Folkeskolereformen – på Bakkeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform 2014 Fynslundskolen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen – på Bakkeskolen Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Tre overordnede nationale mål! Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Nationale resultatmål Mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Hvordan? En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og øget læring. Skoledagen opdeles i fagopdelte timer samt understøttende undervisning. Tiden til understøttende undervisning skal bl.a. omfatte gennemsnitligt 45 min. dagligt til motion og bevægelse. Tiden til understøttende undervisning skal også omfatte aktiviteter, som tidligere lå i ”klassens tid”. Det er obligatorisk at tilbyde tid til faglig fordybelse og lektiehjælp, men indtil næste valg, er det frivilligt om eleverne vil tage imod tilbuddet. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Kolding Kommune Øget undervisningstid For lærere: +2 lektioner For eleverne: 30 timer for bh. klasse til 3. klasse 33 timer for 4. til 6. klasse. 35 timer for 7. til 9. klasse Indtil næste folketingsvalg vil skoleugen dog forkortes, hvis eleverne fravælger tilbud om lektiehjælp: 28 timer for bh. klasse til 3. klasse 30 timer for 4. til 6. klasse. 33 timer for 7. til 9. klasse Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Fagene og timetildeling 1 Forhøjelse af dansk i 4.-9. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af matematik i 4.-9. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af håndværk og design i 4. klasse med én lektion om ugen. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Fagene og timetildeling 2 Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen. Mulighed for 3. fremmedsprog – efter skolens valg! Forhøjelse af timetallet i natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af valgfag fra 7. klasse med to lektioner om ugen. Udover fremrykningen af valgfag bliver det også muligt for skoler og kommuner at udbyde flere forskellige valgfag end i dag. Det kan fx være valgfag om astronomi, metal/teknologiværksted og udformningen af hjemmesider. Det vil også være muligt at tone valgfagene via valgfagspakker ud fra temaer som fx innovation og naturfag. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

VALGFAG BAKKESKOLEN Design & Håndværk Kinesisk Internationalt samarbejde Robotter-NAO-LEGO MINDSTORM Teater –værksted Boldspil Madkundskab Medier Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Understøttende undervisning Skal som den fagopdelte undervisning bidrage til at styrke elevernes faglige niveau. (klassens tid/sociale aktiviteter, lektiecafe/hjælp, bevægelse, løbende evaluering /feed-back).. Med frihed til at tilrettelægge tiden, så den imødekommer lokale behov og indsatsområder på de enkelte skoler. Motion og bevægelse indgår med gennemsnitligt 45 minutter per dag Eksterne samarbejdspartnere kan indgå i planlægningen, kreative skoler, foreninger, museer ol. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

UNDERSTØTTENDE UV. ELEMENTER PÅ BAKKESKOLEN Samarbejde med musikskolen – 0. årg. Ind i musikken: Sang, leg og bevægelse Puls og rytmer Spil på instrumenter Noder Lytte lege Music mind games Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING 2 UDESKOLEAKTIVITETER Med afsæt i naturværkstedet – ET NYT LÆRINGSRUM I INDSKOLINGEN – udeskoleaktiviteter Afsæt i N-T og biologi Mindre omfang også på mellemtrinnet I håndværk & design inddrages naturværkstedet Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

MADKUNDSKAB 7. ÅRG. Skal fungere som et tværfagligt samarbejde med Matematik Der indgår salg – af produkter Overskud til skolerejse Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Lektiehjælp Frem til næste folketingsvalg: Lektiehjælp og faglig fordybelse Frem til næste folketingsvalg: Skolerne skal tilbyde eleverne lektiehjælp og faglig fordybelse. Der er afsat to timer ugentligt til indskolingen. Der er afsat tre timer ugentligt til mellemtrinnet. Der er afsat to timer ugentligt til udskolingen. Forældrene bestemmer selv på daglig basis, om barnet skal benytte tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse.  Efter næste folketingsvalg: Kravene til organiseringen af lektiehjælp og fagligfordybelse ophæves. Der vil ikke være afsat et særligt antal ugentlige timer til faglig fordybelse og lektiehjælp. Det er op til den enkelte skole at vurdere behovet for antallet af timer til faglig fordybelse og lektiehjælp.  Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Lektiehjælp 2.1.4. Lektiehjælp og faglig fordybelse Tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse skal have fokus på at styrke elevernes faglige niveau ved bl.a. at tilbyde eleverne faglig træning, faglige udfordringer eller turboforløb, som er tilpasset deres niveau og behov. Skolerne skal således også inden for den tilbudte lektiehjælp tilbyde varierede og differentierede læringsformer, der udfordrer både fagligt stærke og fagligt svage elever, fx ved inkorporering af fysiske aktiviteter Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

INDHOLD - LEKTIEHJÆLP Faglig træning Den faglige træning har fokus på at gentage og træne de kundskaber og færdigheder, som eleverne har lært i løbet af undervisningen, så de bliver fortrolige med de nye færdigheder og får dem indarbejdet som et naturligt redskab til brug i den videre læring. Faglige udfordringer Faglige udfordringer er aktiviteter for de elever, som har tilegnet sig færdighederne på eget niveau eller klassetrin. Her tilbydes eleverne opgaver, tekster mv., der udvider og højner deres niveau i det pågældende fag. Målet er at udvide elevernes kundskaber og færdigheder og at motivere deres lyst til at lære. Turboforløb Eleverne kan gennem intensive fag- eller opgavespecifikke turboforløb nå et alderssvarende niveau eller blive udfordret ud over den normale undervisning. Skolerne skal også inden for den tilbudte lektiehjælp tilbydes varierede og differentierede læringsformer, der udfordrer både fagligt stærke og fagligt mindre stærke elever. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

NYE RINGETIDER dagens længde – forskudte pauser 0. – 3. årg.: 8.00 - 14.00. Pauser: kl. 09.30, 10.30, 11.30 a´ 15 min. 4. - 6. årg.: 8.00 - 14.45. Pauser: 9.45, 11.45 (30 min), 13.45. 7. – 9. årg.: 8.00 – 15.15 (fredag til 14.00) Pauser: 9.45, 11.45 (30 min), 13.45. BEMÆRK: LÆREREN VIL VÆRE I KLASSEN KL. 07.50 Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

SKEMALÆGNING Er p.t. ikke afsluttet Vil få en ny udformning Baseret på 15 min. moduler, der stykkes fleksibelt sammen. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Målstyret undervisning og læring Alle børn skal blive bedre fagligt. Derfor iværksættes en fokuseret indsats for at udvikle kvaliteten af undervisningen og forbedre elevernes læring og trivsel. Et vigtigt redskab til at bakke op om bedre læring er at arbejde målstyret med undervisning og med elevernes læring. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Eksperten om målstyret undervisning og læring Professor Jens Rasmussen: ”Læringsmålstyret undervisning er slået igennem i mange lande de seneste ti år. Til forskel fra tidligere tiders læreplaner, så beskriver målene ikke, hvad der skal gennemgås, men hvad eleverne til slut skal kunne. Forskning peger på vigtigheden af, at læreplanens mål er formuleret præcist og udfordrende. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

KLASSEDANNELSEN – særligt for kommende 1. og 3. årg. På 1. årgang fastholdes 3 klasser - Dog ”samlæsning” i idræt, kristendom, N-T, musik, bil. - som afvikles med klassepædagog på – 2 voksne. Dvs. 2 vokse pr. 1½ klasse i de samlæste timer. På 3. årg. fastholdes de 2 klasser – med en ekstra dansklærer og matematiklærer. (2 klasser= 3 dansklærere og 3 matematiklærere) Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

STJERNEN - BAKKESKOLEN Et tilbud til elever med behov for særlig opmærksomhed og støtte! Et undervisningstilbud i overskuelige og forudsigelige rammer I kortere og længere perioder (25 lektioner/uge – en pædagogopgave) Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

SKOLE-HJEM Samarbejdet Lærerne har fuld tilstedeværelse på skolen – hvilket betyder, at skole-hjemsamarbejdet foregår indenfor rammerne af lov 409. Arbejdstidens placering – normalt hverdage, mandag-fredag, i dagtimerne – en lang dag til 17.00. Der vil stadigvæk være forældremøder om aftenen – og f.ex. fastelavnsfest. Forældresamarbejdet - samtaler - skal foregå indenfor rammerne – aftalt med det enkelte lærerteam - f.eks. 14-17. Niveauet er stort set som nu – og skal opfylde folkeskoleloven/skolebestyrelsens principper. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

Folkeskoleloven §1 – Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder…… Få yderligere inspiration på: http://www.uvm.dk/Den-nye-folkeskole Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014