logisk analyse og overblik Værdsætter sandhed og retfærdighed Ser tingene udefra Opfattes af de følende som kritiske og negative vurdering (J) (modsat: oPfattelse) Kan lide klare rammer og struktur Planlægger Afslutter Opfattes af P’erne som uflexible Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007 Opgave 7 Vælg en tidsstyrer i gruppen – I har ialt 40 minutter Hvilken MBTI-type (ud af de 16 mulige) er den ideelle forlagsprojektleder? (15 minutter) Del jer nu op 2 og 2 (om nødvendigt 3 i en minigruppe). Først bruger hver af jer 8 minutter alene på at tænke på en bidragyder til en udgivelse, som har givet jer problemer: Overvej, hvilken MBTI-type vedkommende er Undersøg om problemerne kan skyldes (eller være blevet forværret af) vedkommendes MBTI-type – måske koblet med jeres egen MBTI-type? Overvej, om du kunne have håndteret personen anderledes, så problemet ikke var blevet så stort. Fremlæg og diskuter med jeres makker i minigruppen (2*7 minutter) Husk at tage MBTI-materialet med ud i grupperne! Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Opsamling på MBTI-opgaver Hvilken type er den ideelle forlagsprojektleder? Hvilke observationer og pointer nåede I frem til i minigrupperne? Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Evaluering og forbedring Evaluering af succeskriterierne for udgivelsen Evaluering af projektprocessen Implementering af forbedringer Hos dig I hele organisationen Behovet for sparring undervejs i projektet Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Evaluering af udgivelsen Blev succeskriterierne nået Salgstal Kvalitet Langtidseffekt ift. forfatter og købere Hvem har ansvaret for at evaluere/måle? Er der en plan for gennemførelse af målingerne? Synliggøres målingerne, holdt op mod succeskriterierne? Bliver evalueringer af succeskriterier systematisk drøftet blandt alle bidragydere? Opsamles evalueringerne i en database? Skal der benchmarkes med tilsvarende projekter internt eller eksternt? Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Projektproces: Evaluering Hvordan forløb projektprocessen Hvad gik galt/godt, og hvorfor? Var det de rigtige bidragydere? Hvordan virkede projektstyringsmetoderne? Blev de vigtigste risici identificeret Blev risici håndteret godt? Hvordan er oplevelsen af ovenstående hos de forskellige interessenter, fx: Direktør/redaktionschef Redaktørkollektiv Projektleder Forfatter Produktionschef .... Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Hvordan forbedrer forlaget som organisation sig? Forankring og spredning af gjorte erfaringer Findes der en vidensbase? Generisk projekthåndbog Lessons learned-opsamling Best practise-anvisninger Har nogen ansvar for opdatering af vidensbase Sikring af indhentning af erfaringer Kvalitetssikring af erfaringerne Har nogen ansvar for formidling af erfaringer? Hvilke aktivitetstyper? Er der et eksplicit ansvar for projektledere og –deltagere om at anvende vidensbasen? Følges der op på (måles) om erfaringer anvendes? Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Projektlederens behov for sparring Man sidder ofte alene undervejs i et projekt Har behov for nogen at sparre med Så man kan se flere muligheder Så man bedre kan forbedre sig undervejs Brug etablerede erfagrupper i forlaget eller i branchen Start din egen uformelle erfagruppe Internt, måske bare 2-3 kolleger, der starter med at mødes uformelt Eksternt, fx med nogen fra dette kursus Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Mere om projektledelse? Andre uddannelser/kurser/certificering i IT-projektledelse: DIEU: http://www.dieu.dk/projektledelse.asp?bhcp=1 Foreninger om projektledelse generelt (ikke kun IT): Foreningen for dansk Projektledelse: www.projektforeningen.dk International Project Management Association: http://www.ipma.ch/ Project Management Institute: www.pmi.org Generelle projektledelsesmetoder: PRINCE2: www.prince2.dk + http://www.ogc.gov.uk/methods_prince_2__overview.asp OPM3 - PMI's modenhedsmodel for projektledelse: http://www.pmi.org/info/PP_OPM3.asp Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007

Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007 Tak for denne gang Find slides og skabeloner fra kurset på www.sten.mogensen.name, under punktet ”Forlagsuddannelsen” Se mere om Arête Rådgivning på www.arete.dk Jeg vil gerne arbejde videre med forlagsbranchen! Arête Rådgivning Sten Mogensen Forlagsuddannelsen, maj-juni 2007